• Majsan81

Nyårsmiddag! Tips på annat kött än oxfile?

har inte bestämt förrätten än... Först var jag inne på avokado emd räkröra, enkelt och gott. har redan inhandlat avokadon men nu börjar jAG Bli mer sugen på mozzarellaost och tomat eller nått... har dock inga tips på sådant. Någon som kan tipsa om en god förrätt åt det hålet?

Varmrätt har vi alltid haft oxfilé. Men jag börjar tröttna. tänkte bjuda på potatisgratäng men vad sjutton ska jag ha för kött till det? Några tips?

• Svar på tråden Nyårsmiddag! Tips på annat kött än oxfile?
  • Champagne

Nakna kocken har två jättegoda förrätter med mozzarella: en sexig sallad och så en där man skär mozzarellan i skivor, brer på lätt creme fraiche, finstrimlar röd chili och lägger på, salt, peppar, rivet citronskal och saften av citron och till slut färsk mejram. Den är bland de godaste förrätterna jag ätit.

Jag gillar vilt Kanske en hjortfilé med murkelsås? Jag brukar fuska med murkelsåsen. Jag köper (knorr?) Rafinesse kantarell och murkelsås på pulver. Sen häller jag i murklor på burk (givetvis väl sköljda och skurna i små små bitar). Till slut grädde och ev lite salt och peppar .

I either get what I want or I change my mind.
  • Dino78

Buschetta är gott och enkelt.

Vad gäöller kött kan man ju ha kycklingfilé, fläksfilé, lammstek, hjort, fisk, älg, rådjur, hummer...

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Jag tror jag har nåt recept på en förrätt som heter just något med mozarella och tomat...nån slgs sallad...ska jag leta i min pärm under förätter?

DIF i själ och hjärta
  • zionsmormor

Hej
    Något som jagofta gör är inbakad fläskfile. Köp smördeg , för bryn filen, låt svalna. Lägg filen mitt på degen ,lägg på vad du själv tycker om ,ost,paprika lök osv. Rulla ihop allt. Stick några hål. Pensla med ägg. In iugnen 175 grader . Färdigt efter 30 minuter.
    Gör skagen toast som förrätt. Jätte gott och snabbt. Avsluta med glass o nån sås. Mumsfilibaba.

• Queequeg

Lammfile som man gnidit in med vitlök, rosmarin salt peppar och olivolja är supergott till potatisgratäng. Gärna med lite rödvinssås till.

Jg brukar mortla vitlöksklytor rosamrin med lite olivolja salt peppar som jag sedan gnider in köttet med. Sedan bryner jag filen runt om så den får en fin stekyta, därefter sätter jag in den i ugnen i ca 15 - 20 min.

• Majsan81

Oj vad många tips. Men hur är det med priserna? Har ni någon koll? Jag tänkte då på anka, lamm, hjortfilé som ni har nämnt... Har ingen koll alls på dessa.

Vi är fyra st som ska äta tillsammans på nyår.

DINO78: Du får jättegärna plocka fram det receptet om du orkar, vore tacksam!

• Dino78
    Majsan81 skrev 2007-12-28 22:59:15 följande:
    Oj vad många tips. Men hur är det med priserna? Har ni någon koll? Jag tänkte då på anka, lamm, hjortfilé som ni har nämnt... Har ingen koll alls på dessa. Vi är fyra st som ska äta tillsammans på nyår.DINO78: Du får jättegärna plocka fram det receptet om du orkar, vore tacksam!
    Lamm tror jag inte är så himla dyrt, hjort däremot är dyrt! Jag springer och hämtar pärmen med mina förrätter nu!
    DIF i själ och hjärta
  • homemade

Köper alltid på lilla saluhallen i linne i gbg

homemade skrev 2007-12-28 22:54:42 följande:
    Anka
  • Majsan81

åh du är bäst Dino 78. Jag ska låta sambon ha datorn ett tag nu men jag kikar in lite senare och skriver av det då. Tack än en gång!

• Heleniz

kalkon eller porterstek.... =)

• Dino78
    5 kvisttomater 2 mozarellaostar 0,5 kruka basilika Olivolja, vinäger, salt och vitpeppar

Skölj och skär tomat och ost i skivor. Lägg på fat och garnera med basilika. Kan förberedas och ställas i kylen. Vid servering häller du några matskedar olivolja, vinäger samt saltar och svartpepprar över. Balsamvinäger passar bäst tycker jag själv!

Annars kan man ju göra minipizzor, gör pizzadeg och måtta ut små rundlar (med kakmått eller nåt) och så har man på tomat och mozzarellaost. Man kan ju även ha på avocado, räkor, skinka eller vad som helst! Detta har jag gjort till förrätt och det blev uppskattat!

Och med tanke på din avokado hittade jag även detta recept!

150 g mozzarella 4 tomater1 st rödlök1 st avokado1/2 påse färsk basilika4 tsk olivolja2 tsk balsamvinäger1/2 tsk havssalt1/2 tsk peppar
    Arrangera ost- och tomatskivorena på tallrikar, strö bra över med grovt salt, så att saften dras ur tomaterna. Ställ kyligt i ca. ½ timme.

Ta ur kärnan från avocadorna och skär i skivor. Denna sallad får inte stå länge efter avocadorna har tillberets - då blir dem mörka (Droppa ev. citronsaft över - det hindrar det mörka).

Lägg avocadorna och rödlöksstrimlar ovanpå tomaterna och osten, strö med basilika, krydda med färskkvarnad peppar och droppa olivolja över salladen.Ge varje portion några droppar av balsamicoättika innan servering.

DIF i själ och hjärta
  • Squeezetoy

Lammstekar brukar man kunna hitta till bra pris och lamm är sååå gott. Tycker det är rätt sällan man hittar färskt lamm, det är oftast fryst men det gör ju inget så länge man inte är ute riktigt i sista minuten. Hjort är nog inte helt lätt att få tag i ens och det är säkert svindyrt. Älg är också dyrt i handeln och det får man ju oftast lättast och billigast tag i om man har släkt/vänner som jagar.

Får du tag på en älgstek är det ju jättegott att göra tjälaknul (tjälknöl lär det ju stå i kokboken) busenkelt, gott och ger mycket tid över till annat.

Kalkon är också jättegott och har en lite lyxig känsla.

• Champagne

Hjortfilé ligger på ungefär samma pris som svensk oxfilé, ca 300kr/kg

I either get what I want or I change my mind.
  • Majsan81

Tack alla för era tips och tack DINO78 för ditt recept!

Svar på tråden Nyårsmiddag! Tips på annat kött än oxfile?