• FruMadde4barnTätt

vår hund är jätte rädd när de smäller ute, hon kan vill inte gå ut, kan inte kissa, vad göra?

Vår hund, en golden retriver, hon är jätte rädd för allting och har mycket lätt att bli uppstressad, hon blir jätterädd när de smäller smällare och raketer där ute.
    De har redan börjat smälla här och det är alltid mycket smällare. Vår hund vill inte gå ut och kissa, man får dra ut henne och när hon väl är där ute så drar hon jätte mycket och vill bara gå hem, det är inte ofta hon kissar eller gör vad hon ska, vad ska vi göra???
    det är jättejobbigt och hon skäller mycket också så fort det smäller här ute och flämtar hela tiden och stressar och springer runt här inne.

• Svar på tråden vår hund är jätte rädd när de smäller ute, hon kan vill inte gå ut, kan inte kissa, vad göra?
  • Cassanna

Gå till veterinären och få utskrivet lugnande till stackars hunden...

• Pirog

smällarna borde förbjudas helt, är ju så många hundar som lider nåt fruktansvärt. tror att det finns lugnande på apoteket, som ska hjälpa. du kan också prova med att ha lite radio eller musik på i bakgrunden hemma. lycka till

• Jozo

kanske bra ide att besöka vet och få lite lugnande åt henne inför nyår? Och sen under året fram till nästa nyår ha lite smällterapi för hunden. Nu är det inte mkt att göra för hunden på så kort tid men det går att träna bort.
    Det man kan gör inne är att ha henne i ett mer islerat rum- toaletten eller källare eller dyl och ha ganska hög musik på så det filtrerar bort en del av ljudet från allt smällande iaf.
    Det ni mer kan göra är att bara agera som vanligt- "klema" INTE med hunden för då blir det bara värre för henne. Bete er som att ni inte alls märker av smällandet och att ni verkligen inte ser ngt som helst konstigt i situationen....

• Kaxxen

ring omedelbart jourveterinär och få lugnande utskrivet, det där kan sätta spår för livet! Om ni känner någon på landet där de inte smäller kanske ni kan ta henne dit? Det är hemskt för skotträdda hundar med de jäkla raketerna..

• Kimsan82

Åk till veterinären..sen kan du även köpa fetvadd på apoteket och sätta i öronen på henne, det dämpar!!

E så jäkla förbannad på alla som inte fattar att smälla gör man mellan 22.00 och 02.00 på nyårsafton..inte 2 veckor innan och 1 månad efter..grrrr

Det var en välsingnelse när min förra hund blev gamal och döv, då slapp hon vara rädd iallafall!!

• jenni82

en bekant till mig har en extremt skotträdd hund, hon fick en raket i baken när hon var valp av en idiot.....
    i år ska de åka ut till urskogen med henne så hon kan kissa och bajsa igen.
    hon brukar vilja lägga sig i badkaret när de smäller faktiskt. vet inte varför.
    lugnande kan vara en mkt bra ide.
    annars är det  absolut bästa att försöka att bara vara lugn, inte dadda med hunden.
    finns inte så mkt att göra annars.
    det är ett helvete med de där raketerna och smällarna. borde förbjudas helt.
    skräpar ner och skrämmer djur.

drabbad av Engla - kärlek! // here by my side a new color to paint the world
  • logg81

Vi hade en skotträdd schäfer förut. Det blev inte "bra" för hans del förrens han blev gammal och döv.
    Vi lät honom vara, ville han inte gå ut la vi ut tidnongar på golvet som han gjorde på. Mamma drog ner alla persienner och satte på TV och radio jättehögt och sen parkerade hon sig inne på toa med en korsordstidning och hundarna... Det var det ställe hunden tog flykt till så hon satte sig i hans trygga borg så att säga.

Vi testade med lugnande men han blev livrädd för sig själv då. Alla reagerar ju inte likadant men det var riktigt otäckt att se. Han blev lite bättre när han gick på lyckopiller. Men det kan ha haft med åldern att göra. Han var nog 8-9 år när vi började med dom och det var ungefär samtidigt som hans hörsel blev sämre.

Ett tips är att absolut inte ömka hunden. Då berättar du att den är duktig och blir ännu räddare. Men det kanske du redan visste...

Hoppas det går bra för er...

• FruMadde4barnTätt

tack för alla svar.
    jag visste inte det med att man inte skulle ömka hunden och dadda med hunden, även om jag hade det lite på känn, men då vet jag det nu.

ja, vi ska åka till apoteket imorgon och se om de har något lugnande och om de har fetvadd att sätta i öronen.

ska även prova med musik i bakgrunden här.

• Jozo

Grejen med att inte dadda och ömka hunden handlar ju om att det är ju ni som är ledare i flocken och om ni daddar med hunden så bekräftar ni ju hundens oro. Och hunden blir ju ännu mer rädd om den ser att dess stora starka gud till ledare faktiskt OCKSÅ är rädd!
    Lite som med barn- om barnet ser att mamma är rädd då måste det ju faktiskt vara ngt riktigt farligt!

madde o oliver skrev 2007-12-29 17:47:09 följande:

tack för alla svar.jag visste inte det med att man inte skulle ömka hunden och dadda med hunden, även om jag hade det lite på känn, men då vet jag det nu. ja, vi ska åka till apoteket imorgon och se om de har något lugnande och om de har fetvadd att sätta i öronen. ska även prova med musik i bakgrunden här.
  • vackrastarflow

tack för alla svar.jag visste inte det med att man inte skulle ömka hunden och dadda med hunden, även om jag hade det lite på känn, men då vet jag det nu. ja, vi ska åka till apoteket imorgon och se om de har något lugnande och om de har fetvadd att sätta i öronen. ska även prova med musik i bakgrunden här.
    Ja tyvärr varje gång man daltar med hunden så bekräftar du att det var nåt farligt som hände. Detta sätter sig som inlärt direkt från när de är valpar, men vissa hundar har ju fler nervösa tendenser än andra. Vi visste tackochlov detta med att man låtsas som om inget hänt innan vi skaffade hund så på nyår sitter han och tittar på alla fina raketer han med Men det kan säkert hjälpa er hund även om ni börjar nu med!

