• Anonym (Panik)

Våra barn som måste vaggas till sömns.....

Hej
    Min dotter är nu 5 månader och kan inte somna om man inte vaggar henne, hon kan vara hur trött som helst men somnar inte om man inte vaggar???

Det går alltså inte att lägga ner henne i hennes säng om hon är trött, lägga henne jämte/i mellan oss i vår säng etc. Hom somnar INTE hur trött hon ÄN ÄR!
    Man måste sitta eller gå och vagga henne i famnen om hon inte somnar när hon äter förståss så vi kan lägga ner henne.
    Sedan vi kom hem från BB har hon också vaknat oftast varje gång vi lagt ner henne när vi väl fått henne att somna så vi har fått ta upp henne och söva henne igen, lägga ner när hon har somnat om och vaknar hon fått ta upp henne igen och söva henne osv. osv.

Känner någon igen detta?

Nu är jag förtvivlad, känner mig rädd, hur ska vi komma ur detta?  Ska vi vagga till hon är tonåring, skämt och sido, visst har jag inte sett 7 åringar som vaggas till sömns men ärligt, hur kommer man ur detta??

Nu har hon hamnat i något annat kontsigt? Hon vaknar inte när vi lägger ner henne (jo fortfarande ibland) utan efter ett tag? då är hon omöjlig att få att somna om?

vore så skönt att höra om någon är i samma situation

sedan undrar jag, nu är hon 5 månader, hur viktigt är det med rutiner, ska man ha det nu...
    det är ju jätte svårt när det krånglar så här att få in rutiner, hon somnar vid olika tid varje kväll och vaknar ju därför olika på mornarna och då blir det olika sovtider på dagen Fundersam
    har ni rutiner att då  och då sätts pjamas på och efter det är det så och så och när ni söver är ni där och där och gör så och så

hjääälp

• Svar på tråden Våra barn som måste vaggas till sömns.....
  • Pochahontas

Med rutiner i den åldern tänker jag så här: Låt henne sova när hon behöver, försök inte styra. Det funkar sällan. Men det där med vaggningen kan ju vara jobbigt eftersom ni vant henne vid det. Enda sättet är ju att sluta, helt enkelt. Och istället sitta vid henne så hon inte känner sej ensam. Eller gå in och ut så hon blir lugn och inte känner sej övergiven... Eller fortsätta vagga... Det är nog bara att bestämma sej, och förbli bestämd...

Lillans första två månader sov hon mest i min famn. Jag tyckte det var så mysigt plus att jag ammade så ofta. Men sen började jag så smått lägga henne ifrån mej. Vaken - inte nyäten. Och hon fick somna på det sättet. Efter ett tag gick det bra. Inga hysteriska skrik, men visst kunde hon protestera. Men jag fanns nära, dock inte vaggande...

Då var man fru Byrlén...
  • Triple Trouble

våra tvillingar, snart 6 mån är likadana. Aldrig att de skulle somna om man så satt 3 timmar bredvid de och vyshade. De somnar endast liggande med nappflaskan, då funkar det. Den ena måste man ofta bära runt på för han vaknar varje halvtimme hela nätterna av sin reflux.

testa att lägg en flecefilt som lakan och värm en vetekudde, då blir övergången inte lika svår och då kanske hon inte vaknar. Funkar ibland på den ena killen.

• Malibu

Det kommer såklart inte vara så för evigt, vi vaggar fortfarande vår tjej på snart 9 månader till sömns om hon inte somnar när hon ammas eller äter välling. Sen är det ju perioder då hon somnar lättare eller svårare. Vid 19 brukar hon vara rejält trött efter dagen (hon sover inte mycket på dagarna). Just nu har vi ungefär samma sovmönster från ca 20-07, ofta brukar hon få ta ett bad före läggdags för att slappna av och sedan välling. Jag tänker att det måste bli enklare när man kan till exempel läsa sagor vid läggdags.

• Anonym (Panik)
    Another baby maybe skrev 2007-12-29 00:34:29 följande:
    våra tvillingar, snart 6 mån är likadana. Aldrig att de skulle somna om man så satt 3 timmar bredvid de och vyshade. De somnar endast liggande med nappflaskan, då funkar det. Den ena måste man ofta bära runt på för han vaknar varje halvtimme hela nätterna av sin reflux.testa att lägg en flecefilt som lakan och värm en vetekudde, då blir övergången inte lika svår och då kanske hon inte vaknar. Funkar ibland på den ena killen.
    Samma här.... kan sitta jämte, stå jämte, lägga henne i mellan oss osv. osv. men ingenting går, hon somnar INTE! om det inte vaggar.......precis som om hon inte får ro i kroppen?
    Jag var ENORM som gravid, låg på tvillingkurvan så det har kanske har vaggat extra mycket? Kan det ha med det att göra? Min man och han syster var inte sådana att det måste vagga men deras mamma var i princip still hela graviditeten (pga sjukdom) kan det spela någon roll??

