• EmilOLucas

vågar man äta vacuumförpackad lax som legat i rumstemperatur i 24 timmar?

När vi skulle på julmiddag så glömde vi kassen med vår julmat i. Vi packade direkt från kylen ner i kassen. Men vi glömde kassen hemma och vi kom hem lite över 24 timmar senare. Kan vi äta den vacuumförpackade gravade laxen som legat utanför kylen så länge? Min sambo har smakat och han tyckte den var god och han har inte fått ont i magen...men vet inte om jag vågar...

• Svar på tråden vågar man äta vacuumförpackad lax som legat i rumstemperatur i 24 timmar?
  • Tutilure

Jag skulle nog inte ha ätit den. Fisk är lite känsligt, så den skulle jag ha kastat.

• Vårsolen

jag hade inte heller ätit den, bättre ta det säkra före det osäkra säger jag

• JLS

Ät inte!

Vårt lilla mirakel...
  • Vickan I
    JLS skrev 2007-12-28 22:31:45 följande:
    Ät inte!
    skulle inte jag heller
    jomenvisstseru
  • EmilOLucas

Ok, jag skall inte äta. Men jag tycker det är konstigt att min sambo inte fått magont än då...

Gäller detsamma för syltan och leverpastejen som låg i kassen?

• Doldis

Nej! har gått igenom ett antal matförgiftningar och skulle aldrig chansa...!!

• Vickan I
    EmilOLucas skrev 2007-12-28 22:39:42 följande:
    Ok, jag skall inte äta. Men jag tycker det är konstigt att min sambo inte fått magont än då...Gäller detsamma för syltan och leverpastejen som låg i kassen?
    Alla är ju olika känsliga och saker håller olika bra. Jag skulle dockm inte chansa.

Googla, det står säkert en hel del om mat och hållbarhet.
    jomenvisstseru
  • lugnåsbo

speciellt så ska man ju inte äta leverpastej, det är väldigt känsligt!

BF 080412
  • Skusan

Jag skulle inte ätit av nåt. Väldigt hög risk för matförgiftning då! kryllar av bakterier ganska så snabbt i varma livsmedel.

Svar på tråden vågar man äta vacuumförpackad lax som legat i rumstemperatur i 24 timmar?