• ELAAAN

Alanya, Turkiet.

Vi har bokat en resa till Alanya, Turkiet. Undrar om någon som har varit där? Vi åker 11 Juni. Hur är det där? Varmt? Fina stränder? Priser?

• Svar på tråden Alanya, Turkiet.
  • kamartina

Jag var där för snart 12år sedan så det har nog förändrats mkt sedan jag var där. Vi var iaf där i slutet av maj och det var enormt hett mitt på dagarna (över 40 grader i solen) så man gjorde bäst i att ta det lungt på dagen och gå ut på kvällen.
    Jag rekommenderar att man någon dag åker ut med en båt längs med kusten och tittat på grottor och delfiner och badar från båten, supermysigt!

• Gossa

det var nåt år sen men kanske är samma skapliga priser.Det jag minns bäst var det varma vattnet el havet....det var underbart!!!

• MinaStjärnor

Jag älskar Alanya!
    Shopping finns det hur mkt som helst..rekomenderar makrnaden som är varje fredag=)
    Stränderna är helt ok...men det e inte barnvänligt, det blir djup fort och ofta höga vågor.
    Maten är hur god som helst!!
    Har varit i Alanya ett par gånger, sist va förra året,när jag va gravid i v 20.
    Kommer åka dit när sonen är äldre....det är en dryg bussresa från flygplatsen som tar 2 timmar.

• Mathilda03 o Maja06

Vi var i Turkiet i aug/sep nu i år och bodde utanför Alanya.
    Vi stormtrivdes! Det var supervarm, bra mat och bra stränder. Men jag skulle helt klart kunna åka dit igen MEN aldrig att jag skulle bo mitt i Alanya eller någon annan stad. En dag åkte vi in till Alanya och aldrig mer! Det var inkastare till höger o vänstar, de slet i en, drog i en att man skulle komma o äta/handla hos dem, ropade efter en vart man än gick etc. Vi tyckte det var jättejobbigt! Vi bodde ju utanför Alanya (Blue Willage Pascha Bay - fritidsresor) och där fanns allt vi behövde men det gjorde ju att det även blev lite dyrare. Vi hade halvpension så frukost o middag ingick men lunch åt vi varje dag nere i "våran" restaurang och där kostade det ju lite mer än vad det kanske gjorde mitt i stan (vi betalade ungefär lika mkt där som för en lunch hemma i Sverige). Men vi betalade hellre mer för att slippa höra inkastare tjata efter en varje dag man skulle ut o välja lunchställe.
    Vi villa ha lugn o ro omkring oss när vi åkte och det fick vi. Älskade hotellet vi bodde på och omgivningen, saknade ingenting.
    Så personligen tycker jag man ska räkna med att det går en del fickpengar. Var i Turkiet för 10 år sen också och då var det mkt billigare. Nu hade priserna gått upp.
    Men hoppas ni kommer få en toppen semester! och som sagt var, till Turkiet åker jag gärna tillbaka.

(¯`''?.¸♥Mathilda 030701 ♥ Maja 060608 ♥ - Det vackraste som finns ♥¸ .?''´¯)
  • ELAAAN

Okej, vi har bokat hotell Gallion med Fritidsresor, Pascha Bay hade nog inte funkat för oss, eftersom vi älskar nya städer hehe...

• Mathilda03 o Maja06
    ELAAAN skrev 2007-12-29 00:17:36 följande:
    Okej, vi har bokat hotell Gallion med Fritidsresor, Pascha Bay hade nog inte funkat för oss, eftersom vi älskar nya städer hehe...

Hihi...ja, alla är vi olika
    Då kommer ni säkert trivas.

Hur länge ska ni vara?

(¯`''?.¸♥Mathilda 030701 ♥ Maja 060608 ♥ - Det vackraste som finns ♥¸ .?''´¯)
  • klyftpotatis

Hej!

Älskar Alanya... En underbar stad... Tar 2 timmar med bussen från flygplatsen,men mycket att titta på och en paus efter halva tiden... Vi bodde 5-10 min promenad från Kleopatrastranden som var helt underbar... Där kan man hyra solstolar, men vi valde att lägga oss i strandkanten med våra handdukar då det inte är sand utan ministenar så handdukarna blev inte smutsiga... Inkastare finns det var man än åker, med vi sa bara nej tack på ett trevligt sätt och fick alltid vara i fred... Var man trevlig, skattade och log så accepterade de att nej direkt... I allafall hade vi det så.. Det finns en liten restaurang nere i basaren vid hamnen som heter Ravsa.... Har fått bäst i test i Aftonbladet... Billigt, bra service och god mat. Man börjar med det typiska turkiska brödet tillsammans med olika såser, därefter kommer din beställda mat och efterår serverar de syrliga karameller och man får våtservetter att tvätta händerna med och varmt eller kallt äppelte att dricka...Vi åt där för under 200 för 4 personer då vi var där med dricka och allt.... Inte särskilt elegant då det ligger mitt i basaren men trevligt och mysigt och väldigt god mat... En båtutflykt får ni inte missa... Gå ner till hamnen kvällen innan så finns där massor av "försäljare" som vill ta med er på en båt tur... Kolla runt lite .... Det ska ingå resa, mat och dryck... Vi betalade runt 100:- per vuxen och inget för barnen. Då åkte vi 9 på morgonen och åkte runt hela den stora klippan där vi sen fick hoppa i (de som ville) och klättra upp på en klippa, krypa/gå genom berget och sen hoppa från en tio meter hög klippavsats på andra sidan berget.... Häftigt... Sen åkte vi till en liten hamn där vi badade och åt lunch... For sen iväg till ytterligare en strand där vi hoppade i och simmade in i grottor. Sen bar det ut till havs och det mest underbara klara blå vatten jag sett.... Där snorklade vi och simmade och dök innan vi åkte in mot land igen och då matade kaptenen fiskar i 10.ooo tals..... Mycket sol och bad, turkisk musik, trevlig besättning och fin natur... Underbart... Shopping finns det hur mycket som helst... Alla märken, kopior, men mycket bra kvalitet.... Mycket skor....handdukar, kläder, allt.... Grönsaker och frukt kan man köpa på grönsaksmarknaden för ingenting.... Vi köpte kilovis med vindruvor, päron, persikor, melon mm tror vi hade tre kassar fulla för typ 20 kronor.... gott, gott... Hör gärna av dig om du vill veta mer....

