• Pyff

HUr mycket matjord behövs och vad kostar det?

Jag tänkte anlägga ett litet trädgårdsland, men har ingen susning vad det kan kosta...............
    Det kommer väl vara ca 3 gånger 3 meter. Nu är det grus där som vi ska forsla bort och sedan fylla på matjord. Vad kan det kosta tro? Hur djupt med jord behöver man ha?
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden HUr mycket matjord behövs och vad kostar det?
  • mammutten81

brukar köpa 10 10 kilossäckar på statiol för 100:- i början av varje sommar.

• Pirran

Se upp med billiga jordar på säck..du vet, fyra för 100 kronor o.dyl.
    De innehåller oftast alltför hög torvandel för att vara bra att odla i.

Det är inte farligt på något sätt..men de torkar mycket lätt och är svåra att vattna upp igen....alla som försökt vet vad jag pratar om..det blir tort i krukan/landet och när man vattnar så rinner vattnet bara av jorden eller rätt igenom krukan utan att fukta upp jorden igen.

Hör med en trädgårdshandlare vad du ska välja istället...själv köper jag bara jord av lite högre kvalitet med lecakulor i..lite dyrare men mumma för mina växter i kruka och lådor.

• atelli

hör med nån bonde om du kan köpa en släpkärra brunnen dynga. så kan du blanda gödseljorden med billig köpejord.

//a

• Peki

Vissa återvinnignscentraler (tippen ) säljer kompostjord som de gjort av alla kvistar mm de får in. Den är ganska bra och prisvärd.

Du kan räkna på volymen: 3X3 m och en halvmeter djupt blir 4,5 kubikmeter. Det är mer jord än man tror i ett trädgårdsland
    Räkna med att jorden sjunker ihop när man vattnar och att det ska vara "råge". Antagligen går det åt minst 5 kubik om ni ska fylla landet med enbart ny jord.

Antagligen kan ni dryga ut jorden med lite sand, torv och gödsel men det är fortfarande rätt mycket som behövs.

• Pia74

Pyff vad har du tänkt att ha i ditt land? Jag tänkte också göra ett 3x3 land men när jag började tänka på vad jag ville ha räckte det med ett mindre land för jag har bara örter och lite sallad.

• Pia74

Just det vår återvinningscentral tog en bestämd summa oavsett hur stort lass kompostjord man tog. Två hinkar eller ett släp spelade tydligen ingen roll

• Helenas

Ta inte bort allt grus, det är jättebra att ha i botten som dränering. Det som gör att de flesta perennerna dör under vintern är att de har för blött om fötterna.

Sen tycker jag gott att du kan köpa 'billig' jord, typ 4 för 100 kr men köp även ganska mycket kogödsel som brukar ingå i samma erbjudande och blanda upp.

• Pyff

Pia74: jag hade tänkt att ha potatis, morötter och lite ärtor bara...........

• Kajak

Där med ÅVC som ofta säljer matjord.
    Här i leksand kan man se på annonsen: en släp full med matjord för 100kr..
    Ungefär så stod det på annonsen varje vår/sommar...

Iår ska vi kanske ta en "del" av högen..
    Men få se....

• Miss Upsey Daisey

Hej!

Hur mycket matjord som behövs beror helt på vad det är för jord under. Är det enbart lera så behövs lite mer. Bra matjord dränerar även bra pga att den innehåller mycket olika saker. Både sand, jord o mull..

Ofta finns det ställen man kan beställa hem lastbilsflak eller hämta själv med släpkärra. Det går ofta åt mer jord än man tror. Dessa ställen har ofta olika typer av jord så hör med dem som jobbar där vad som är bäst till ett land.

Om du vill köpa säckvis så skulle jag be dig se upp med billig jord som t.ex plantagen's egen jord. Massor av ogräs. Jag har till och med fått ogräs i krukor... Så den jorden får inget högt betyg av mig... Har nu bytt till Hasselfors som hade 3 för 100 kr. Lite dyrare men Mycket bättre!

Lycka till!

Svar på tråden HUr mycket matjord behövs och vad kostar det?