• lea 0 leo

Ni som arbetar på flygplatsen - SE HIT!!!

Jag är oerhört intresserad av att höra från er som arbetar på flygplatser, kanske som incheckningspersonal, tullpersonal etc.

Vad krävs det för bakgrund (utbildning)?
    Vad tjänar ni i månaden?
    Vilka arbetstider gäller?
    Hur skulle ni beskriva jobbet? Är det roligt? Utmanande? Krävande?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som arbetar på flygplatsen - SE HIT!!!
  • lea 0 leo

57 klick, men ingen som arbetar på flygplatsen

*puffar*

• jossan090

min sambo arbetar på sturups flygplats, men inte med något du beskriver

han tankar flygplan 80% och lastar 20%

om du är intresserad kan jag beskriva mer...

• Pumpkin

Både jag och min mamma har jobbat på Arlanda, hon som incheckningspersonal och senare loungevärdinna och jag som loungevärdinna.

För att jobba i incheckningen behöver du ingen direkt utbildning förutom gymnasiekompetens och goda kunskaper i svenska, engelska och gärna något annat språk. Övrig utbildning för tjänsten får du genom jobbet. Arbetstiderna varierar (i alla fall på en så trafikerad flygplats som Arlanda) mellan 04.00 och 23.00 ungefär, beroende på vilket bolag du jobbar för naturligtvis. Numera är det inte så vanligt att man är anställd av flygbolaget utan av olika handlingbolag. När mamma jobbade som incheckningspersonal tjänade hon väl ca 18-19000kr med OB och sånt. Generellt sett tjänar man mer som anställd på flygbolag än handlingbolag.

Som loungevärdinna gäller samma utbildningskrav som för incheckning ungefär, och arbetstiderna är i princip desamma. Som tidigast började jag (/vi) 05.00 och som senast slutade jag (/vi) 23.00. Skillnaden mellan mitt jobb som loungevärdinna och min mammas jobb som loungevärdinna var att jag jobbade i köket och hon ute i desken + att hon också var anställd av flygbolaget medan jag var anställd av ett handlingbolag. Lönen för mig låg på 14000kr (HRF) och för henne runt 19-20000kr nånting (HTF).

Att jobba på Arlanda/flygplats är otroligt spännande, omväxlande och utmanande, man lär sig mycket på kort tid och man träffar många olika sorters människor. Personligen fick jag en kick av att jobba i en så pass internationell miljö.

Hoppas att jag kunnat klara ut några frågetecken i alla fall

• Elli47

Jag jobbar på en liten flygplats (kommunal flygplats, ej luftfartsverket) och jobbar därför endast 50% där (andra halvan har jag på kommunhuset), jag jobbar i incheckningen, på rampen ibland, i tornet ibland (vi har ej flygledare utan flygrafikinformatörer). Jag har vanlig gymnasieutbildning, mycket goda kunskaper i engelska och finska, har fått gå några olika kurser för att lära mig delar av incheckningsjobbet samt en 9-veckors utbildning + praktiktid för att kunna jobba i tornet. Min lön ligger på 23.500 per månad men då har jag andra halvan som webbansvarig vilket ger högre lön. På flygplatsen är det roligt att jobba eftersom man på ett litet ställe gör väldigt mycket olika saker, passagerarna är helt underbara och gör att man även en dålig dag får det riktigt trevligt! Man måste kunna jobba självständigt och ta snabba beslut samt hela tiden har regler, riktlinjer och säkerhet i bakhuvudet.

• lea 0 leo

tack för era svar, det låter faktiskt jätteskoj!!!

Svar på tråden Ni som arbetar på flygplatsen - SE HIT!!!