• IsabelleSj

S-videokabel.

Finns det flera olika storlekar på s-videokablar???
    Kan tyvärr inte se hur hålet bakom tv:n ser ut, men det känns som att det ska vara större än vad kontakten är?

Och sen, brukar uttaget på tv:n ha "piggar" eller "hål"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 18:19:58:
    kan tillägga att vi har en ganska ny hd-tv, samsung.

• Svar på tråden S-videokabel.
  • Fluffy Clouds

Varför skall du använda en S-videokabel?

Jag antar att du skall koppla din dator till TVn eller?
    Om du skall koppla datorn till TVn så kan du köpa en VGA kabel (finns upp till 10 m) istället, då du får mycket bättre bild än S-video.

Om du har en nyare dator som har DVI anslutning så kan du köpa en kabel som har DVI anslutning i ena ändan och HDMI i den andra och då får du ännu bättre bild men de är mycket dyrare.

Om du skall handla någon kabel och du är osäker så gå till typ Elgiganten eller liknande så hjälper de dig.

Lycka till!

IsabelleSj skrev 2007-12-29 18:19:35 följande:
    Finns det flera olika storlekar på s-videokablar???Kan tyvärr inte se hur hålet bakom tv:n ser ut, men det känns som att det ska vara större än vad kontakten är?Och sen, brukar uttaget på tv:n ha "piggar" eller "hål"?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 18:19:58:kan tillägga att vi har en ganska ny hd-tv, samsung.
  • IsabelleSj

nej, inte dator utan digitalboxen...

• Fluffy Clouds

Ok, digitalboxar vet jag lite mindre om men S-Videokabel är nog fortfarande det sämre alternativet.

Är det HD digitalbox eller vanlig?
    Om den är HD box så är HDMI kabel det bästa alternativet annars har du Komponent kabel som näst bäst tror jag eller guldplatterad SCARTkabel.

Tips om ingen annan här kan hjälpa dig är att gå in på tillverkarens hemsida och kolla på FAQ eller hos den kabel-tv leverantören som du har fått boxen ifrån.

• IsabelleSj

okej, jag vet inte om det är hd-box, fick den från telia. men det finns scart-uttag, video, s-video och SPDIF(?).

• Fluffy Clouds

Vad är det för beteckning på digitalboxen?

• IsabelleSj

motorola, VIP1510, vet inte om det stämmer men det var de siffror jag kunde hitta under.

• IsabelleSj

vad är komponentkabel?
    Jag hr ju ljudkablar(röd och vit), heter den tredje kabeln(video?) kompnentkabel då, eller är det komposit?

• c0ol

Använd scart, s-video är kass bild, och de finns enbart en storlek på den, spdif är för ljud till en reciver

• IsabelleSj

okej, tack! hittade faktiskt scart som var anpassad till lcd, så nu kanske det finns hopp om att det går att få dit den.

Svar på tråden S-videokabel.