• crash and burn

hey, vi var där i maj/juni helt okey!
    glöm inte att prova "turkisk bad" Hamam, helt underbar känsla

• cissi77

Vi var där i sep och var super nöjda dock var det inget bra bad för barn och så var resan från flygplatsen lite väl lång med två små barn så nästa år blir det side.

Vi var in en kväll till basar gatan i Alanya och det tänker jag inte göra om kan lika bra handla i området där vi bor för stod inte ut med alla inkastare.

• tulo

Har varit i Alanya en gång... Hel mysigt! Kan bara rekomendera att ni går på toan innan ni åker från flyget. När vi åkte så stannade vi på någon sorts vägkrog och där var toaletterna grymt äckliga! Eller hålen i golvet är väl en bättre beskrivning. Annars är det underbart där!

• Alice i Umeå

Vi var i Kemer, ca 1 timmes buss från flyget. Vi var där 27 maj till 3 juni. Lagom varmt för våran 1 åring. 28- 30 grader. Helt ok. Havet lite kallt men poolerna var bra.

Alice 051230 och skruttan BF 080426
  • heavenlyjunkies

jag var där för några somrar sen. åkte i början på juli och det var TOKVARMT, 40 grader så det var lite väl tycker jag! men man ska väl inte klaga =) ska man på solsemester så ska man!

det mesta var billigt, fanns jättegod kycklingkebab på flera ställen för 5 :-, ett tips!

och gillar man party så är det ett perfekt ställe... finns gott om bra ställen :)

Meja 051202, lillebror BF 080428
  • Minnet66

Jag och min systerson (då 11 år gammal) bodde på Gallion för 2½ år sedan. Ett hyfsat hotell, ingen lyx men okay. Det ligger ju mycket centralt men ändå nära Kleopatrastranden så läget är bra. Jag har varit tio gånger i Turkiet varav åtta har varit i Alanya. Kleopatrastranden är inte lika fin som den var i början på 90-talet, det är stora halkiga stenar vid strandbrynet. Vi åkte till en del av Kleopatrastranden som kallas för Palm beach, c:a en km väster ut. Där hade de tagit bort de stora stenarna så det var lättare att ta sig i och ur havet. Där finns det också en bra restaurang och okay toaletter.
    Såg att du är ganska ung så du är väl ute efter att festa? Det finns många ställen att festa på nere vid hamnen. Var försiktig bara, det har blivit ett tuffare klimat på uteställena än när jag var där och var ung.
    Ha det så rolig! Jag längtar tillbaka till Alanya.

• ELAAAN
    Minnet66 skrev 2007-12-29 23:02:12 följande:
    Jag och min systerson (då 11 år gammal) bodde på Gallion för 2½ år sedan. Ett hyfsat hotell, ingen lyx men okay. Det ligger ju mycket centralt men ändå nära Kleopatrastranden så läget är bra. Jag har varit tio gånger i Turkiet varav åtta har varit i Alanya. Kleopatrastranden är inte lika fin som den var i början på 90-talet, det är stora halkiga stenar vid strandbrynet. Vi åkte till en del av Kleopatrastranden som kallas för Palm beach, c:a en km väster ut. Där hade de tagit bort de stora stenarna så det var lättare att ta sig i och ur havet. Där finns det också en bra restaurang och okay toaletter. Såg att du är ganska ung så du är väl ute efter att festa? Det finns många ställen att festa på nere vid hamnen. Var försiktig bara, det har blivit ett tuffare klimat på uteställena än när jag var där och var ung.Ha det så rolig! Jag längtar tillbaka till Alanya.
    Hej, tack för ditt svar. Nja, inte ute efter att festa! Mest sola och bada och ha det kul. SKa nämligen dit med min mamma, hehe. Ska bjuda henne på resan.
  • Minnet66

Sola och bada kan du göra hur mycket som helst. Kvällarna kan ni med fördel fördriva med att shoppa, alla affärer är öppna till 24:00.
    Ha det så kul!

Svar på tråden Alanya, Turkiet.