• Esterella

Ta in kanin

Det är ca 8 grader varmt hos kaninen när den är ute, det har varit minusgrader tidigare men inte nu.
    Blir det för varmt för honom om man tar in honom nu? Kan han dö?
    Tänkte låta vår utekanin bli innekanin ist. för han blir lite bortglömd därute.

Cogito, ergo sum
  • Svar på tråden Ta in kanin
  • Hjartesjalen

Hej! Nejda, ingen fara, ta in honom, han kommer tappa lite pals bara eftersom han antagligen har lite vinterpals. Men det e absolut inget farligt for honom.

Ma sa gott!

• MARIA99

Har hört om en kanin som dog p.ga värmeförändringen när de tog in honom! när vi köpte våra stod det oxå i broshyren att man inte skulle göra det när de e kallt ute.

• Esterella

*haha* Ok, 2 olika svar. Jag sitter i en lååång kö till veterinären så jag får se vad dom säger.
    Jag har också hört om kaniner som dött pga att man tog in dem, men jag tänkte att det inte är så kallt just nu.

Cogito, ergo sum
  • MARIA99

Vet inte vilken tempratur de va när dem tog in den kaninen men det va en gubbe på min mans jobbs kanin iaf =) så bra att du hör med vetrinär först.

• Hjartesjalen

Hmmmm, knepigt, jag har haft manga kaniner ute om vintern som jag sedan tagit inomhus, o dom har matt hur bra som helst, bara fallt lite vinterpals.
    Har aldrig hort talas om att dom skulle do av att bli intagna pa vintern eller att dom e kansliga emot vaderomslag.

Men prata med veterinaren, sa vet du mera sakert. Lycka till med ninen! ;)

• Hella78

är det inte jätte kalt ute kan du ta in den, men hade det vari typ 15 minus i ett par veckor ska man inte ta in dom. sen är det ju skilnad på att ta in den o att ta in den för en stund för man tycker det är kalt det är inte alls bra.

• Esterella

Dom sa att det gick bra. Han får iallafall lite mer uppmärksamhet nu, förut så gick tjejjerna bara ut med mat och sen inget mer.

Cogito, ergo sum
  • Hjartesjalen

Va bra! Ja jag har da inte hort nagot annat an att det ska ga bra i alla fall. Lycka till o ma sa gott!

• fantasy

jadå det är inget promblem, oavsett minusgrader.. det man skall tänka på är ju att a: inte ställa kaninen brevid ett element eller annan värmekälla, tvärt om, ställ buren i det rum som är svalast till en början.
    B: har kaninen sedan varit inne och fått innepäls så skall den inte förflyttas ut permanent om det börjar krypa ned på noll.

• Gullan30

Jag har mina kaniner ute på vintern och det går jättebra.

Bara man byter vatten varje dag (ifall det fryser) och se till att det finns
    mat och hö.

Det viktigaste är att kaninen har ett hus att krypa in i och att man täcker för vinden.
    Kylan klarar de men värre är det när det blåser.

Lycka till=)

• Gnista

Har du möjlighet att ta in den i något kallförråd eller liknade innan så övergången från ute till inne blir mjukare? Annars är det nog lugnt nu eftersom det är plusgrader i typ hela Sverige för tillfället.

• Esterella

Kaninen har bott ute i 3 år, han klarar kylan bra.
    Det som jag inte tycker om är att mina barn "glömmer" bort honom på hösten,vintern,våren och jag vill inte att han ska sitta alldeles ensam därute.
    Nu är han inne och verkar ta det ok, lite varmt tycker han nog det är men jag tror han klarar det.
    Igår var han lös på golvet tillsamans med vårt marsvin, han la sig platt på magen och såg ut som "VAD är det DÄR" marsvinte puttrade runt honom och tvättade på hans öron

Cogito, ergo sum
Svar på tråden Ta in kanin