• jessica83

Kan man äta Pangasius (hajmal)?

jag har köpt ett paket med pangasius fiskfileér, och nu undrar jag om man får äta denna som gravid?
    det står på livsmedelsverkets hemsida att man inte får äta haj men man kan äta all odlad fisk, vad drar jag för slutsats av det?

den är odlad i vietnam och det är hajmal?!?!
    tacksam för svar

PS. jag vill inte ha gissningar, endast svar där ni frågat någon kunnig =)
    //jessica

• Svar på tråden Kan man äta Pangasius (hajmal)?
  • Lola Jämtland

Ja man får äta den.

Det är ingen haj. Det är en mal.

//nyårsångesten känns lite bättre
  • msKitten

Absolut!

Det är en mycket god fisk och den har jag ätit av under hela graviditeten! Som föregående skribent påpekar så är hajmal inte en haj utan en mal. Pangasius är dessutom oftast odlad.

Ät med god aptit!

• Engla Grace

Anledningen till att den kallas Hajmal (korkat namn, låter liksom inte så gott) är att fisken ser ut lite som en Haj, därför kom det med i namnet. Men, som de andra säger, så är det en malfisk. Haj är alltså bara en utseendeliknelse i namnet, inget annat. Riktigt god fisk!

• bell

Jag skulle inte rekomendera att äta den fisken. Den är pumpad med antibiotika och inköp av fisken har nu stoppats för utredning. Dock är försäljningen fortfarande igång i affärerna.

• Nerfherder
    bell skrev 2015-03-30 12:36:26 följande:

Jag skulle inte rekomendera att äta den fisken. Den är pumpad med antibiotika och inköp av fisken har nu stoppats för utredning. Dock är försäljningen fortfarande igång i affärerna.

Bara några år försent.
  • CissiJissi
    Nerfherder skrev 2015-03-30 12:39:39 följande:

Bara några år försent.

Bara lite över sju år ja hahah :)
Svar på tråden Kan man äta Pangasius (hajmal)?