• Maj bebis

Systemkamera eller kompaktkamera?

Ska köpa ny kamera och funderar på om man ska köpa en systemkamera eller en kompaktkamera? Jag är inte så bra på kameror men tycker att det är roligt att fota och skulle vilja lära mig mer.

Har kikat på Nikon D40 om de blir en systemkamera.
    Vad är egentligen dom största skillnaderna på system/komaktkameror?

• Svar på tråden Systemkamera eller kompaktkamera?
  • lia76

systemkamera är större och kan vara jobbig att ta med sej.
    Kompaktkamera är ju lite smidigare att ta med sej.

Systemkamera har ju utbytbara objektik (optik) vilket inte kompakta kameror har.
    Och de manualle inställningarna i systemkameran är lite mer avancerade.
    Annars är det inte stor skillnad på dem.
    Eftersom systemkameror har utbytbara objektiv så betyder ju det att man kan byta till ett objektiv som har bättre zoom osv.
    Med kompakt får man det som finns redan.
    Och du ska kolla så det är optisk zoom och inte digital zoom

* En systemkamera består av ett kamerahus, och kräver separata objektiv för att kunna användas. De brukar vara större kameror med bättre kvalitet och framförallt användarens större kontroll över kamerans funktioner. Detta jämfört med kompaktkamerorna som är mindre, har integrerade objektiv, i regel mindre manuella möjligheter och sämre bildkvalitet.

* Systemkameror kräver separata objektiv, kompaktkameror gör det inte. Det finns inget mellanting.

Källa: http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/grundsidor/kopakamera.html

Kompakt- eller systemkamera?
    Först är det bra att pejla in vilken slags kamera man är intresserad av.

Här handlar det kanske ytterst om vilken typ av situationer eller bilder man vill använda kameran för.

De allra flesta vill ha en kamera för semestern, familjehögtiden och vardagen. Då räcker det oftast med en kompaktkamera, eftersom man vill kunna ta bilder snabbt, enkelt och utan krusiduller.

Man är inte heller motiverad i första hand av att ta fina bilder, utan vill endast dokumentera vänner och bekanta. Kameran skall också vara lätt att ta med sig och går i princip att stoppa i fickan.

De fotohandlare jag pratade med menade att de flesta väljer denna typ. De som hellre vill ha en systemkamera väljer ofta att köpa den via nätet, för att få bättre pris.

Den som väljer en systemkamera vill naturligtvis ta lite bättre bilder, kanske kunna ställa in kameran efter olika ljusförhållanden, byta objektiv, osv.

Den här typen av kunder slussar man oftast vidare till den tredje frågan och presenterar de kameror som är bra inom olika prissegment.

Mellan kompaktkamerorna och systemkamerorna finns flera olika hybridkameror. Dessa har ofta några av systemkamerans möjligheter, som att ställa in kameran efter olika ljus, anpassa blixten, osv. Inte sällan är zoomen ganska bra och på vissa kameror kan man t.o.m. byta objektiv.

Sådana kameror är till för den som vill kunna ta något bättre bilder än med en vanlig kompaktkamera, samtidigt som man inte vill ha alla möjligheter som systemkameran erbjuder.

Självklart finns sedan också systemkameror av den lite enklare sorten, som har helautomatiska inställningar, där man bara behöver ta upp kameran och trycka av

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • qenzo

Största och helt klart bästa skillnaden är möjligheten att växa MED sin kamera.
    Med en kompaktkamera som man kanske växer ur, dvs vill bli mer avancerad, står man sig slätt. Man måste köpa en ny kamera.

Med en systemkamera köper man ett nytt objektiv.
    Köper man dessutom en bra systemkamera är begränsningarna mkt få när det kommer till objektivfrågan.

