• Jag är Sma

Gravid och massage?

Jag brukar gå och få massage ibland, jag har ofta så spända muskler i ryggen. Tänkte boka en tid denna vecka men nu undrar jag - är det ok att få massage när man är gravid eller kan det vara farligt på något sätt? Jag är i v.8 Någon som vet?

• Svar på tråden Gravid och massage?
  • Hallonsocka

Nej det ska inte vara farligt, ska till och med finnas massage som är anpassad till gravida, med hål i bänken för magen Men säg till massösen/massören att du är gravid så att de kan anpassa massagen efter det!

• Pigelinen

Man bör inte gå under de tolv första veckorna sa min massör.

Tack, gode Gud!!!
  • AochJsMamma
    Pigelinen skrev 2007-12-27 20:25:11 följande:
    Man bör inte gå under de tolv första veckorna sa min massör.
    har jag oxå hört
    ~~ * The law is reason free from passion* ~~
  • Soof

Jag har hört att man inte ska bli masserad och framför allt till och med v 12....hört attd et kan framkalla missfall och senare i grav så kan de sätta igång en förlossning.

• challe 1

har också hört att det inte är bra under den första trimestern. men ring din massör och fråga.

• Judda

Jag är massageterapeut.

Många tar inte emot gravida de första 12 veckorna, men det finns INGET som visar på att det skulle vara farligt utan det handlar mest om rädsla från massörernas sida. Missfall är ju vanligast trimester 1 och som massör är många rädda att kvinnan ska "få för sig" att det är massagens fel.

Så gå du på massage! Men säg till massören att du är gravid så är hon/han extra försiktig över känsliga områden bara.

Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Plottis

Instämmer, hör med din BM istället.
    Jag har pratat med både BM och MVC-läkaren och båda säger att det är helt ofarligt.
    Man kan inte framkalla ett mf genom massage. Men massörerna säger tydligen det för att garantera att man inte går dit, får mf och sen skyller på dem.
    Jag har själv fått massage under flera olika skeden i grav och det har då aldrig hänt nåt.
    Med trean försökte vi även massera just enligt vad som ska starta förlossningen, men icke då.

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och bf 27/5-08
  • Bonnnie

Hej! Jag har läst mycket om massage eftersom jag gärna ger det själv f.a i jobbet. Jag har också regelbundet gått på massage i många år. Viktigt att tänka på när man är gravid är att hormonerna ju är i obalns, och man kan som gravid råka ut för yrsel, svimningar, illamående samt att du emotionellt kan reagera väldigt starkt. Dessutom ska man inte utsätta fostret för starka extrakt utan använda någon mild barnvänlig massageolja. Men i regel är det faktiskt så att man avråder massage de första 12 veckorna. Därefter är det av största vikt att din massör är medveten om din graviditet. Är han/hon dipolmatiserad? Annars avråder jag dig! Är det djup massage du brukar få, så bör nedre delen av ryggen samt bäcken i så fall få något av en mer avslappnande massage, just för att forskningen inte till 100% kan stödja att det är ofarligt för fostret. I takt5 med att magen växer och det blir svårare att ligga på mage, kan man få massage i sittande. Ett tips är att söka på Google, på "massage gravid", så får du bilda dig en egen uppfattning. Själv är jag i v 18 och avstår helt från mina behandligar, i gemensamt beslut med min massör. Lycka till!

• Miabjörn

Jag råder dig att inte få massage de 3 första månaderna.
    När man får massage ökar du blodcirkulationen i HELA kroppen.
    Risken är då högre för mf.Slaggprodukter sitter i "kroppens väggar"
    och sköljs ut i urinen. Ev foster kan då följa med.
    Det finns studier på detta.
    Kontakta gärna mig om du vill prata,jag är utbildad i detta.
    KRAM!

• Miabjörn

Tror inte att massörer, säger så för att de är rädda för att få det i "nacken" sen, utan hoppas OCH tror att det är för kundens välmående.
    Hoppas att jag inte har skrämt dig, i såfall ber jag om ursäkt....

• Jag är Sma

Tack för alla svar. Risken att något händer är kanske inte så stor, om den ens existerar - men jag tror ändå att jag avstår från massage efter att ha läst alla svar. Känns säkrast så.

• Miabjörn

Kram och lycka till.....och Njuuut!

Svar på tråden Gravid och massage?