• Maijlo

Avvänja amning på natten - ge mig bra tips!

Hej!
    Snart ska vi försöka få vår dotter att sluta amma på natten. BVC har sagt att det är helt i sin ordning. Hon behöver inte äta rent viktmässigt sett under nätterna och jag tror att jag skulle må bra av att sova lite längre. Frågan är hur vi gör det. Vår plan är att min man ska ta henne två nätter och inte ge välling/ersättning utan vatten i flaskan alternativt nappen. Kommer det att fungera tror ni?

Hur gjorde ni när ni vande ert barn vid att inte äta under nätterna?

Vår dotter är sju månader snart.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Avvänja amning på natten - ge mig bra tips!
  • tess1987

Jag har en son på 9mån. han ammas än på nätterna. han behöver inte heller, men jag är hans napp. jag tänker inte göra något försök än, tycker han är för liten för det. det ärju hans trygghet. Vet inget råd till dig. Kramar lycka till

• Maijlo

Jag har också resonerat lite som du, men min dotter tar ju napp så jag borde inte behöva vara hennes.

• carola1977

Tror inte på att byta ut amningen mot vatten eller så. Kör med napp och vagga till sömns. Brukar vara jobbigt 2 nätter och sedan bättre. Lycka till!

• Maijlo

carola1977: Det var ett bra råd! Gjorde ni så? Vi tänkte köra två nätter i följd.

• carola1977

Nej vår dotter slutade lyckligtvis nattamma själv, men tipset är från en kompis som gjorde så. Tredje natten, och sedan dess, sover deras dotter hela nätter. Pappan tog nätterna och mamman höll sig undan för att inte sukta med tutte.

• sunne2005

Jag slutade nattamma när H var 1 år och 3mån. Jag tror det är lättare att vänta ett tag då barnet är mer mogen för att inte äta på natten. Vi lät pappan sova bredvid henne någon vecka, gick helt smärtfritt.

• Maijlo

Tack för svaren!

Tror ni att det är ökad risk för psd om man vänjer av barnet vid 7 månaders ålder?

Finns det fler som vill dela med sig med sina erfarenheter?!

• Mizzz
    Maijlo skrev 2007-12-29 21:57:24 följande:
    Tack för svaren!Tror ni att det är ökad risk för psd om man vänjer av barnet vid 7 månaders ålder? Finns det fler som vill dela med sig med sina erfarenheter?!
    psd är så ovanligt i den åldern att dte nog är omöjligt att säga om det påverkar eller ej.

Jag ammar min 8 månaders fortfarande oxå. Men har tänkt att jag skulle vilja sluta (för att sonen ev skulle börja sova hela nätterna då) men samtidigt känns det som om det nog kommer "gå över" av sig själv så snart sonen är redo för det. Tutten är ju så mycket mer än bara mat.
    ♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Saima

Jag slutade nattamma när min dotter var 9-10 månader. Vi gjorde så att min sambo tog hand om henne på nätterna under en cirka vecka. Jag sov på soffan. Det var protester de första nätterna men det blev snabbt mycket bättre.

• carola1977
    Maijlo skrev 2007-12-29 21:57:24 följande:
    Tack för svaren!Tror ni att det är ökad risk för psd om man vänjer av barnet vid 7 månaders ålder?
    Varför skulle det hänga ihop? Mina vänner slutade när deras dotter var 8 månader för då sa deras bvc-tant att de hade kunnat sluta nattamma "för länge sedan"... De var rätt trötta för dottern vaknade och åt 2 ggr/natt.
Svar på tråden Avvänja amning på natten - ge mig bra tips!