• RebeccaR

Recept på oxfilée till nyår?

Min make har önskat sig oxfile på nyårsafton och det tycker jag låter som en riktigt god middag. Men jag känner mig helt fantasilös om hur jag ska tillaga denna... Är det någon som har ett bra recept på oxfilée. Dock inget med ädelost för det tycker maken inte om så mycket

Tack på förhand!!!

Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
  • Svar på tråden Recept på oxfilée till nyår?
  • Blå Flygare

Paprikaost mellan skivorna innan man har in det i ugnen är gott! Paprikaost är mjuk som en fäskost/mögelost, men är ingen mögelost så man slipper smaken av död råtta

• RebeccaR
    Blå Flygare skrev 2007-12-27 20:51:53 följande:
    Paprikaost mellan skivorna innan man har in det i ugnen är gott! Paprikaost är mjuk som en fäskost/mögelost, men är ingen mögelost så man slipper smaken av död råtta
    Åh det låter gott Ska man skiva den helt eller göra små snitt? Vad skulle du rekommendera för sås till?
  • Queequeg

Coeur de filet provencale
    4 port.

500g oxfilé
    2msk smör
    1/2 tsk salt
    svartpeppar
    10-12 potatisar (ca 1kg)
    1 tsk salt
    smör
    (buljongtärning)

Vitlökssmör:
    50g smör
    2-3 vitlöksklyftor
    1/2 dl finhackad persilja

Skala och skär potatisen i mycket tunna skivor. Skölj av den i kallt vatten och torka av den på en handduk.
    Smörj ett stort ugnssäkert fat med hälften av smöret. Bred ut potatisskivorna och salta.
    Stek potatisen i mitten av ugnen i 225° i c:a 40 minuter. Täck den med folie under de första 15 minuterna. Klicka sedan ut resten av smöret och stek färdigt utan folie.

Bryn under tiden köttet i en stekpanna. Efterstek filén i 10?15 minuter på svag värme under lock. Den ska vara röd i mitten. Låt filén vila i 5 minuter innan den skärs upp i centimetertjocka skivor. (ev.späd pannan med 1dl vatten + 1/2 buljontärning, häll skyn över potatisen när man tafit bort foliet)
    Lägg dem i en rad ovanpå potatisen.

Rör ihop smöret med den pressade vitlöken och finhackade persiljan. Bred ut det över köttet. Hit kan rätten förberedas i förväg.

Sätt in fatet i ugnen i 250° i c:a 5 minuter eller tills allt blivit genomvarmt och smöret smält. Garnera med persilja och servera genast tillsammans med en sallad.

Till servering och garnering:
    Grönsallad eller tomatsallad
    Persilja

Praktisk bjudrätt eftersom allt tillagas på samma fat och går att förbereda ända till sista upphettningen.

• Blå Flygare

Skiva filén och osten, och lägg osten mellan köttskivorna (kanske inte varje) Såsen blir i ugnen av paprikaosten och grädden man håller på. Lite salt och svartpeppar bara, och så nån potatis till. Supersmarrigt och busenkelt. Tyvärr kommer jag inte ihåg tid eller grader.

• Linny

I min blogg har jag ett recept på en supersmarrig rätt med oxfilé!!!

Kort förklarat så helsteker du oxfilé som du har rullat i torra kryddor (timjan, rosmarin, basilika osv). Till det har man en slät mixad sås med bland annat mängder av färsk basilika, vermouth, creme fraiche mm. Hur gott som helst!

• Pilla70

fick ett tips av min syster om dubbelmarinerad  oxfile.
    skulle tydligen var super gott.
    har tyvärr inget recept men sök på dubbelmarinerad oxfile så får du fler.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Knasis

INBAKAD OXFILÉ

1 kg oxfilé
    1 tsk salt
    1,5 krm svartpeppar
    2 msk margarin
    1 paket smördeg
    1 ägg (till pensling)

FYLLNING

2 msk smör
    1 gul lök
    3 hg färska champinjoner
    2 hg kokt skinka
    1 vitlöksklyfta
    6 msk tomatpuré
    1 krm svartpeppar
    0,5 tsk salt
    2 små äggulor

SÅS

2+2 msk smör
    1 liten gul lök
    0,5 liten morot
    1 vitlöksklyfta
    6 krossade svartpepparkorn
    1 msk tomatpuré
    3,5 msk mjöl
    4 dl rödvin
    3 dl köttbuljong
    1,5 ? 2 msk soya
    2 krm timjan
    2-3 krm salt

GÖR FYLLNINGEN SÅ HÄR:

1. Skala lök och vitlök. Tvätta svampen. Hacka lök, svamp och skinka i mycket små tärningar.
    2. Fräs löken i smöret. Tillsätt svampen.
    3. Tillsätt skinka, vitlök (pressad), tomatpuré, salt och peppar. Stek på svag värme ca 5 minuter under omrörning så all vätska dunstar.
    4. Tag pannan från värmen och rör ned äggulorna. Låt massan svalna.

