• pump up the jam

Ni som jobbar natt inom vården! Se hit!

Hej! Skulle uppskatta om ni ville svara på några frågor..

1. Vad jobbar du med?
    2. Hur fick du ditt jobb? (Hur började det, med timmar, vikariat, fick du det via kontakter, ansökan osv)
    3. Hur ser en dag (läs natt) på jobbet ut för dig?
    4. Vad har du för arbetstider och hur många procent jobbar du?
    5. Är du nöjd med din lön? (Diplomatisk fråga va? )
    6. Trivs du med ditt jobb?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som jobbar natt inom vården! Se hit!
  • Majsan70

Jag jobbar inte i vården längre, men jag har gjort.

1. Vad jobbar du med?
    -Äldreboende främst.

2. Hur fick du ditt jobb? (Hur började det, med timmar, vikariat, fick du det via kontakter, ansökan osv)
    -Jag sökte det o fick det helt enkelt.

-Det var läggdags med allt det innebar. Sen nattliga rundor, lite mackor att fixas, gröt vissa dagar. Stöd i någons ensamhet osv osv. Det varierade en hel del beroende på vad som hände.

-Jag jobbade 21-07

-NEJ o det var därför jag bytte jobb.

-Jag trivdes med jobbet, men inte med situationen runt det eller med min chef. Saknar den kontakten man fick med de gamla.

• krakel

hmm ska försöka svara dig

1 Som undersköterska på en ortopedavdelning

2 jag har jobbat upp mig till 3 år och då de sökte en usk så sökte jag och fick det.

3 ja vi börjar 21 med att läsa raport sen går vi runt och ger med och vatten till natten..

sen så svara vi på rigningar iúnder natten

tar emot jourfall och duschar inför op....hämtar lämnar pat till op.. övervakninga av eda om pat har det osv..

vi försöker så att pat ska få sova men ibland så rings det rätt mycket..

vi börjar sen vi 5-6 ( beror på vad och hur många pat som ligger inne) med morgon arbetet tar prover osv...

4 jag jobbar 21-02 75 % ca 13 pass på 5 veckor

5 man vill ju alltid ha mer lön förståss men för att jobba 75 så får jag ut samma somiom jag jobbat 100 dag så ja jag är nöjd

6 Ja jag trivs med mitt jobb...

• Csve

1.Vad jobbar du med?
    som personlig assistent

jobbade som sommarvikarie först, sen springvikarie o sen sökte ja detta

sover! =) 
    8,30-9,00 dan därpå
    kunde vatt bättre... har en massa erfarenhet och brukarna älskar mig o vill ha mig som vik. men nu förtiden måste man ha utbildning för att komma upp i lön!!

japp, men varit för länge på samma ställe. har hand om en enda person.. sen -02

Jag är så jvla bra!
  • Sussannek

1. Vad jobbar du med?
    -Som personlig assistent inom ett privat företag

-Det var en träff på arbetsförmedlingen med en massa olika företag som presenterade sig, fick tid för intervjuoch nästan heltid direkt efter.

-Börjar jobba kl 17, kvällen beror helt på vad h*n har för aktiviteter, är ganska mycket rutin, läggning runt 22-23,blir lugnt någon gång mellan 23-01 och sedan beror det på hälsan hur mycket sömn det blir. Vi har 2 timmars jour per natt men ibland blir det inget av det. Sedan tar vi upp på morgonen med rutiner och dusch innan skolan.

-Vi jobbar 8-17 eller 17-08 (9-18,18-9 på helger)
    Jag jobbar ca 90-95% rullande 4 veckors schema mest natt.

-Nej är inte nöjd med min lön 99kr/tim + OB

- Ja jag trivs jättebra både med min brukare och dennes familj. Vi hittar på mycket kul men sedan kan det vara mycket rutiner och vardag som kan ta på en.

• Asil1

1. Undersköterska på en akutmottagning.

2. Jag skickade en ansökan.

3. Jag jobbar natt. Tar emot alla patienter som kommer in både till fots och med ambulans.

4. Jag jobbar från 22-07 eller 16.15-01.30. Jag jobbar 65.2%

5. Jag har helt värdelös lön!

6. Jag älskar mitt jobb!!

• Pojkmamma x3

1. Vad jobbar du med? Sjuksköterska på kirurgen.

2. Hur fick du ditt jobb? (Hur började det, med timmar, vikariat, fick du det via kontakter, ansökan osv) Hadde praktik där sista veckorna innan jag tog min SSK - examen. Sen blev jag kvar.

