• Februarii

Två 90-madrasser på ben ihop. "Glida-isär-skydd"?

Har lyckats paja sängen och tänkte nu pyssla ihop en sån där sänggavel av mdf. Går det att ha två 90-madrasser ihop utan att dem glider isär eller finns det något man kan sätta under t ex för att dem ska hålla ihop?

Mamma till Ida 060225 och Jonathan 071019
  • Svar på tråden Två 90-madrasser på ben ihop. "Glida-isär-skydd"?
  • korven72

Du får nog lösa det genom att sätta spännband eller skruva ihop sängarna. Sen har IKEA en slags T-remsa som man lägger mellan sängarna för att det inte ska bli läskig skarv om man inte har en "dubbelbäddmadrass".

• Mrs Kaffelatte

Finns jättebra "ihop-hållare" på ikea. Något järn som man sätter fast på den ena sängen och sedan stoppar i den andra i..
    Svårt att förklara men tänk dig som ett U fast mer fyrkantigt..

Äh ja ja men fråga på Ikea så vet de..

• Bonanza

Har de? Vad heter den, finns den på nätet? Vi måste nämligen skaffa större säng, vill ha en 200 bred eftersom båda barnen sover i vår säng. Men det finns ju inte så stora bäddmadrasser!

svart tulpan skrev 2007-12-29 18:02:44 följande:
    Du får nog lösa det genom att sätta spännband eller skruva ihop sängarna. Sen har IKEA en slags T-remsa som man lägger mellan sängarna för att det inte ska bli läskig skarv om man inte har en "dubbelbäddmadrass".
  • Madge

Ikea har en grej som håller ihop sängarna. Kommer inte ihåg vad den heter, men det är bara att leta.

• meic

Om du ändå ska snickra själv så är det ju lätt ordnat... du kan ju sätta fast med en regel under i huvud och fotända bara, och sen om du vill kan du ju även fästa den i gaveln beroende på hur du ska bygga den.

• Sencha

Jysk har någon sorts beslag. Liakså har Hilding, som vi köpte våra sängar från, någon sorts beslag. Men jag har ingen aning om ifall det är saker som bara funkar till ett visst märke av sängar eller om de är "universella".

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • mammatalman

vi skruva ihop våra sängar.

• mammatalman

Mrs Kaffelatte skrev 2007-12-29 18:03:30 följande:

Finns jättebra "ihop-hållare" på ikea. Något järn som man sätter fast på den ena sängen och sedan stoppar i den andra i.. Svårt att förklara men tänk dig som ett U fast mer fyrkantigt.. Äh ja ja men fråga på Ikea så vet de..
    TACK försökte förklara det men gav upp
  • Februarii

Får kika på Jysk då, där jag tyvärr köpte madrasserna och sängen. Tack allihop!

Mamma till Ida 060225 och Jonathan 071019
  • Mamsis

Jysk har (hade) kanonbra, som ett u som man bara klämmer på. Svårt att få dit dem dock om man som jag är klen i händerna.

• Nika75

Jag och sambon har precis köpt två 90-sängar med en 180 cm bäddmadrass från IKEA. Vi har ett sådant där u-beslag som vi köpte. Hur smidigt som helst. Kan varmt rekommendera resårmadrasserna Svaneholm och Tuvebo bäddmadrass! Vi sover sååå skönt. Jag trodde också att man skulle känna skarven, trots bäddmadrassen, men det gör man inte ens, eftersom bäddmadrassen är så fluffig och skön! Om man gillar mjukt men inte för mjukt så passar medelmjuk resårbotten perfekt!

• Samuels mamma

Vi har tre 90-sängar som vi har satt ihop med beslag från IKEA. Tror de kallades sängbeslag? Har en 180 cm bäddmadrass över två av sängarna och en egen bäddmadrass på den tredje, man vänjer sig vid skarven.. Sängen är ju så stor så man kan undvika den för det mesta:) Kan varmt rekommendera att sätta ihop flera sängar och sova tillsammans hela familjen.

Svar på tråden Två 90-madrasser på ben ihop. "Glida-isär-skydd"?