• tinaw

Hur långt kan spädbarn räcka ut tungan?

Hur långt kan era spädbarn (ca 0-4 månader) räcka ut tungan? Alltså, hur långt utanför läpparna kommer tungspetsen om de räcker ut den? Min lilla tjej verkar inte få ut tungan alls, någa millimeter ibland bara.

• Svar på tråden Hur långt kan spädbarn räcka ut tungan?
  • augustin

Ho kanske har tungband?? Har hon svårt att få grepp om flaskan tex?? De lägger ju  tungar under nappen, det brukar man kunna se...

• tinaw

Ja, hon har svårt med både amning och även flaska, det är därför jag undrar. Samlar på mig argument för att klippa tungbandet lite, först jag vill veta om det här verkligen är "normalt" eller inte. Läkarvården har jag fått alla möjliga svar av, så jag vill kolla runt själv och se vad som verkar stämma.

• augustin
    tinaw skrev 2007-12-29 20:44:27 följande:
    Ja, hon har svårt med både amning och även flaska, det är därför jag undrar. Samlar på mig argument för att klippa tungbandet lite, först jag vill veta om det här verkligen är "normalt" eller inte. Läkarvården har jag fått alla möjliga svar av, så jag vill kolla runt själv och se vad som verkar stämma.
    Samla argument? Säg till på distriktarn när du har nästa tid att du vill att barnläkaren tittar på det! Har hon tungband så är det bättre att få det "knipsta" nu än senare... Bandet är ju skörare ju mindre, yngre de är..om det nu inte skulle vara ett jättekraftigt tungband...
  • tinaw

Jo, det är ungefär vad jag tycker, men våra kontakter med sjukvården har varit rätt komplicerade på det här stället! Så jag ser till att jag vet vad jag pratar om först och snackar med läkaren sen. När jag kan köra över vederbörande ifall h*n inte vet vad h*n pratar om. Dåliga erfarenheter hittills!

• augustin
    tinaw skrev 2007-12-29 20:53:09 följande:
    Jo, det är ungefär vad jag tycker, men våra kontakter med sjukvården har varit rätt komplicerade på det här stället! Så jag ser till att jag vet vad jag pratar om först och snackar med läkaren sen. När jag kan köra över vederbörande ifall h*n inte vet vad h*n pratar om. Dåliga erfarenheter hittills!
    *skrattar* inge bra att köra över barnläkaren Ring till vårdcentralen och be att få en tid hos en annan läkare då. Be att få en andra åsikt. Det har du alltid rätt till...
  • sofia23

min son räckerut tungan jätte långt...

• sallan78

Var dotter har liknande "symtom", frågade våran BM om det.
    Hon sa att om det är så att man klipper inte tungbandet på barn förrän de är ca 1 ½ år gammla då behöver man inte klippa av för mycket av tungbandet.
    Barn ska tydligen inte lida av att ha korta tungband vad gäller tal osv.
    Så jag har slutat oroa mig och så får man väl vänta och se längre fram om det måste åtgärdas eller ej.

• tinaw

Fast min dotter har ju svårt att äta t o m, så vänta till 1 1/2 är helt orimligt...

• Katten79

Min dotter har oxå för kort tungband, barnläkaren sa att hon fick sin tunga över tandköttsraden så det var ingen fara. Hon är snart 2½ år o hon har inte problem med talet. Så får se senare hur det blir.

Svar på tråden Hur långt kan spädbarn räcka ut tungan?