• Beckah82

    Har du fött ett riktigt STORT barn?

    Alltså ett barn över 4500 gram

    Tydligen så ska det endast vara ca 3-4 % av barnen som väger över 4,5 kg.

    * Vad vägde haon exakt?
    * Hur lång var haon och vad hade haon för hattmått?
    * Gick du över tiden? (hur mycket?)
    * Vet du varför du fick ett stort barn?
    * Födde du vaginalt eller snittades du?
    * Hur gick förlossningen?


    Själv fick jag inten jättebebis men 4680 vägde han iaf (och 54 cm) och är född på BF-dagen så han var ju rätt stor iaf även om det inte riktigt var en rekordbebis

    Jag vet inte riktigt varför...hans pappa vägde också så mycket när han föddes men dessutom hade jag lite besvär med högt blodsocker (men inte så mycket att det var diabetes).

    Jag gick upp typ 19 kilo och hade enormt stor mage (bilder finns).

    Jag födde vaginalt utan något mer än lustgas. Hela alltet tog 2 timmar, varav 4 minuter var krystvärkar uppdelat på två stycken krystvärkar
    Berätta hur det var för dig
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-30 11:36:06:

    Följdfråga:

    Är ditt barn fortfarande stort?
  • Svar på tråden Har du fött ett riktigt STORT barn?
  • Jessica24
    * Vad vägde han exakt?
    Svar: 5090g

    * Hur lång var han och vad hade han för hattmått?
    Svar: 56 cm och 37,5 cm runt huvudet

    * Gick du över tiden? (hur mycket?)
    Svar: Ja, ca 2 veckor

    * Vet du varför du fick ett stort barn?
    Svar: Nej. Hade inte graviditetsdiabetes, gick inte upp speciellt mycket i vikt osv.

    * Födde du vaginalt eller snittades du?
    Svar: Jag genomgick ett urakut kejsarsnitt (katastrofsnitt), men inte pga sonens storlek.

    * Hur gick förlossningen?
    Svar: Gick bra fram tills komplikationen tillstötte.
    ♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • fallen angel

    * Vad vägde han exakt? 4,9 kg
    * Hur lång var han och vad hade han för hattmått? 57 cm lång 34 cm kring huvudet
    * Gick du över tiden? (hur mycket?) nope föddes några dager före2 eller3
    * Vet du varför du fick ett stort barn? pappan var stor när han föddes tror de var därifrån han fick det
    * Födde du vaginalt eller snittades du? vaginalt..

    * Hur gick förlossningen? bra ganska snabbt uttom det att han la huvudet på sne så de fick ta sugklocka förbi bäckenet. resten av historien finns på min presentation

  • AlwaysOnMyMind
    * Vad vägde hon exakt?
    4600 gram

    * Hur lång var hon och vad hade hon för hattmått?
    Izabelle var 53 lång och ett huvudomfång på 37 cm.

    * Gick du över tiden? (hur mycket?)
    Jag gick över 6 dagar.

    * Vet du varför du fick ett stort barn?
    Nej jag har ingen aning.  Ingen i släkten har någonsin fått så stort barn och jag vet inte vad det kan bero på att jag fick en. Var stor om magen tidigt, åt relativt nyttigt förutom det sista då det blev lite mer snabbmat

    * Födde du vaginalt eller snittades du?
    Jag födde vaginalt

    * Hur gick förlossningen?
    Den gick bra.  Tog lång tid att öppnas och jag tyckte värkarna var värre än själva krystandet. Izabelle samarbetade bra fick jag höra och jag behövde ingen hjälp att få ut henne utan puschade på själv. Sprack lite grann och fick sys 4-6 stygn men inte mer än så.
    Förlorade mycket blod (2 liter) och fick ta emot nytt, blev yr, illamående och skakig efteråt . Blodtryck och blodvärde sjönk rejält. Som lägst låg det på 76. Led av lågt blodvärde ett bra tag efter förlossningen men har återhämtat mig bra snart 3 månader efter.
  • lillasnurre

    Vad vägde han exakt? 5120g
    * Hur lång var han och vad hade han för huvudmått? 59cm 40cm runt huvudet
    * Gick du över tiden? (hur mycket?) föddes dagen efter BF
    * Vet du varför du fick ett stort barn? Pappan är två meter lång och var också superstor när han föddes. 
    * Födde du vaginalt eller snittades du? Jag snittades. Blev beslutat två dagar innan han är ute. gjorde tillväxtultraljud i vecka 38 och bestämde mig då för att inte föda vaginalt. Fick sedan träffa en mycket bra läkare på KS i solna som höll med mig och tog beslutet. Två dagar före Jul förra året kom han ut. 

    * Hur gick förlossningen? Förllosningen gick jättebra. Tog ca 10 minuter och jag var vaken hela tiden. Bedövningen var lite läskig men det glömdejag när jag fick pluppen i famnen!

    Ni som fött era stora barn vaginalt: Jag är superimponerad!!! Jag hade aldrig vågat!!

