• JLS

Kan groddar varje dag vara skadligt för barnet?

Hej!

Kanske en töntig fråga men jag kom på den då jag varje dag äter en stor tallrik full med blandade grönsaker och frukter.

Jag har för mig att jag läste att de avråder från för mkt linser pga något ämne i dom som en del baljväxter har, groddar är väl också baljväxter?

Har någon hört något om just groddar, det är alfa-groddar (eller vad de nu heter) som jag äter av varje dag

Har värsta grönsakssuget under graviditeten sjukt nog

Vårt lilla mirakel...
  • Svar på tråden Kan groddar varje dag vara skadligt för barnet?
  • Lola Jämtland

Vart läste du det om linser?
    På Livsmedelsverkets sida?

Ät dina groddar du!
    Vore det skadligt skulle det stå i kostråden.

//nyårsångest
  • JLS
    Lola Jämtland skrev 2007-12-28 11:21:35 följande:
    Vart läste du det om linser? På Livsmedelsverkets sida? Ät dina groddar du! Vore det skadligt skulle det stå i kostråden.
    Kommer inte riktigt ihåg det jag läste om baljväxter, har för mig att det var i någon av de broschyrer jag fick av barnmorskan. Ja det borde stå med i så fall, man tycker det är bäst att fråga då jag äter en mängd varje dag
    Vårt lilla mirakel...
  • Lola Jämtland

Men hur gör vegetarianer då?

O fick du den infon av BM så ska hon hämta den direkt från Livsmedelsverket för annars gör hon helt fel.
    O eftersom det inte står någon varning där om linser/groddar så kan du lugnt äta vidare.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//nyårsångest
  • JLS

Ja jag vet inte därav frågan, dock tror jag knappast att min BM skulle skriva ihop en broschyr själv och mena på att baljväxter bör undvikas i för stor mängd om det inte vore så eller om det inte fanns fakta bakom detta. Hon är ju inte privat bm heller och har inga vinster med sådana felaktiga fakta i så fall.

Tack för svaret, fortsätter knapra groddar

Vårt lilla mirakel...
Svar på tråden Kan groddar varje dag vara skadligt för barnet?