3. Hur ser en dag (läs natt) på jobbet ut för dig? Börjar 21,00 med att få rapport. Går sen ut till alla patienterna och " ser till dem". Går kontroll- rundor kl 00, 02, 04 och 06. + alla gånger patienterna behöver hjälp/ vill nåt. Ger tex smärtstillande, byter dropp, sondvälling. Byter sprutor i ryggbedövn. Blandar läkemedel. Dokumenterar. Byter blöjor, tömmer kissflaskor och kateterpåsar. Vänder, pudrar, smörjer, puffarkuddar. Tar hand om anhöriga. Tar emot akuta patienter .Utför div kontroller tex blodtryck, puls, medvetande osv.  och massor, massor mer saker............... rapporterar över kl 06,45 och slutar kl07,00

4. Vad har du för arbetstider och hur många procent jobbar du? Jag jobbar tre-shift = 06,45-15,30, 14,00-21,30 eller 21,00- 07,00

5. Är du nöjd med din lön? (Diplomatisk fråga va? ) Kunde ha varit högre. Tråkigt när man ser att andra med lägre utbildning och ( enligt mig) mindre ansvar på sitt jobb, få bättre lön.

6. Trivs du med ditt jobb? Ja. Jag ångrar inte att jag läste till SSK. Dock kan jag tycka att det är jobbigt att jobba kvällar och storhelger......då jag helst hadde varit med barnen.

• miff

1. USK:a och jobbar inom funktionshinder

2. Började inom äldreomsorg, jobbade på timvik. Sökte jobbet som sommarjobb eftersom jag pluggade och behövde pengar, blev kvar för att jag hamnat rätt.

3.Går på 15 eller 16, försöker hinna läsa dagboken, tidboken och pärmarna samt kolla mitt fack och få koll på läget via de arbetskamrater som redan är på plats. Senast 16.15 har den sista boende anlänt och jag börjar mitt egentliga arbete som består av att vara jag, fast med en "twist" Dvs. Full koll på ALLT. Ögon i nacken är bara förnamnet..

4. 15-11, 15-9, 16-11, 16-9, 10.30-21, 10.30-11, 9-9.

5. Lite kluven där eftersom min man jobbar inom industri och diskutionen vi hade i går kväll fick mig att fundera allvarligt över det här med studielån (jag har tämligen höga sådana)jag är ganska nöjd med min lön, men när jag jämför med hans så är det ändå orättvist.
    Jag får ut lite över 16´ efter skatt, ibland mer. Maken får ungefär detsamma. Men jag har ju för fasen betalat min egen utbildning. En utbildning som stat och kommun skriker efter. Så varför har han samma lön som jag? Och varför var jag tvungen att köpa min utbildning?

6. O jaaa :O) Finns inget bättre

• trollmammsis

1. Vad jobbar du med?

Undersköterska på Hospice, vård i livets slut för sjuka döende patienter,mestadels cancer, tillhör akademiska

sökte en fast tjänst via ams, fick dock lov att flytta 10 mil

har inga speciella rutiner för vi ska inte störa patienterna, har vi riktigt dåliga så tittar vi till dom mer regelbundet än vanligt, eller sitter med dom...vi har dessutom mycket anhöriga som är kvar nattetid och inte allla anhöriga eller patienter kan som kan sova.. svarar på rigningar..  ja sedanligt vårdarbete fast mer riktat till patienterna, hinner vi inte med att tömma tvättsäcken så får dte vara...patienterna ska få ALL tid dom behöver!! helt omvänt mot då jag jobbade på an vanlig vårdavdelning!!

jobbar 67,43% 20.30-07

nöjd över ökningen men inte över lönen i sig!

jag trivs jättebra!!!

• Fredrica81

1. Vad jobbar du med?

Jag jobbar som sjuksköterska på en låst och en öppen psykiatrisk avdelning. Jag jobbar alltså på 2 avdelningar som ligger intill varandra.

Jag gick på timmar ett par månader. Sedan fick jag ett vikariat (går på det nu fram till april 08). Skall få en fast tjänst efter det.

Först får jag rapport från kvällssjuksköterskan. Sedan delar jag ut nattmedicinen. Under natten går jag runt till patienterna, sk "tillsynsronder". Därutöver kan det bli samtal med någon patient som är vaken. Det kan även bli inskrivning mitt i natten och då blir det ju lite pappersarbete.

Mina arbetstider är 21:00-07:15. Jag jobbar 80%. Precis lagomt!!

Nej. Jag har 18.500 kr i lön, vilket är pissdåligt. Som tur är så tillkommer OB och det är väl det som gör att man klarar sig bra.

JA, trivs jättebra!!!

Svar på tråden Ni som jobbar natt inom vården! Se hit!