  • cavat

    * Vad vägde hon exakt?
    Svar: 4835 g

    * Hur lång var hon och vad hade hon för hattmått?
    Svar: 54 cm (minns ej huvudmått)

    * Gick du över tiden? (hur mycket?)
    Svar: Ja, ca 2 veckor

    * Vet du varför du fick ett stort barn?
    Svar: Nej. Läkarna sa att det kunde vara ärftligt men ingen i min släkt har tidigare fått så stora barn. Gick upp ca 20 kilo. Ingen diabetes.

    * Födde du vaginalt eller snittades du?
    Svar: När jag gått knappt 2 veckor över tiden gjorde läkarna en undersökning och kom fram till att barnet skulle väga 5 kg, jag blev då rekomenderad kejsarsnitt.

    * Hur gick förlossningen?
    Svar: Snittet gick bra.

  • Beckah82
    lillasnurre skrev 2007-12-29 20:10:57 följande:
    Vad vägde han exakt? 5120g* Hur lång var han och vad hade han för huvudmått? 59cm 40cm runt huvudet* Gick du över tiden? (hur mycket?) föddes dagen efter BF* Vet du varför du fick ett stort barn? Pappan är två meter lång och var också superstor när han föddes. * Födde du vaginalt eller snittades du? Jag snittades. Blev beslutat två dagar innan han är ute. gjorde tillväxtultraljud i vecka 38 och bestämde mig då för att inte föda vaginalt. Fick sedan träffa en mycket bra läkare på KS i solna som höll med mig och tog beslutet. Två dagar före Jul förra året kom han ut. * Hur gick förlossningen? Förllosningen gick jättebra. Tog ca 10 minuter och jag var vaken hela tiden. Bedövningen var lite läskig men det glömdejag när jag fick pluppen i famnen! Ni som fött era stora barn vaginalt: Jag är superimponerad!!! Jag hade aldrig vågat!!
    Jag var jättenervös! Fick veta på viktskattning att han vägde 4618 gram 9 dagar före BF och då KRÄVDE jag igångsättning. Efter massa tjat blev jag igångsatt dagen före BF

    Lättare förlossning än storebror som bara vägde 3685 gram.

    Skulle jag hamna i samma sits igen skulle jag inte be om igångsättning. Jag är inte längre rädd för att föda en femkilos
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Strawbaby

    * Vad vägde haon exakt? Melvin vägde 5320 gram!!!

    * Hur lång var haon och vad hade haon för hattmått? Han var 56 cm men BM sa att huvudet nog var lite toppigt och skrev 55 cm. Huvudet var 39 cm men Bm sa att det är svårt att mäta och skrev 38.5 cm...

    * Gick du över tiden? (hur mycket?) Japp, 18 dagar!!!

    * Vet du varför du fick ett stort barn? Nej, jag hade inte högt blodsocker. Däremot var jag själv stor när jag föddes (4630 gram och 54 cm)

    * Födde du vaginalt eller snittades du? vaginalt.

    * Hur gick förlossningen? det blev igångsättning men allt gick mycket bra, andades bara lite lustgas förutom under utdrivningsskedet då ingen bedövning användes. Ingen sugklocka behövdes och jag sprack bara lite grann. Jag är jättenöjd med förlossningen och föder gärna barn igen!

  • Strawbaby
    Strawbaby skrev 2007-12-29 20:17:08 följande:
    * Vad vägde haon exakt? Melvin vägde 5320 gram!!!* Hur lång var haon och vad hade haon för hattmått? Han var 56 cm men BM sa att huvudet nog var lite toppigt och skrev 55 cm. Huvudet var 39 cm men Bm sa att det är svårt att mäta och skrev 38.5 cm...* Gick du över tiden? (hur mycket?) Japp, 18 dagar!!!* Vet du varför du fick ett stort barn? Nej, jag hade inte högt blodsocker. Däremot var jag själv stor när jag föddes (4630 gram och 54 cm)* Födde du vaginalt eller snittades du? vaginalt.* Hur gick förlossningen? det blev igångsättning men allt gick mycket bra, andades bara lite lustgas förutom under utdrivningsskedet då ingen bedövning användes. Ingen sugklocka behövdes och jag sprack bara lite grann. Jag är jättenöjd med förlossningen och föder gärna barn igen!
    Glömde att skriva att jag bara gick upp ca 12 kg trots övertid och en jättebebis!
  • Miss Lau

    * Vad vägde han exakt?
    -4700 g

    * Hur lång var han och vad hade han för hattmått?
    -53 cm lång och ett huvudmått på 38 cm.

    * Gick du över tiden? (hur mycket?)
    -Japp, 12 dagar.

    * Vet du varför du fick ett stort barn?
    -Nej ingen aning. Gjorde en sockerbelastning eftersom barnet innan vägde 4,5 kg men den visade ingenting. Hade dessutom en liten mage och ett sf-mått under medelkurvan.

    * Födde du vaginalt eller snittades du?
    -vaginalt

    * Hur gick förlossningen?
    -Super bra och oerhört snabbt. Han forstade ut på två krystvärkar.

Svar på tråden Har du fött ett riktigt STORT barn?