5 kvisttomater 2 mozarellaostar 0,5 kruka basilika Olivolja, vinäger, salt och vitpeppar
Skölj och skär tomat och ost i skivor. Lägg på fat och garnera med basilika. Kan förberedas och ställas i kylen. Vid servering häller du några matskedar olivolja, vinäger samt saltar och svartpepprar över. Balsamvinäger passar bäst tycker jag själv!
Annars kan man ju göra minipizzor, gör pizzadeg och måtta ut små rundlar (med kakmått eller nåt) och så har man på tomat och mozzarellaost. Man kan ju även ha på avocado, räkor, skinka eller vad som helst! Detta har jag gjort till förrätt och det blev uppskattat!
Och med tanke på din avokado hittade jag även detta recept!
150 g mozzarella 4 tomater1 st rödlök1 st avokado1/2 påse färsk basilika4 tsk olivolja2 tsk balsamvinäger1/2 tsk havssalt1/2 tsk peppar
Arrangera ost- och tomatskivorena på tallrikar, strö bra över med grovt salt, så att saften dras ur tomaterna. Ställ kyligt i ca. ½ timme.
Ta ur kärnan från avocadorna och skär i skivor. Denna sallad får inte stå länge efter avocadorna har tillberets - då blir dem mörka (Droppa ev. citronsaft över - det hindrar det mörka).
Lägg avocadorna och rödlöksstrimlar ovanpå tomaterna och osten, strö med basilika, krydda med färskkvarnad peppar och droppa olivolja över salladen.Ge varje portion några droppar av balsamicoättika innan servering.