• mandelbaum

Bröstmjölk på flaska

Hej!
    Jag behöver hjälp och goda råd från någon erfaren mamma "där ute". Det är så, att jag har en 10 dagar gammal flicka som jag ammar när jag är hemma. Av olika skäl, ekonomiska bland annat, tvingas jag att arbeta från och med nästa vecka. Pappan blir då hemma med henne och ska ge henne bröstmjölk i flaska.
    Jag använder för närvarande apotekets ammningspump (de där två rören som man sätter in i varandra) och det fungerar ok. Jag vill köpa en bättre pump eftersom jag kommer att använda den ofta, gärna en som man kan sätta till det andra bröstet medan bebisen suger. Jag blir en mycket gladare mamma om någon kan ge mig svar på följande:
    1) Vilken pump är bäst?
    2) Sedan en fråga om hur mjölken kan förvaras på bästa sätt- i kylen eller frysen, vilka kärl man kan förvara den i- fungerar det att förvara i flaskan?
    3) Hur värmer man upp mjölken på bästa sätt (Min man vill värma i flaska under varmvatten från kranen är det ok?)
    4) Hur tvättar man flaskorna. Går det bra med lite diskmedel och varmt kranvatten eller ska de kokas varje dag?

Jag planerar att kassera den utpumpade mjölken på arbetet pga att det finns inget kylskåp där och det skulle bli "slabbigt" med kylväska och så. Jag ska använda apotekets pump på jobbet bara (så den måste inte vara jätteren eftersom bebisen inte ska få denna mjölken)

Jag kommer högst att vara borta 2-3 dagar / vecka och det är enbart eftersom vi inte kommer att klara vår ekonomi annars. Jag är redan ledsen över denna situation och vill inte ha några "pek pinnar" över att jag är en dålig mor som går ifrån mitt barn... Bara goda råd och tips, okej snälla?

• Svar på tråden Bröstmjölk på flaska
  • jmmm

HEJ!
    Jag hade problem med amningen med barn nr så jag lovade mig själv en bra pump om de krånglade gång nr 2.
    Köpte en medela min electric. En smidig el pump som du akn använda både med sladd o på batteri, mycket smidig. Drar en del batteri så de bästa e ju om man kan ha sladden i.
    Om du ska spara mjölken hade jag nog satsat på o köpa såna speciella påsar till bröstmjölk eftersom ni kommer använda det flitigt.
    Bröstmjölk värms bäst i vattenbad, absolut inte i micro.
    Ska du förvara bröstmjölken länge e ju frysen bäst annars funakr kylen, minns inte exacta tider man får spara den, men tror de e 3dygn i kyl o 6månader i frysen? men kolla upp de tiderna.

• Sodaspring

Avensis pump är bra.
    Det finns kärl/muggar med lock att förvara bröstmjölken i. Ibland förvarar jag den i flaskan med lock.
    Jag minns inte exakt hållbarhet på mjölken i kylen, men tror att det var tre dagar.
    Man kan hålla flaskorna under rinnande varmt vatten eller lägga i vattenbad med varmvatten från kranen.
    Jag diskar flaskorna med diskmedel och kokar dem innan de används varje gång.

Lycka till!

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • FrökenBokmal

Hej,

Du kan fråga din BVC-sköterska eftersom din dotter är så liten så ser du dem ganska ofta. Min sambo har givit vår son extra utpumpad mjölk med flaska och vi har inte kokat varken flaskor eller nappar varje gång (och ja det är okejat av sjukvården).

Vilken pump som är bäst vet jag inte eftersom jag har fått hyra från BB (Medela).

Det funkar bra i flaskor i kylen eller i platsburkar. Frysa elelr kyla beror på hur länge man vill spara mjölken.

Vi har värmt upp inte "under kranen" men lite miljövänligare i vattenbad med vatten från kranen (alltså inte kokande vatten). Det man inte ska göra är använda mikrovågsugn.

Lycka till!

• Beckah82

Usch va jobbigt

1) Vilken pump är bäst?
    När det handlar om sådana mängder skulle jag nog hyra en elektisk pump från BB eller BVC. Annars är Avent ISIS väldigt bra. Den du har (två rör) är ju rena tortyrredskapet

2) Sedan en fråga om hur mjölken kan förvaras på bästa sätt- i kylen eller frysen, vilka kärl man kan förvara den i- fungerar det att förvara i flaskan?

Funkar jättebra att förvara i flaskor i kylskåp upp till 3 dagar, annars i frys upp till 3 månader.

3) Hur värmer man upp mjölken på bästa sätt (Min man vill värma i flaska under varmvatten från kranen är det ok?)
    Det går utmärkt att värma så, eller i vattenbad i kastrull eller direkt i kastrull (men var noga med hygien och renlighet). Dock ska man ej värma i micron för det förstör mjölken.

4) Hur tvättar man flaskorna. Går det bra med lite diskmedel och varmt kranvatten eller ska de kokas varje dag?
    Skölj först i kallt vatten och diska dem sedan i varmt vatten. Till en så liten är ju det extra viktigt att koka ofta. Gärna varje dag men det är inget måste tror jag inte.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Beckah82

* jag skrev 3 mån i frysen men kom på att vissa andra källor säger 6 månader så jag vet inte vilket av dem som stämmer.

En annan grej:
    Fryst mjölk som värms kan lukta och smaka nästan som härsket, det gör inget det är inget fel på mjölken.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • miff

Jag kan svara på fråga 2 o 4.
    Är för gammal för de andra ;O)
    Har du iskubslådor? Om inte så skaffa det och mät med hjälp av mått hur mycket som ryms i varje fack. Håll dessa extremt rena och frys in bröstmjölken direkt. När den är fryst så portionera upp kuberna i lämplig mängd (ni har nog ungefärlig åtgång klar för er) i fryspåsar. Sedan är det bara att ta en påse och hälla kuberna i flaskan.

Koka, absolut.

Svar på tråden Bröstmjölk på flaska