• Pishi

Risker med sugklocka?

Jag undrar om det finns några som har hört eller själva varit med om att barnet har blivit skadad pga sugklocka?

Hört en massa hemskheter om barn som har blivit CP-skadade för resten av livet och liknande o är nu livrädd för det!

Kan man välja bort det?

• Svar på tråden Risker med sugklocka?
  • JGumsa

Sugklocka används om barnet är påverkat och du exempelvis är så trött att du inte orkar krysta det sista och man måste få ut barnet snabbt. Behöver inte vara ngn fara...Bättre att barnet kommer ut snabbt än får syrebrist för att det fastnar... Däremot så ska man inte dra med sugklockan för många gånger då barnet kan få blödning.

• Nico och Dylans mamma

Våran son blev förlöst med sugklocka och han är lika frisk som alla andra barn, det enda som blir i början är ett märke där klockan suttit det kan se lite läskigt ut men det är inget farligt. Vår som fick också panodil efteråt för att han hade ont i huvet men det var bara på bb. Har svårt att tro att ett barn blir cp-skadat pga av att det blir förlöst med sugklocka. Tycker det låter helt sjukt så det tror jag inte på!

Jag tycker inte du ska vara orolig, jag är glad att sugklocka finns för jag varken orkade eller kunde föda ut vår son själv eftersom han var så stor och jag var så trött, annars hade det antagligen blivit snitt istället och det är mycket mer riskabelt i så fall. Kejsarsnitt är ju ett ingrepp mot kroppen och det är aldrig bra om man kan slippa så är det det bästa. Men sugklocka är ett hjälpmedel för att få ut barnet för att det måste komma ut fortare.

Som sagt tycker inte att du ska vara ett dugg orolig!

• Familytime

Välja bort? Att använda sugklocka är något läkare inråder till när det är kris och barnet måste ut snabbt, mammans krystvärkar inte är tillräckliga eller barnet börjar må dåligt. Ja, visst finns det risker med sugklocka, men frågan är hur det slutar om man inte tar sugklocka. Det är ju inget förlossningssätt man kan välja, med andra ord.

• blackangel

Håller helt med Familytime.
    Min son förlöstes med hjälp av sugklocka. Han hjärtljud var över 200 och de ansåg att han behövde komma ut snabbare än vad jag kunde göra själv. Gick jättebra. Han hade en liten bula på huvudet ett par dagar efteråt, men sedan försvann den och han har inga skador efter sugklockan. Han var helt pigg efter han hade kommit ut oxå.
    Det var bråttom för honom att komma ut, men eftersom jag var öppen 10 cm och hade bra krystvärkar så valde de det istället för snitt. Har ett akutsnitt sen innan och jag är glad att det inte behövdes göras igen.

• LDN

vår dotter togs också med sugklocka pga. att ja inte orkade längre och att hon behövde komma ut fort då jag hade fått en infektion i kroppen och hade hög feber. hon har inga men av det idag, men som alla tidigare nämt i tråden så blev där en bula på huvudet ett par dagar, sen försvann den.

• Cissi76

Man väljer inte sugklocka som man väljer andra hjälpmedel under förlossningen. Min son togs med klocka för att han var medtagen och hans hjärtljud gick ner. Han var tvungen att komma ut snabbt annars hade han dött. Så i det läget tänker man inte så. Sugklocka är ett akutverktyg, inte ett normalt förlossningsverktyg som man kan välja om man vill ha eller ej. En annan anledning till sugklocka kan vara dåliga krystvärkar som gör att barnet inte kommer ut.

Sedan fick han visserligen göra en hjärnröntgen efter ett par dagar för att han var slö. Det är tydligen så att sugklocka ibland kan orsaka en blodutgjutning i hjärnan, men det brukar inte vara någon större fara och går tillbaka av sig själv. Vår son hade dock inte det.

• Cissi76

Och tillägg:

CP skada är en kromosomförändring och har inget med sugklockan att göra.

Se sugklockan som ett hjälpmedel som personalen tar till om de bedömer att det finns fara för ditt barns hälsa. Den faran är långt mycket verkligare och troligare än en eventuell, eventuell hjärnskada som kan komma av sugklockan.

• j o n n a h
    Cissi76 skrev 2007-12-28 16:20:01 följande:
    Och tillägg:CP skada är en kromosomförändring och har inget med sugklockan att göra.Se sugklockan som ett hjälpmedel som personalen tar till om de bedömer att det finns fara för ditt barns hälsa. Den faran är långt mycket verkligare och troligare än en eventuell, eventuell hjärnskada som kan komma av sugklockan.
    lite OT, men cp-skada är inte en kromosomförändring, utan en hjärnskada.
    www.vardguiden.se/Article.asp
  • Trubbsla

?????Nej det påståendet är toookfel

Cissi76 skrev 2007-12-28 16:20:01 följande:
    Och tillägg:CP skada är en kromosomförändring och har inget med sugklockan att göra.
  • Familytime

Sen kan jag tillägga att syrebrist i hjärnan på grund av att barnet inte kommer ut tillräckligt fort när det behövs ger också skador på hjärnan, så det är lite pest eller kolera om man säger så. .. Jag håller på att leta info om skador på hjärnor hos barn som tagits med tång, men det tar sin tid.

Svar på tråden Risker med sugklocka?