• babyyys

till dig som har/har haft barn med gulsot!

vore tacksam för svar.

Hur upptäckte du Gulsot hos ditt barn?
    Vilka återgärder gjorde?
    Hur högt var värdet?
    Hur såg värdet ut efter solning?

Kan ett barn dö av gulsot?

• Svar på tråden till dig som har/har haft barn med gulsot!
  • SkruttenåSkruttan

Lillskruttan hade lite högt värde redan från födseln! men hon behövde aldrig sola! bara stå vid fönstret lite extra med lite mindre täckande kläder!

men kompisens bebbe var riktigt gul när han var några dagar (hon åkte hem innan 1 dygn på bb) för honom var det mycket  sol ute utan mössa, men så är han född i slutet av februari.

• Blå Flygare

Vi upptäckte det inte, det gjorde läkaren vid rutinundersökning inför hemgången.

Åtgärd: Solning plus matning med sked (urpumpad mjölk) när hon inte orkade suga.

Har inte värdet, men det hade gått upp efter solning mot vad det var första gången. Men innen solningen kom igång gick det rätt lång tid och då hann hon bli ordentligt gul mellan mätningen och solningen. När värdet togs så såg man inte att hon var gul om man inte är van vid gulsotsbäbisar och vet precis var man ska kolla.

Vi fick stanna hemma trots värdet gick upp, för hon var mindre gul och så pigg.

Ja, barn kan dö av gulsot. Ovanligt men det händer främst där mammor får åka hem från BB mycket tidigt. Barn kan pckså få hjärnskador av gulsot.

• Googels

Dottern hade gulsot när hon föddes, det gjordes inga speciella mätningar utan det syntes tydligt att hon var gul men hon behövde aldrig sola. Försökte ha henne vid fönstret så att hon fick lite sol på sig istället.

• Kellan

Min dotter foddes med gulsot, sa hon fick sola pa bb. Hade gula ogonvitor som tog ca2v innan det gick bort helt. Kommer dock inte ihag vardena, men man sag direkt att hon var gul.

• Snovit 79

Min son är 8 år, så några värden minns jag inte.

Det upptäcktes första natten på Bb, då han skrek och var väldigt ledsen hela tiden. Fast han inte ville ha bröstet, var torr osv osv. Så sköterskorna fick ta honom, så jag fick sova över natten ( vilket jag inte kunde, då jag hörde honom gråta hela natten)

På morgonen sa dem att bellurubinet var skyhögt och att han hade gulsoten kvar. ( alla barn har gulsot, men bajsar "ut" det med första barnbeckenet sa dem till mig )

Så vi var kvar på neonatal avd i 6 dagar (+BB 1dag) och han solade totalt 5 hela dygn (sammanlagt) och dem stack honom väldigt många ggr, så fötterna var alldeles svartlila. :(

På honom syndes det väl med, när man visste "hur" det var. Har foton då han ligger på lanstingets gula gallerfilt och han matchar den väl.

Barn KAN avlida av gulsot Ja om det går så långt att dem får allvarliga leverskador bl a.

• cloudberry79

I Sverige dör så vitt jag vet inga barn av gulsot längre, eftersom vi har rutinmässiga kontroller av bilirubinet hos nyfödda barn. Vidar hade högt bilirubin och fick ligga med två sollampor vid kuvösen under fem dagar. Sedan låg han med en lampa i ett par dagar ytterligare. Det är inget som är särskilt ovanligt.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Camilla85

Min dotter va väldigt gul precis dom första dagarna efter förlossningen. Hon låg på gränsen (249), så dom gjorde ingenting med henne. Det dom sa va att man ska stå mkt i solljus (om det finns) med dom utan kläder och även amma jättemkt så att hon skulle kissa mkt. På henne hade sedan värdet sjunkit redan efter 2 dagar. Nu är hon 5 veckor och hon är inte det minsta gul längre.

• babyyys

ok våran hade 269 när vi blev hem shickade. hade henne vid fönster igår och under lampa igår med :)

hon kissar massa.

Camilla85 skrev 2007-12-28 07:50:05 följande:
    Min dotter va väldigt gul precis dom första dagarna efter förlossningen. Hon låg på gränsen (249), så dom gjorde ingenting med henne. Det dom sa va att man ska stå mkt i solljus (om det finns) med dom utan kläder och även amma jättemkt så att hon skulle kissa mkt. På henne hade sedan värdet sjunkit redan efter 2 dagar. Nu är hon 5 veckor och hon är inte det minsta gul längre.
  • Blå Flygare

cloudberry: Tyvärr har det inträffat ett fåtal dödsfall av gulsot i Sverige på senaste år, detta för att barnen gått hem innan gulsoten kommit, och föräldrarna inte blivit informerade om att gulsot kan bli livsfarligt (vissa sorter). Var på nyhetsmorgon om detta när jag låg på BB (sommaren 2006).

Svar på tråden till dig som har/har haft barn med gulsot!