Visste ni detta om Natusan?
Jag var på aloe vera-party igår och då berättade tjejen som höll i det att i Norge är Natusan förbjuden för att det är så mycket kemikalier i det!
Vi har ju några Natusan-produkter till Nova, bland annat tvålen!
Jag var på aloe vera-party igår och då berättade tjejen som höll i det att i Norge är Natusan förbjuden för att det är så mycket kemikalier i det!
Vi har ju några Natusan-produkter till Nova, bland annat tvålen!
nej det visste ja inte.....man kanske ska undvika det då.....
Micaela, jeg tror ikke det er sant. Jeg var hjemme i Norge vid påsk, og da fanns Natusan i affären. Men, jeg har også hört at Natusan inneholder masse "ikke så bra" ingredienser
Hmmm... Vi använder bara oljan och den kan nog inte vara så farlig...? Dock så hade dom Natusan-våtservetter på BB, jag kunde knappt gå in i rummet på grund av att dom luktade så starkt...
Är det inte så också att hon gärna ville sälja sina aloe vera-produkter? :)
Men vist är det mycket skumt i allt "nuförtiden"...
jag har inte sätt nåt till forbjudet i norge......skal kolla upp i sommar....
Kanske inte förbjudet men natusan är inte så bra för bebishud då den innehåller mineralolja.
Det allra bästa är vegetabiliska oljor för småbarnshud.
Det som är konstigt är att de hade Natusan på BB, snacka om produktplacering, där tror man ju att de inte skulle gå på sånt
Inte då, Natusan är inte förbjuden i Norge... Det är nog mer försäljaren som vill lura kunderna att köpa hennes varor istället..
Vi har använt Natusan i 16 månader nu på vår son, dvs sedan han föddes och aldrig haft några problem.
Hej!
förra året gick Svenska Naturskyddsföreningen ut med en lista på OK och dåliga barnprodukter. Det är inte bara Natusan som brister.
Jag har en kopia av listan i skötväskan och så kollar jag vad som är minst illa när jag står framför utbudet i affären.
Om inte länken fungerar gå in på aftonbladet, klicka fram till Föräldrar, välj Barn och hälsa i menyn till vänster och sedan artikeln "Varning för ..."
www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,530513,00.html
vi har använt det Natusan till båda våra barn och Line är 5 nu och vi har aldrig haft några problem....
Men vet av erfarenhet(min mamma säljer aloe vera) att dom säger nästan vad som helst för att sälja sina produkter. Dom får ju gå små "kurser" där dom får lära sig en massa knep för att övertyga sina kunder.
Men Natusan ÄR inte bra....och jag säger inte det för att sälja nåt
Det är jättevanligt samtalsämne bland allergiker (som oftast testat allt) att Natusan och Barnängen är det man nästan reagerar MEST mot.
Vet att många sagt n man berättat det att de vet såna som ALDRIG är allergiska mot nåt tex inte tål Barnängens eller Natusans tvålar.
Ingen aning om varför och om detta gäller alla produkter, men man blir ju lite skeptisk. Jag använder inget på min dotter som jag inte kan ha själv....
Tänkte bara tillägga med tanke på trådar här på FL om barnet blir rött i stjärten av det ena eller andra preparatet. Att barns stjärt blir röd kan ju betyda att det innehåller skadliga ämnen, men att barnet inte reagerar betyder inte att produkterna inte innehåller skadliga ämnen. Det kan ju lagras i kroppen och ske förändringar på insidan.
Å andra sidan ska man ju inte bli fixerad vid detta. Det finns ju så mycket skit ändå i våra hem, textilier, mat, utomhusluft etc etc. Men jag försöker i alla fall göra så bra val jag kan för gossen, just då han ändå får i sig gifter till vardags, som jag inte kan förhindra.
Det är ju bara att se på testet som gjordes på tvättservetter som tillochmed tillverkarna säger att de absolut inte ska användas runt ögon och mun på barnet...
Man undrar ju hur tillverkarna tänker egentligen. de borde ju försöka göra produkter som inte är farliga på nåt vis, hur svårt kan det egentligen vara?
Det är ju bara vi som konsumenter som kan göra nåt åt det genom att inte köpa den sortens produkter.
Så även om inte mitt eget barn reagerar så räcker det för mig att veta att det finns andra som gör det.
Sen ÄR inte mineraloljor bra för huden ens på vuxna människor.
Så länge de säljs kan de ju inte vara så faliga. tror inte de är förbjudna i norge. I så fall hade det nog nått hit. Jag fortsätter med natusan.
Kan bara tillägga att sen jag bytte ut natusan babyolja till kallpressad olivolja till Jakob så har hans utslag på kroppen försvunnit