• Ammi82

Flyga under graviditeten?

Man har ju hört att under vissa tider av sin graviditet ska man inte flyga, pga ja, vet inte skälen.. är i v.8+0 och det är väl ok att flyga, eller?

• Svar på tråden Flyga under graviditeten?
  • Åsa med 3

Jag flög för en dryg månad sen till paris... var i vecka 20 då...På SAS får man flyga fram till sista månaden, men ibland kan det vara bra att ha ett intyg från läkaren där det står vilken vecka man är i.

BF 080408
  • Åsa med 3

Tilllägg...Men jag hade nog inte vågat flyga i vecka 8, då hade jag varit rädd för att nåt skulle hända. Var på grönalund i vecka 7 och jag vågade inte åka en enda sak...inte ens en karusell, men jag är extremt orolig oxå... Varför inte fråga din BM?

BF 080408
  • Ammi82

Alltså jag är så tidig att dom kommer inte nog att märka att jag är gravid. Men jag tänkte på om kroppen reagerar på det..

Åsa med 2 skrev 2007-12-28 11:56:49 följande:
    Jag flög för en dryg månad sen till paris... var i vecka 20 då...På SAS får man flyga fram till sista månaden, men ibland kan det vara bra att ha ett intyg från läkaren där det står vilken vecka man är i.
  • Lisa E

Jag har varit i samma situation så jag frågade både min bm och flygbolaget. Anledningen till att man inte får flyga beror inte på att själva flygresan är farlig utan att de vill undvika en förlossning i luften. Därför har man restriktioner för hur sent i graviditeten man får flyga. Någon annan anledning eller skäl till att inte flyga finns såvitt jag fått reda på inte.

• BettanEgbg

Helt ok att flyga men skaffa dig en kanon försäkring om det händer något tråkigt i utlandet. Lycka till

• Ammi82

Jag ska bara flyga till från Finland till Sverige nästa månad. Blir bara en halvtimmes flygning..
    Nå, eftersom det inte finns risk för en förlossning när jag är så tidig så borde det alltså vara ok.
    Får väl ta upp det med barnmorskan när jag skriven in mig i Finland. Flyttar dit imorgon..

BettanEgbg skrev 2007-12-28 12:02:48 följande:
    Helt ok att flyga men skaffa dig en kanon försäkring om det händer något tråkigt i utlandet. Lycka till
  • annasoneborg

jag tror inte du behöver oroa dig, själv ska jag flyga i v 23 och flyga hem v25 till och från thailand och det är en flygtur på 10 och 40 min.
    Men jag har hört mig för och det ska vara lugnt. Försäkringen gäller fram till v28.
    Lycka till oroa dig inte=)
    /anna

• LoBe

Ok så vad tror ni om att flyga i vecka 30/31 då? Tror att SAS e flygbolaget.
    Vi ska till Kreta o fira svärfar...men visst jag e inställd på att det antagligen inte kan bli nån resa. Det är dock inte förrän i maj.

LoBe
  • PicaGirl

LoBe - jag tror att du får föyga, men kolla med flygbolaget. Du måste ha ett intyg på hur långt du är i graviditeten.

Tänk dock på att kolla upp din försäkring. Om du inte har en extra försäkring är det inte säkert att du har en bra täckning OM du skulle få värkar och föda.

/PicaGirl

• LoBe

PicaGirl: Mmm ska kolla med försäkringsbolag o flygbolag. Även med min BM.
    Vi får se. Jag kanske mår skit o stor och svullen...men man vet ju aldrig jag mår kasnke toppen

LoBe
Svar på tråden Flyga under graviditeten?