GÖR SÅSEN SÅ HÄR:

1. Hacka lök, morot och vitlök fint. Fräs dem i 2 msk smör tillsammans med svartpepparn utan att de får färg.
    2. Tillsätt tomatpuré, pudra över mjölet, blanda och späd med 3 dl vin, buljong och soya i omgångar. Krydda. Koka i 15 min.
    3. Sila såsen, vispa i resten av smöret, tillsätt 1 dl vin.

INBAKNING AV OXFILÉN:

1. Krydda och bryn filén mycket väl runt om. Låt svalna.
    2. Bred ut en fjärdedel av fyllningen ca 5 cm in på degen och placera filén ovanpå. Bred ut resten av fyllningen på och runt filén.
    3. Pensla med ägg runt kanten. Vik degen över filé och fyllning. Vik båda kanterna som ett paket. Pensla med ägg i skarvarna. Lyft över på en plåt med skarven nedåt.
    4. Pensla med ägg. Grädda 30-40 min i 200 grader på nedersta falsen.
    5. Låt vila i 5 min.

TILLBEHÖR:

Potatisgratäng, sparris, grillad tomat, grönsallad

GOTT NYTT ÅR!!!!!!

• Pilla70
    Dubbelmarinerad oxfilé

Buffé nr 12 2003, sid 22

Ingredienser
    Portioner: 6

800 g oxfilé (putsad)
    1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1
    2 msk sojasås
    1 msk hoisinsås (asiatiska hyllan)
    1/2 tsk salt
    2 msk olja
    1 tsk socker

Marinad 2
    1 dl vitvinsvinäger
    1/2 dl vatten
    2 dl olivolja 
    1 tsk salt 
    1 tsk socker
    1/2 tsk grovmalen svartpeppar
    1-2 finhackade vitlöksklyftor
    1 kruka finhackad persilja 
    1/2 dl hackad kapris

Dubbelmarinerad oxfilé

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Två dagar före festen. Blanda ingredienserna till marinad 1. Lägg filén i dubbla plastpåsar. Häll över marinaden. Knyt påsarna. Låt stå i kylen över natten.
    2. Dagen före festen. Sätt ugnen på 150°C. Ta ut oxfilén och torka av den. Bryn filén hastigt runt om i en het stekpanna.
    3. Lägg över på en ugnsplåt. Stick in en stektermometer i mitten av köttet. Ugnsstek tills innertemperaturen är 55°C, ca 30 minuter. Linda in filén i aluminiumfolie. Ställ in i kylen.
    4. Blanda samman marinad 2.
    5. Skär filén i cm-tunna skivor. Lägg dem i en skål. Häll över marinaden, täck med plastfolie och låt stå kallt till strax före servering.
    6. Nyårsafton. Ta fram köttet innan gästerna kommit. Lägg över xfiléskivorna på ett vackert fat. Skeda över marinaden.

FÖR ALLA? Dubbelmarinerad oxfilé innehåller inte gluten eller ägg, men kontrollera innehållet i hoisinsåsen. Mjölk ingår. Ändra till mjölkfritt: uteslut smöret och använd enbart olja till stekningen av köttet.

hittade ett recept

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • emma04

Helstekt oxfilé med gorgonzolapotatis och portvinschampinjoner

4 portioner

4 bakpotatisar
    100 g gorgonzola
    1 dl Crème Fraiche
    100 g riven Västerbottensost®
    1 gul lök, finhackad
    1 vitlöksklyfta, finhackad
    en klick Svenskt Smör
    200 g champinjoner, skivade
    1-2 msk portvin
    3 dl Vispgrädde
    1 tsk soja
    1 kg oxfilé
    1 ask minitomater
    1 kruka timjan
    salt och peppar

Baka potatisen ca 1 timme i 200°. Mosa ihop gorgonzola och crème fraiche. Dela potatisen i halvor. Gröp ur en del av innehållet och blanda det med oströran. Smaka av med salt och peppar. Lägg tillbaka det i skalen och toppa med riven ost. (Hit kan potatisen förberedas.)
    Fräs lök och vitlök i smör utan att det tar färg. Stek svampen utan smör i en separat panna. Häll på portvinet och låt det koka in i svampen. Tillsätt löken. Häll sist på grädde och soja och koka ihop på svag värme. Smaka av med salt och peppar.Bryn köttet och krydda med salt och peppar. Stek färdigt i ugn, 200° ca 20 minuter eller tills stektermometern visar 58-62°. Låt filén vila en stund innan du skär upp den. Gratinera potatisen ca 10 minuter i 225°. Stek tomat och timjan i lite smör. Servera tillsammans med kött, potatis och svampsås.

