• nicke nyfiken76

Hur får man bort stearin från en linneduk?

Jag har lyckats få rött stearin på min vita linneduk. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur får man bort stearin från en linneduk?
  • i87

Läst i en bok at man kan ta bort en stearin genom att hålla stearinfläcken under mycket hett rinnande vatten.

• WhiteTrash

Ta läskpapper och stryk med strykjärn över. Läskpappret suger åt sig stearinet.

• Stjärnstoft

skrapa bort så mkt du kan utan att skada duken
    Lägg kaffefilter under fläcken, på baksidan av duken, och ovanpå.
    Stryk med strykjärn tills du inte får bort mer.
    Tvätta bort fettfläcken som blir kvar med ngt fläckborttagningsmedel.

• virreh2

när jag får de på nån duk så brukar jag lägga in den i frysen, då går det lättare o ta bort de..

• Magulli

STOPP! Spola inte ner stearin i avloppet, det stelnar o stoppar!!! Nä, lägg hushållspapper på fläcken o stryk. Då suger pappret upp stearinet, byt papper hela tiden så det inte blir på strykjärnet, sen gnider du in fettfläcken som blir kvar med yes diskmedel och slänger in i tvättmaskinen! Jag lovar att det är borta sen!!

• Wilowa

lägg duken i frysen och pilla sedan bort stearinet.

Gott Nytt År!
  • MayaS

det lättaste är nog att stryka bort det..

Ta tidningspapper eller ka**e-*ilter och lägg på stearinet och stryk på *läcken... sen är det bara *ett-*läcken kvar och den går o*tast att tvätta bort.

Ber o ursäkt *ör alla stjärnor/asterixer. tappade te i tangentbordet och bokstaven mellan d och g på tangetbordet har lagt av *suck*

• Wilowa
    MayaS skrev 2007-12-28 11:41:43 följande:
    det lättaste är nog att stryka bort det..Ta tidningspapper eller ka**e-*ilter och lägg på stearinet och stryk på *läcken... sen är det bara *ett-*läcken kvar och den går o*tast att tvätta bort.Ber o ursäkt *ör alla stjärnor/asterixer. tappade te i tangentbordet och bokstaven mellan d och g på tangetbordet har lagt av *suck*
    Gott Nytt År!
Svar på tråden Hur får man bort stearin från en linneduk?