• Novus

Jag har haft kompaktkamera i 2 år och köpte en system igår. Jag tar väldigt mycket kort och är glad att jag började med kompakt! Själv hade jag en Konica Minolta Z6

• inze
    Maj bebis skrev 2007-12-28 15:15:50 följande:
    Ska köpa ny kamera och funderar på om man ska köpa en systemkamera eller en kompaktkamera? Jag är inte så bra på kameror men tycker att det är roligt att fota och skulle vilja lära mig mer.Har kikat på Nikon D40 om de blir en systemkamera.Vad är egentligen dom största skillnaderna på system/komaktkameror?
    Du har fått en bra beskrivning ovan men tänkte bara tillägga att på de flesta systemkameror (inkl Nikon D40) så kan du inte fota genom att titta på på skärmen utan man måste titta genom den optiska sökaren. Ville nämna detta då många som köper en sytemkamera inte verkar veta detta utan sedan frågar hur man ställer in för att kunna titta på skärmen när man fotar.
  • Lisa E

Jag älskar att fota och har både en systemkamera och en kompaktkamera. Skulle inte klara mig utan någon av dem! Kompaktkameran har jag alltid med mig i handväskan, den är lika obligatorisk som mobiltelefonen för mig. Systemkameran är som sagt lite bökigare att ta med sig, men den kostar ju lite så den är jag inte rädd att slänga med mig på både fester och semestrar.

Fördelen med en systemkamera tycker jag är:
    * att du kan fota i RAW-format, vilket gör att bilderna inte "förstörs" (komprimeras) för att ta mindre plats.
    * att upplösningen för det mesta brukar vara högre i en systemkamera vilket möjliggör större förstoringar.
    * att den har bättre optik och därför tar bättre bilder.
    * att en extern blixt på en systemkamera har bättre upptagningsförmåga än en kompaktkamera.

Som sagt... jag skulle aldrig göra mig av med min systemkamera. Rekommenderar verkligen att du investerar i en sådan om du har möjlighet. Lycka till!

• scrapparlotta
    inze skrev 2007-12-28 16:14:56 följande:
    Du har fått en bra beskrivning
    ovan men tänkte bara tillägga att på de flesta systemkameror (inkl
    Nikon D40) så kan du inte fota genom att titta på på skärmen utan man
    måste titta genom den optiska sökaren. Ville nämna detta då många som
    köper en sytemkamera inte verkar veta detta utan sedan frågar hur man
    ställer in för att kunna titta på skärmen när man fotar.
    Vaaa, kan man inte titta i det stora "fönstret" på en systemkamera?? Är inte det svårt att börja titta i den lilla rutan igen när man har varit van att titta på stora skärmen på en kompaktkamera?

Jag har en bra kompaktkamera, men är RUSKIGT sugen på en systemkamera. Jag fotar jättemycket. Tyvärr är inte min sambo lika sugen på en sån dyr kamera......så det blir nog inte.....snyft!!
  • Lisa E

Trot eller ej men man vänjer sig med att inte kunna titta på displayen :o).

• R Franklin
    kikkan skrev 2007-12-28 18:04:37 följande:
    Vaaa, kan man inte titta i det stora "fönstret" på en systemkamera?? Är inte det svårt att börja titta i den lilla rutan igen när man har varit van att titta på stora skärmen på en kompaktkamera?
    Prova så skall du se. Den "lilla rutan" är vida överlägsen en display när det gäller ljusstyrka, skärpa och snabbhet, så en skärma att blänga på är inget du kommer att sakna.
  • Maj bebis

Tack för alla svar.

Någon skrev att de finns enklare systemkameror där de bara är att ta upp kameran och trycka av, blir det någon skillnad då mot en kompaktkamera bildmässigt?

• Maj bebis

Har själv en konika minolta x1 och är inte alls nöjd. Någon som har tips på någon bra kompaktkamera? Tror nog ändå att de blir en kompaktkamera, har ju en liten 1,5 åring som jag fottar mest och då är det ju enklare att ha en mindre kamera så får de bli en systemkamera om några år.

• R Franklin

Maj bebis skrev 2007-12-28 22:01:10 följande:

Tack för alla svar.Någon skrev att de finns enklare systemkameror där de bara är att ta upp kameran och trycka av, blir det någon skillnad då mot en kompaktkamera bildmässigt?
    Alla systemkameror idag har automatiklägen där man kan "point and shoot". Fast skall man använda kameran till det är en kompaktkamera bättre lämpad och kommer att ge bättre resultat på fler bilder.

Systemkameran har fördelen att du dels kan komplettera optik allt eftersom behovet växer eller förändras. Och dels att du har bättre kontroll över de inställningar du kan göra
  • lia76

Sen eftersom man tittar i titthålet så dras det ju inte lika mycket ström heller
    LCD displayen på min kompaktkamera använde jag bara då jag kollade igenom bilderna och raderade.
    Tittade väldigt sällan via den då jag skulle ta kort

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden Systemkamera eller kompaktkamera?