• Thilia

Recept på bra mat till en 6-8 månaders....

Jag är inge bra på att komma på näringsrik och god mat till min lilla kille.

Har köpt burkar mestadels, men kä'nner mig som en dålig mamma då, så nu ska jag göra egen mat!

Har kokat potatis, morötter och lite kyckling som jag mixade till en puré men efter det stannade fantasin!!

Tips på mat, hur länge det ska kokas mm. Både lunch och mellanmål!

//Thilia

• Svar på tråden Recept på bra mat till en 6-8 månaders....
  • Lilla C

kolla mitt krypin! fundera över vad han kan äta och koka allt kött/fisk/fågel samtidigt med ris/pasta/potatis/coscos/nudlar och med grönsaker som ärtor/morot/majs/blomkål/broccoli samma dag (om du orkar) och pytsa lite här och lite där. tillsätt rädde/mjölk/creme fraische samt kryddor som curry/grillkrydda etc... Vi har även haft t ex morot och ananas i köttfärssåsen. fiskbullar, blodpudding, omelett (ägg, skinka, mjölk) är favvisar här! vår son har dock hunnit bli 11 månader. lycka till!!!

• Thilia

kan man ge ris?? Falukorv??

• Anna22

Falukorv ska man vänta tills de är 8-10 månader om jag inte minns helt fel.Ris är inga som helst problem. Ett litet tips är att koka grötris ( sånt som man har till risgrynsgröt) i ca 1 h. Det klibbar bättre än vanligt ris och är lättare för de små att äta.

MVH Anna och Linnéa

• Thilia

Fler som hört det där om falukorven??

• Saga09

Makaroner är den nya favoriten här (min lilla tjej är ingen rotsaks-fan...). Vi krossar dem med en elektrisk kaffekvarn innan vi kokar, du kan även använda mortel eller mixer. Sen gör jag tomatsås eller skinksås. Köttfärs ska vi snart också göra.

Min dotter hade en matvägrarperiod från ca 5½ mån till 7 mån: hon åt bara gröt och välling. Under den perioden tröttnade jag totalt på att stå och koka grönsaker och pureea, när jag sen bara fick slänga. Nu går helt plötsligt det mesta bra! Så jag ska liksom du börja göra mer egen mat igen, känns som om jag kan göra mkt godare grejer än de färdiga burkarna!

• Lilla C

ang falukorv, fråga bvc om du är osäker. man väntar pga att korv är så salt!

• gbgumman

Jag har lite recept i precentationen. Bara några men det är det jag körde då lillen var runt 7 mån.

• Jennie Brunflo

Titta i min press också, där finns en hel del recept.

Halvfabrikat ska man vänta med till de små har passerat 8 månader.

• Sommarpojken

Hej
    Här är ett enkelt recept på vegetarisk bra barnmat, inget ansande och hackande bara att koka.
    1/3 del eller lite mer puread kokt majs
    1/3 del kokta röda linser
    1/3 del ris eller snabbmakaroner
    en tsk smör per portion och gärna lite gröna ärtor till de större barnen
    hoppas att ditt barn gillar det
    christina o erik

• Mia o Simon

Här har vi kört potatis o olika grönsaker i mixern. Sen har kocken(jag själv:))) kokat storkok av grytkött, typ högrev. Kokade i osaltat vatten m några kryddpepparkorn o lagerblad. Körde sen i mixern ihop m osaltat smör o kokvatten. Portionerade upp i istärningsfack. Sen la jag över bitarna i en fryslåda.

Så det är bara att koka potatis/ris el pasta o grönsaker, ta fram en bit kött o tillsätta. Vips har man lillens mat klar!

Har inte börjat m pasta o ris än, vi har hållit på att introducera välling så man vill ju inte att det ska bli för mkt nytt på en gång. Idag kokte jag faktiskt en fiskbulle till lillens potatis o morot. Och det gillade han, det är ju lätt att mosa oxå:)))) mvh Mia m barnen

Svar på tråden Recept på bra mat till en 6-8 månaders....