Det
  • Anonym (Panik)
    Malibu skrev 2007-12-29 00:52:53 följande:
    Det kommer såklart inte vara så för evigt, vi vaggar fortfarande vår tjej på snart 9 månader till sömns om hon inte somnar när hon ammas eller äter välling. Sen är det ju perioder då hon somnar lättare eller svårare. Vid 19 brukar hon vara rejält trött efter dagen (hon sover inte mycket på dagarna). Just nu har vi ungefär samma sovmönster från ca 20-07, ofta brukar hon få ta ett bad före läggdags för att slappna av och sedan välling. Jag tänker att det måste bli enklare när man kan till exempel läsa sagor vid läggdags.
    Oj fortfarande och hon är 9 månader

Likadant här, antingen somnar hon när vi matar med ersättning annars får vi vagga.
    Vår tjej är också JÄTTE trött vid 19, sover ca två timmar på dagen, men skullle nog behöva bli kanske tre, två timmar på förmiddagen som nu och kanske en timma senare så hon inte är så trött vid sju, då är inget bra och hon är bara grinig, man vet inte vad man ska göra, det enda är att bära.
    Men skulle nog inte funka att få henne att sova då och hela natten?
  • Triple Trouble
    Anonym (Panik) skrev 2007-12-29 13:47:42 följande:
    Samma här.... kan sitta jämte, stå jämte, lägga henne i mellan oss osv. osv. men ingenting går, hon somnar INTE! om det inte vaggar.......precis som om hon inte får ro i kroppen?Jag var ENORM som gravid, låg på tvillingkurvan så det har kanske har vaggat extra mycket? Kan det ha med det att göra? Min man och han syster var inte sådana att det måste vagga men deras mamma var i princip still hela graviditeten (pga sjukdom) kan det spela någon roll??Det
    haha, nä det tror jag inte spelar roll, själv var jag sängbunden sista två månaderna, så då vaggades det inte mycket
  • Lequisha

Ja vi har rutiner för våran 6 månaders och det kom rätt automatiskt vid ca 4 månader.

Han sover ca 19-06
    Äter lite ersättning och sover igen 07-08
    Äter gröt vid 09,00
    Sover 10-11
    Äter mat vid 12
    Sover 13-14

Äter ca 200ml ersättning vid 16,30-17
    Sover ca 30 min 17-17,30
    Äter ca 150ml välling vid 18,30
    somnar vid 19 i famnen

Hela det sista stycket ingår i nattningsrutinerna. Det är alltså en förberedelse inför nattandet.
    Sista timmen han är vaken sitter vi i soffan och myser i lugn och ro med soft belysning. Kollar lite tv.
    Så äter han först halva flaskan välling, rapar och sen resten och sen somnar han.

• Neko

Kira är 18 mån och vill fortfarande helst vaggas till sömns. Han kan somna utan det om han är jättetrött men inte annars.

• Anonym (Panik)
    Another baby maybe skrev 2007-12-29 16:02:28 följande:
    haha, nä det tror jag inte spelar roll, själv var jag sängbunden sista två månaderna, så då vaggades det inte mycket
    Okey hmm Fundersam
  • Anonym (Panik)
    Lequisha skrev 2007-12-29 16:15:22 följande:
    Ja vi har rutiner för våran 6 månaders och det kom rätt automatiskt vid ca 4 månader.Han sover ca 19-06 Äter lite ersättning och sover igen 07-08Äter gröt vid 09,00Sover 10-11Äter mat vid 12Sover 13-14Äter ca 200ml ersättning vid 16,30-17Sover ca 30 min 17-17,30Äter ca 150ml välling vid 18,30somnar vid 19 i famnenHela det sista stycket ingår i nattningsrutinerna. Det är alltså en förberedelse inför nattandet.Sista timmen han är vaken sitter vi i soffan och myser i lugn och ro med soft belysning. Kollar lite tv.Så äter han först halva flaskan välling, rapar och sen resten och sen somnar han.
    Tack för att du delar med dig......intresant att läsa om er dag

Hmm skönt att fått rutiner och redan vid 4 månaders ålder, är nog inte så vanligt va? 
    det är ju svårt när det krånglar med sömnen, somnar de olika tider hela tiden, vaknar de ju olika hela tiden...eller de behöver ju inte somna olika men somnar de och vaknar igen så blir ju allt förskjutet
Svar på tråden Våra barn som måste vaggas till sömns.....