Hej! Jag har läst mycket om massage eftersom jag gärna ger det själv f.a i jobbet. Jag har också regelbundet gått på massage i många år. Viktigt att tänka på när man är gravid är att hormonerna ju är i obalns, och man kan som gravid råka ut för yrsel, svimningar, illamående samt att du emotionellt kan reagera väldigt starkt. Dessutom ska man inte utsätta fostret för starka extrakt utan använda någon mild barnvänlig massageolja. Men i regel är det faktiskt så att man avråder massage de första 12 veckorna. Därefter är det av största vikt att din massör är medveten om din graviditet. Är han/hon dipolmatiserad? Annars avråder jag dig! Är det djup massage du brukar få, så bör nedre delen av ryggen samt bäcken i så fall få något av en mer avslappnande massage, just för att forskningen inte till 100% kan stödja att det är ofarligt för fostret. I takt5 med att magen växer och det blir svårare att ligga på mage, kan man få massage i sittande. Ett tips är att söka på Google, på "massage gravid", så får du bilda dig en egen uppfattning. Själv är jag i v 18 och avstår helt från mina behandligar, i gemensamt beslut med min massör. Lycka till!