• Bambi Tinuthiel

Namn som passar med Iseline???

Hej!
    Är inte gravid ännu, men planerar att börja verkstaden igen till sommaren eller hösten. Har sedan innan en liten Iseline, som betyder dröm eller vision på gaeliska. (Uttalas Iiselinn)

Så kom nu med namnförslag på både flick- och pojknamn som passar med Iseline! gärna gaeliskt om ni kan något fint!

/sofie

• Svar på tråden Namn som passar med Iseline???
  • spöke

Hmm... här är några gaeliska (blandat från Skottland/Irland) namn som jag tycker är fina:

POJKE:
    Ronan (= liten säl, hihi)
    Aidan
    Connor
    Craig
    Logan
    Duncan
    Angus
    Donovan

FLICKA:
    Leah
    Eileen
    Una
    Ailis
    Neala

Kan dock vara svåruttalade i svenskan. De är så annorlunda mot våra vanliga språkljud. Läste att Iseline var en nordisk variant av det gaeliska Aisling, så kanske vore det nåt man kan spinna vidare på?

• tamate

Siobhane (lite osäker på stavningen) - Shivon   jättefint och passar före tycker jag
    har hört att det ska vara johan på Irländska men dom jag känner som heter det är tjejer

- det som inte dödar härdar!
  • Bambi Tinuthiel

Angus och Donovan tycker jag är jättefina. Angus dom i Angus McGyver! =)

give me more! behöver inte vara gaeliska namn, utan "vanliga" går med bra!

• spöke

Hmm...

Eira är sött. Gammal nordisk asagud (asynja) och nästan som det iriska namnet på Irland.

Här är lite fler förslag på flicknamn med olika ursprung, men som jag tycker låter fint ljudmässigt med Iseline:

Iseline & Elinor
    Iseline & Coralie
    Iseline & Marion
    Iseline & Siri
    Iseline & Elodie

• Bambi Tinuthiel

Spöke- Eira vore ju klockrent! Hur vackert som helst!
    Men vad menar du med Asynja?

Bong: Nja, is- och is tror jag inte går så bra ihop. men tack ändå!

• Bong

Tror du inte?
    Bambi Tinuthiel skrev 2007-12-28 21:38:31 följande:

Spöke- Eira vore ju klockrent! Hur vackert som helst!Men vad menar du med Asynja?Bong: Nja, is- och is tror jag inte går så bra ihop. men tack ändå!
  • spöke

Asynja är de kvinnliga asagudarna. Ett annat ord för asar alltså. Jag har gillat Eira sedan första gången jag hörde namnet. Det har en vacker klang.

Från Wikipedia:
    Eir (sv. Eira) ("fred", "försoning", "förnöjsamhet") var i nordisk mytologi läkekonstens gudinna. En av asynjorna kring Frigg. I Snorres Edda finns ett stycke där hon inkluderats i en lista över nornor. Ett par av namnen på listan är kända som valkyrienamn, vilket lett till spekulationer om huruvida Eir egentligen är en dis, valkyria, norna eller alla tre.

• Prinsessan Viktoria
    Bambi Tinuthiel skrev 2007-12-28 21:38:31 följande:
    Spöke- Eira vore ju klockrent! Hur vackert som helst!Men vad menar du med Asynja?Bong: Nja, is- och is tror jag inte går så bra ihop. men tack ändå!
    Tycker du inte?!?
    Jag tycker isolde passa hur bra som helst
    Ett av de få namnet som passa enligt min mening
    Vi har ett mirakel i min mage =)...BF 2008 04 17...
  • Bambi Tinuthiel

Nja, fast jag har svårt för namn som liknar varandra så mycket. Ungefär som att föräldrar med ett barn vars namn slutar på y, alltid skaffar ett till barn vars namn slutar på y. Eller föräldrar som bara har dubbelnamn på sina barn. Nä, inget för mig!

fast Isolde är ju såå fint! En Tristan vill jag ha till Iseline,men det går hennes pappa absolut inte med på!

• Bambi Tinuthiel

puffpuff, behöver ju som sagt inte vara gaeliska utan vilka som helst går bra!

• Bambi Tinuthiel

Vad tycker ni om Enya eller Elysia?

Killen vill ha en Damien. Vad tycker ni om det namnet? själv är jag skeptisk, men kanske ändå =)

• spöke

Tycker bättre om Enya än Elysia. Det låter så "lysigt". Fast gillar man inte Enya som artist så lär man kanske bli trött på att folk frågar om barnet har fått det namnet pga henne.

Damien är sött. En kille på skolan hette Damian. Det låter så mjukt...

Svar på tråden Namn som passar med Iseline???