• penapöna

Nån som kan svara på begravningsfrågor?

Håller på att planera begravning för farsan och får en massa knasiga frågor, kanske nån kan svara?

Kan man ha kistbegravningsakt och sen att kistan skall begravas men att den inte gör det när man är med, alltså att man lämnar kistan i kyrkan. Så gör man ju när personen kremeras men om det ska vara jordbegravning?

Måste man se kistan på begravningen? Eller kan man ha nåt på den i tygväg?

• Svar på tråden Nån som kan svara på begravningsfrågor?
  • isisisis

Jag har själv hållt i 4 begravningar....
    Vet inte riktigt vad du menar.
    Men man gräver inte ner den döde direkt efter begravningen.
    Och kistan är oftast stängd vid begravningen.

• Nyfiken gul

den senaste begravningen jag var med på skedde gudstjänsten o jordfästningen samtidigt..

först var det gudstjänst i kyrkan och sen gick vi ut och några ur släkten bar kistan till graven och där samlades vi för en kort bön och sen sänktes kistan ner och vi la ner våra blommor..

Gör man inte så på alla begravningar?

• penapöna

Jo jag menar efter begravningsakten så brukar man ju tåga ut efter kistan till begravningsplatsen där kistan sänks ned. Jag vill inte ha det så, men vill ändå att det han begravs i kistan.

Å det där med att se kistan, alltså se trät, eller kan man ha på nån kistsvepning? Att den står där ser man ju ändå men ändå inte kistan direkt.

• Marco och Mathias mamma

Det är nog olika från kyrka till kyrka, när pappa begravdes så lämnade vi kistan i gravkapellet. Du kan nog lägga fram din önskan till prästen. Man kan ha en enkel playwoodkista som täcks av ett bårtäcke (tror jag det heter).

• kvinnan78

här uppe i norrland så går vi ytterst sällan med till jordfästningen...utan vi lämnar kistan i kyrkan...jag har varit på säkert 6 st o ingen av dom följde kistan ut

• penapöna

Vad skönt att det inte är helt ovanligt iallafall. Bårtäcke - det ordet lägger jag på minnet.

• kattfoten

Flera av begravningarna jag varit på har man tagit farväl i kyrkan. Efter cermonin har man gått fram och ställt sig på led, lagt en ros vid kistan och sagt ett par ord om man vill (samma som man annars gör vid graven)- jag gillar (om man nu kan använda det ordet i samband med begravning) detta mycket bättre än att stå vid ett hål i marken.

• kvinnan78

bårtäcke har församlingarna..den vi hade begravningen i hade inget bårtäcke...så man får höra sig för...men det brukar ju begravningsbyrån ordna...

• penapöna

Jaha, så alla har inte, då måste jag se till att fråga om det också. Shit det är så mycket att tänka på alltså.

Kattfoten, avsked i kyrkan känns bättre än vid hålet i marken. Känns bättre också eftersom barnen ska vara med och de är så små.

Hur ska man skriva i annonsen att folk får komma på begravningsgudstjänsten men inte på minnesstund sen efteråt? Alltså vi i familjen träffas väl men vi vill inte ha med andra.

• Nyfiken gul
    penapöna skrev 2007-12-28 20:22:43 följande:
    Jaha, så alla har inte, då måste jag se till att fråga om det också. Shit det är så mycket att tänka på alltså. Kattfoten, avsked i kyrkan känns bättre än vid hålet i marken. Känns bättre också eftersom barnen ska vara med och de är så små.Hur ska man skriva i annonsen att folk får komma på begravningsgudstjänsten men inte på minnesstund sen efteråt? Alltså vi i familjen träffas väl men vi vill inte ha med andra.
    antingen skriver man inget alls eller så något i stil med "efteråt träffas dom närmast sörjande för minnesstund"... typ...

sen beror det väl på vilken typ av begravning man har om man tar farväl i kyrkan eller vid graven?
    Ska man kremeras har man väl oftast en urnsättning ett annat datum än själva "begravningen" och då tar man farväl i kyrkan.
    Ska man jordfästas sker farvälet vid graven o inte i kyrkan. Då sparar man sin blomma till kistan är nedsänkt...

Så har i alla fall jag lärt mig det hela.. Min morfar och svärfar är kremerade o då tog vi farväl i kyrkan..
    Min farfar jordfästes o då tog vi farväl vid graven
Svar på tråden Nån som kan svara på begravningsfrågor?