• BimBim o Knorrans Mamma

Måla om / tapetsera med småbarn hemma?

Jag undrar hur det ligger till med det?
    Är det ok att måla om och tapetsera när man har en snart 9 mån i huset?
    Antar att man isf ska välja vattenbaserat.
    Eller är även det dumt?
    Nån som har mer info?

• Svar på tråden Måla om / tapetsera med småbarn hemma?
  • Triple Trouble

vattenbaserat är bara att måla på. ska du använda nån annan färg så se till att vädra och ha inte barnet i samma rum bara

Another baby maybe skrev 2007-12-29 16:00:26 följande:

vattenbaserat är bara att måla på. ska du använda nån annan färg så se till att vädra och ha inte barnet i samma rum bara
    Okej. tack
    OM man ska måla lister tex med annan färg. vet du hur länge man ska ha barnet borta från rummet då?
    o0dizzy0o skrev 2007-12-30 00:09:42 följande:
    skaffa barnvakt? :)
    Njae....
    Tänkte göra lite i taget då och då typ. När lusten faller på
  • Kingstons mamma

BimBims Mamma skrev 2007-12-29 15:16:54 följande:

Jag undrar hur det ligger till med det?Är det ok att måla om och tapetsera när man har en snart 9 mån i huset?Antar att man isf ska välja vattenbaserat.Eller är även det dumt?Nån som har mer info?
    Va bra att du har tagit upp det här, för jag ska börja mäla och tapetsera hemma oxå. Men det känns nog bäst att man försöker att skaffa barnvakt, för han kommer nog bara vara i vägen. Men sen är det juh svårt att ha barnvakt hela tiden, speciellt jag ska fixa alla rum förutom vardagsrummet.
  • o0dizzy0o

jo vi ska oxå måla i två rum =0) har insätt att de inte kommer att funka me två små pluttar hemma tyvärr...de e bara o välja, få de snabbt gjort eller ha massa fingrar i all färg haha... bara o gilla läget så att säga *ler* haha

• miniGrynet

Vi har både lagt golv, målat och tapetserat när dottern varit hemma.
    Men hon har inte varit mitt i smeten när vi har målat väggarna tex.

Men det är väl sällan man målar väggarna med annat än vattenbaserad färg?
    Det ska i alla fall gå bra.

Vi har även målat lister med vattenbaserad lackfärg, inga problem. Har vi målat på kvällarna när hon har sovit.

Det enda är väl att man ska låta rummet stå ca 1 vecka innan man flyttar in barnet i det rummet för att sova tex.
    Det gäller väl egentligen även oss vuxna.

Men ni ska nog kunna renovera, sen är det väl inte det lättaste om ni båda två ska måla/tapetsera med liten hemma, om det inte är medans barnet sover.
    Men så är det ju med det mesta ändå.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • ikasan

Ingen fara alls, använd vattenbaserad färg bara. Man målar inte väggarna med oljebaserad och det finns lack till lister och dylikt som är vattenbaserad. Använd detta, bättre för miljön också!

Svar på tråden Måla om / tapetsera med småbarn hemma?