Bröstmjölk på flaska
Hej!
Jag behöver hjälp och goda råd från någon erfaren mamma "där ute". Det är så, att jag har en 10 dagar gammal flicka som jag ammar när jag är hemma. Av olika skäl, ekonomiska bland annat, tvingas jag att arbeta från och med nästa vecka. Pappan blir då hemma med henne och ska ge henne bröstmjölk i flaska.
Jag använder för närvarande apotekets ammningspump (de där två rören som man sätter in i varandra) och det fungerar ok. Jag vill köpa en bättre pump eftersom jag kommer att använda den ofta, gärna en som man kan sätta till det andra bröstet medan bebisen suger. Jag blir en mycket gladare mamma om någon kan ge mig svar på följande:
1) Vilken pump är bäst?
2) Sedan en fråga om hur mjölken kan förvaras på bästa sätt- i kylen eller frysen, vilka kärl man kan förvara den i- fungerar det att förvara i flaskan?
3) Hur värmer man upp mjölken på bästa sätt (Min man vill värma i flaska under varmvatten från kranen är det ok?)
4) Hur tvättar man flaskorna. Går det bra med lite diskmedel och varmt kranvatten eller ska de kokas varje dag?
Jag planerar att kassera den utpumpade mjölken på arbetet pga att det finns inget kylskåp där och det skulle bli "slabbigt" med kylväska och så. Jag ska använda apotekets pump på jobbet bara (så den måste inte vara jätteren eftersom bebisen inte ska få denna mjölken)
Jag kommer högst att vara borta 2-3 dagar / vecka och det är enbart eftersom vi inte kommer att klara vår ekonomi annars. Jag är redan ledsen över denna situation och vill inte ha några "pek pinnar" över att jag är en dålig mor som går ifrån mitt barn... Bara goda råd och tips, okej snälla?