• Anbe

Oxfile är också supersmarrigt att bara skiva i skivor banka till dom lite och steka med salt och grovmalen svartpeppar.Servera med en potatisgratäng till eller klyftpotatis och berneisås.

• Angelven

Både mina favoriter var med - Couer de filé och inbakad (jag brukar göra en madeirasås till det).

Men här är en brutal variant, som visar hur mycket grottman din man är ;-D

Receptet snodde jag från recept.nu:

Gravad Oxfilé

Ingredienser

300 300 g oxfilé
    1 1 dl socker
    1 1 dl grovsalt
    1 1 st lime
    0.5 0.5 dl mald peppar
    1 1 tsk rosépeppar
    1 1 tsk kummin
    1 1 dl portvin
    Gör så här

1. Putsa oxfilén väl. Blanda socker, salt, kryddor, lime och portvin. Lägg oxfilén med kryddblandningen i en plastpåse, gärna under tryck. Grava i minst ett dygn.

2. Torka av filén och skiva tunt.

Dvs - rå.

• Carro W

Gravad oxfilé är gott!

Själv tycker jag att oxfilé är godast om man inte krånglar till det. Peppra, bryn i panna, efterstek i ugnen, ta ut när den är lagom blodig. Servera med god potatis och god sås och ett supergott rödvin

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • Angelven

Carro W skrev 2007-12-29 08:45:38 följande:

Gravad oxfilé är gott!Själv tycker jag att oxfilé är godast om man inte krånglar till det. Peppra, bryn i panna, efterstek i ugnen, ta ut när den är lagom blodig. Servera med god potatis och god sås och ett supergott rödvin
    Jupp - det är jättegott med gravad - men min erfarenhet är att hälften petar i maten om man serverar det till förrätt (den andra hälften av sällskapet kommer hövligt att fråga om de kan få äta den första hälftens portion också).

Det är en omedelbar snackis och ett statement att servera

Men jag håller med, bryn i smör med rejäl peppring, in i ugnen tills den är lagom rå och servera skivad med rödvin (varför bry sig om grönsaker, dipsås är väl en grönsak ?)
  • Carro W
    Angelven skrev 2007-12-29 09:03:21 följande:
    Carro W skrev 2007-12-29 08:45:38 följande: Jupp - det är jättegott med gravad - men min erfarenhet är att hälften petar i maten om man serverar det till förrätt (den andra hälften av sällskapet kommer hövligt att fråga om de kan få äta den första hälftens portion också).Det är en omedelbar snackis och ett statement att servera Men jag håller med, bryn i smör med rejäl peppring, in i ugnen tills den är lagom rå och servera skivad med rödvin (varför bry sig om grönsaker, dipsås är väl en grönsak ?)
    Ja precis
    Kaffe, cigg och lite skvaller
  • RebeccaR

Det låter faktist riktigt gott med gravad oxfilée! Är ju dock höggravid så jag måste ju hålla mig undan allt för rå mat är jag rädd

• Kjekjo

Gjorde detta till gubbens födelsedag, uppskattat som sjutton och jättegott!

Filets Mignons Black and White

Ingredienser
    300 g oxfilé
    300 g kalvfilé
    salt
    peppar
    1½ msk smör
    vit sparris
    tryffelsås:
    2 msk finhackad lök
    ½ tsk krossad vitpeppar
    2½ msk smör
    1½ msk vetemjöl
    2 dl stark köttbuljong
    1 dl rödvin
    1½ msk soja
    1 liten brk tryffel
    Bearnaisesås:
    1 pkt djupfryst bearnaisesås

--------------------------------------------------------------------------------
    Tillagning
    Börja med tryffelsåsen. Fräs lök och peppar lätt i matfettet. Pudra över mjöl och fräs det någon minut. Späd med buljong och vin under vispning. Tillsätt soja och tryffelspad och låt såsen sjuda 8 - 10 minuter. Sila såsen och blanka av den med lite smör. Putsa filéerna och skär varje filésort i 4 bitar, platta till dem och krydda dem. Stek kalvfiléerna ca 2 min. på varje sida och oxfiléerna ca. 1½ min. om de skall vara lätt rosa inuti. Lägg upp köttet på varma tallrikar eller uppläggningsfat. Strö hackad tryffel över Oxfiléerna och täck med tryffelsåsen. Värm sparrisen i sitt spad och fördela på kalvfiléerna Lägg på en klick bearnaisesås och servera.

Svar på tråden Recept på oxfilée till nyår?