• kudden

Såsrecept till köttfondue!!

Hej!

Vi ska göra köttfondue på nyårsafton och jag efterlyser recept på smarriga såser!!

Tack på förhand! (och Gott Nytt År!!)

• Svar på tråden Såsrecept till köttfondue!!
  • eileme84

puffar för denna tråden då vi oxå ska käka det..
    vad har ni för kött ??

• skånenettan

Vi ska oxå äta det och jag har köpt olika färdigsåser från K*orr
    Se ska vi göra en kall berneiesås oxå... men kommer här ngt gott tips så kommer jag garanterat att testa.

Vi kommer göra det på fläsk och nöt grytbitar. Mest fläskbitar för nöt blir ju lätt torrt....

• bumse2

Vi brukar ha bearnaissås, knorr's pepparsås, jensens favoritsås eller whiskysås och en kall röra gjord på creme fraiche, hackad rödlök och smulad fetaost, lite salt och peppar.

• kudden

Var x antal år sedan jag var ute och käkade fodue på restaurang och de hade ju SUPERGODA (säkert jättefeta ) såser!! Bearneise mm. De ska vara riktigt krämiga

• kudden

oxfilé läste jag är bäst - det ska vara riktigt mört kött! Skär man mindre kuber är det bäst att koka i olja - stänger kan man koka i buljong.

• Majsan70

Gräddfil/naturell tjock youghurt, senap, curry, salt.

Gräddfil, vitlök,chilisås, salt.

• Coquine

Har bott i Köttfonduens land: Schweiz!
    Där bjuder man på en massa kalla såser : vitlök, bearnaise, chili, curry, (ca 5-6 olika, någon söt också).
    Sen brukar man i regel ha flera köttsorter (häst, oxfilé, rostbiff, struts). Till detta hade iaf vi saffransris och 2 olika sallader.

• 8948

Aioli

2 äggulor
    2 dl olja
    2-3 vitlöksklyftor
    Creame frache
    salt peppar och en skvätt citronsaft

knäck äggen pressa vitlöken i äggen, häll i liten stråle och vispa så gulan blir tjock. vänd i cf smaka av med salt peppar och citron.

• grynet80

Något som är gott är creme bonjuorost med vitlökssmak blandat med creme fraiche. Värm det o rör ihop. Mycket smarrigt! (och onyttigt )

Svar på tråden Såsrecept till köttfondue!!