Tips på fräsch fettsnål nyårsdessert ?
Hej !
Jag vill ha tips på någon/några fettsnåla recept på nyårsdessert.
Mvh tomcar1
Hej !
Jag vill ha tips på någon/några fettsnåla recept på nyårsdessert.
Mvh tomcar1
Fruktsallad lär det väl inte vara så mycket fett i!
Det ska vi göra för övrigt!
Pannacotta med lågt gi, sök på www.recept.nu
Sorry på arla var det ju.
Vaniljpannacotta (Gi)
Publicerat av Magdalena Svangärd
Ingredienser
Portioner: 4
3 gelatinblad
3dl lättmjölk
1 vaniljstång
2msk fruktsocker
2dl kesella gourmet
Detta recept är en av våra läsares favoritrecept. Det är ej provlagat av ICA Köket. ICA tar inget ansvar för att receptet är korrekt. Gör så här
1) Lägg gelatinet i rikligt med vatten.
2) Koka upp mjölk, vaniljstång (som du skurit en skåra) och frusktsocker. Låt puttra sakta i 5 min. Ta upp vaniljstången och skrapa ur fröna med en kniv. Rör ner dem i mjölken.
3) Krama ur gelatinet och rör ner dem i mjölken. När mjölken svalnat till ca 40 grader rörs kesellan ner. Rör tills smeten är slät. Häll upp i portionsskålar och ställ i kylen i minst 3h. Servera antingen i formen eller stjälp upp dem, man får dra med en kniv längs kanten.
Ingen har betygsatt detta recept. Logga in för att själv betygsätta det.
dino78...vad ska ni ha till fruktsalladen ?
mumlin...tack, ska genast kila in där och kika lite.
/tomcar1
Varför inte en gino? Skär upp frukt, (god frukt är t ex ananas, kiwi, apelsin, jordgubbar, banan, äpple, päron). Riv vit choklad över. In i ugnen. Servera med light vaniljglass eller vaniljvisp eller visp!
Ingredienser
Portioner: 4
1 papaya
2 sharonfrukter
2 kiwi
12 physalis
12 stora blå vindruvor
1 msk olja
1/2 msk socker
Glasyr
100 g naturell färskost
2 msk mjölk
2 msk florsocker
1-2 msk färskriven ingefära
Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Skala, kärna ur och skär papayan i stora bitar. Skölj och ta bort fästet från sharonfrukterna. Skär dem i fjärdedelar. Skala och skär varje kiwi i 4 bitar. Skala physalisen och skölj vindruvorna. Trä upp frukten växelvis på 4 grillspett. Pensla spetten med oljan blandad med socker. Grilla spetten ca 8 min runt om. Rör osten smidig med mjölken. Tillsätt florsocker och smaka av med ingefära.
Servera de nygrillade spetten med glasyren som var och en får ringla över sitt spett.
Vi gör en fruktsallad som är marinerad! Blir jättegott!
Man tar banan, ananas, jordgubbar, kiwi, apelsin, vindruvor, mango, papaya eller vad man nu vill ha för frukter och skär det i bitar. Sen tar man sockerdricka (eller portvin om man vill ha mer vuxen smak) och blandar med kardemumma och ingefära och så häller man det på och så får det dra lite. Blir urgott, öven om det kanske låter lite skumt!
Vill man ha det extra festligt så köper man färsk anans och gröper ur allt kött och använder ananasskalet som fruktskål! Det gjorde vi till millenieskiftet så alla fick varsin liten ananas att äta ur, med ett tomtebloss nerstucket. hur kul som helst. Och som sagt gott!
Vi ska ha fruktsallad med vaniljglass. Jag köpte hem mango, papaya, passionsfrukt osv i dag och hoppas att de hinner bli lite mjukare till nyårsafton. I affären är de ju alltid stenhårda
går ju att ta light färskost
majjlo...hur länge ska det vara inne i ugnen och i vilken temp ?
Lilja84...mmmmm. det lät gott. kan man förbereda detta ?