Tycker smällare av alla de slag verkligen borde förbjudas. Min katt reagerar lite på dem, och henne kan jag inte påverka på samma sätt som en hund.
  • Lokatt

apoteket har inget lugnande... det måste skrivas ut av vet.

Dra ner persienner och ha musik på hela tiden, när det pangar låtsas som ni inte hörde det. Trösta henne inte! som andra skrivit så bekräftar du då för hunden att det är farligt och att hon behöver tröstas och skyddas för det där jätte farliga!
  • FruMadde4barnTätt

tack för era svar, vi ska låstas som inget händer, och inte ömka henne, och ha på musik, tror fetvadd i öronen får henne att bli rädd för vad det är i öronen och då vill hon få bort det, så det får vi nog klara oss utan.
    ja, då får vi besöka veterinären nästa år inför nyår, eftersom det är helg nu.

• Gestilja

Var försiktig och tänk efter innan ni ger lugnande till hunden, då är det bättre att söva helt. Många hundar blir mer rädda och stressade (fast det ibland inte syns) när man ger dom lugnande för då är det något fel på deras kroppar samtidigt som det dundrar och smäller runt om. Kan få motsatt effekt.

Hoppas det löser sig för er, har själv en tokrädd schäferkorsning som är jättestessad på nyår. Vi brukar vara inne i badrummet under det värsta och sen vara nära och visa sig för hunden. Dra ner persiennerna, ha på musik/TV och prata, sjung...

Theo 070424 + bebis i magen bf 080428
  • Nane

Jag tycker att det är ägarens plikt att försöka träna bort skotträdsla.

Det finns cd med skottljud som man sätter på supertyst i början. Hunden vänjer sig med ljudet som knappt hörs och så ökar man ljudstyrka försiktigt då man ser att det fungerar. Detta är något som man gör under en lång period så det hinner man inte till den här nyårsaftonen men då har de flesta här i tråden lite att göra till nästa nyår...

Det finns ingen ursäkt för att låta sin hund genomlida den skräcken de känner utan att man försökt träna bort den!

• logg81
    Nane skrev 2007-12-29 19:39:31 följande:
    Jag tycker att det är ägarens plikt att försöka träna bort skotträdsla. Det finns cd med skottljud som man sätter på supertyst i början. Hunden vänjer sig med ljudet som knappt hörs och så ökar man ljudstyrka försiktigt då man ser att det fungerar. Detta är något som man gör under en lång period så det hinner man inte till den här nyårsaftonen men då har de flesta här i tråden lite att göra till nästa nyår...Det finns ingen ursäkt för att låta sin hund genomlida den skräcken de känner utan att man försökt träna bort den!
    Vi testade det där skottbandet... Värdelöst för vår del. Det låter inte alls som det gör med raketer och smällare.
  • Nane

logg81: Man kanske kan köpa en enkel bandspelare och helt enkelt ta med den ut och spela in raketerna live. En tanke bara...för hundens skull..

• FruMadde4barnTätt

ja det var ju en tanke att spela in raketerna live, kan man ju prova.

• logg81

Tror det ska finnas något som heter feromoner som man sätter i kontakten hemma. Det ska vara lugnande... Men jag är osäker på om det är till hund eller katt... Tror det ska finnas i djuraffärerna eller på apoteket.

Om du bor i en större stad borde distriktsveterinärernafinnas där... de kan skriva ut lugnande på deras jourtid. Kanske blir det dyrt men det kan det vara värt...

• Gestilja
    Nane skrev 2007-12-29 19:39:31 följande:
    Jag tycker att det är ägarens plikt att försöka träna bort skotträdsla. Det finns cd med skottljud som man sätter på supertyst i början. Hunden vänjer sig med ljudet som knappt hörs och så ökar man ljudstyrka försiktigt då man ser att det fungerar. Detta är något som man gör under en lång period så det hinner man inte till den här nyårsaftonen men då har de flesta här i tråden lite att göra till nästa nyår...Det finns ingen ursäkt för att låta sin hund genomlida den skräcken de känner utan att man försökt träna bort den!
    Tyvärr funkar det inte på alla hundar att träna bort. Ofta handlar det om att det kommer från så många håll och kanter och uppifrån.
    Min farfars hund som t ex, han är uppvuxen på en skjutbana (iprincip hela min släkt tävlar i k-pist) så han är väldigt van vid skottljud och brydde sig inte ett dugg om dom ljuden alls. Men raketer och smällare var han rädd för ändå, helt annat ljud (viner, smäller, dundrar mm) och det kommer från så olika håll (vilket ofta tydligen kan vara anledningen till rädslan, dom kan inte placera vart det kommer ifrån). Så tyvärr hjälper det där inte så ofta.
    Theo 070424 + bebis i magen bf 080428
  • Nane

Gestilja: Som jag skrev ovan så tycker jag att det är ägarens plikt att FÖRSÖKA träna bort det.

Om det sedan inte hjälper så har man iallafall försökt... Så att man inte tar genvägen med lugnande från första början.

Svar på tråden vår hund är jätte rädd när de smäller ute, hon kan vill inte gå ut, kan inte kissa, vad göra?