• EvilBetty

Är det så svårt att hitta sitt drömhus?

Jag och sambon går i hustankar. Dock är det inget som vi tar på 'allvar' just nu med tanke på att vi har planerat att flytta till en ny stad, och vem vet när det händer?
    När jag tänker på att köpa hus så får jag rent ut sagt panik! Jag kommer aldrig hitta ett hus som jag verkligen vill köpa. Min största dröm (för tillfället) är att ha ett eget boende, att ha ett hus man trivs med där man kan göra vad man vill utan att behöva fråga någon bovärd om lov.

Jag har alldeles för stora krav! Jag vill att huset ska vara minst 125 kvadrat, vill inte att det ska vara tegel, det får inte vara för renoverat eftersom att vi gärna vill inreda på vårt eget sätt och att börja riva och renovera ett redan fint hus känns väldigt onödigt. Det får ju heller inte vara alldeles för nedgånget, vi planerar att göra den mesta av renoveringen själv och vi är ju inga miracleworkers! Vill ha ett hus med två våningar, ett stort kök, minst 3 sovrum eftersom vi vill ha minst 2 barn, ett extra rum som gästrum när vi har så sablarns mycket släktingar och när vi flyttar kommer vi vara 50 mil ifrån varandra. Vill ha ännu ett extra rum som bibliotek och pysselrum eftersom det är två av mina stora hobbys.
    Gården ska vara stor så hunden kan springa lös så mycket och länge han vill, och där vi kan bygga en stor hundgård. Vi vill inte ha grannar som bor precis bredvid oss, vi vill ha dem ett par hundra meter bort. Vi vill inte bo mitt i stan, men inte ute i bushen heller.
    Det får ju inte vara för dyrt heller, aldrig i livet att jag betalar över 2 miljoner (över en miljon känns faktiskt väldigt mycket, om jag ska vara ärlig) för ett hus som ändå ska renoveras för alla våra överblivande pengar!

Har jag gått och blivit tokig? Såna här krav kan man ju inte ha när man letar sitt första (och förhoppningsvis sista!) hus, eller?

Denna tråd var egentligen bara för att skriva av sig (och tackar, tackar till alla som orkat läsa så här långt!), men nu undrar jag verkligen;

till alla er där ute som verkligen hittat ert drömboende.. hur lyckades ni?
    Hade ni låga/få krav? Fick ni kompromissa, eller kanske betala mer än vad ni hade tänkt?

Jag kanske helt enkelt får ta och lägga ner ALLA tankar om husköp tills dagen faktiskt är nära. Det verkar bara som att ju längre jag funderar på det, ju mer krav kommer jag på :/

• Svar på tråden Är det så svårt att hitta sitt drömhus?
  • kodoktorn

Det beror ju på var ni tänker bo någonstans. Lite utanför någon medelstor stad i typ Dalarna, Småland, Värmland samt södra Norrland borde det ju gå att få nåt sånt hus. Kanske kan ta lite tid att hitta det dock

• EvilBetty

Sundsvall har vi planerat att starta våra nya liv i!

Är inne och kollar på nätet varje dag, något jag har gjort i säkert ett års tid nu. Ibland hittar vi hus som vi blir fasansfullt kära i, men det är alltid NÅT som är fel.

Kanske man helt enkelt kan kontakta en mäklare, berätta vad man är ute efter och be dem höra av sig när nåt liknande dykt upp?

Jag vet tragiskt nog ingenting om husköp eller hur man ska gå till väga för att hitta det man letar efter :)

• kodoktorn

Kommer från Sundsvall och tycker att där borde det ju gå att hitta ett hus med de kriterierna. Det beror ju lite på hur långt ni vill ha in till stan. Men västerut åt Matfors till tycker ju i alla fall jag att det är fint.

Svar på tråden Är det så svårt att hitta sitt drömhus?