• Heliotrop

Hur tränar man sitt barn att ta napp?

Hej svejs alla kloka småbarnsföräldrar! Jag har en fråga som börjar bli alltmer desperat - min tre månaders dotter vägrar att ta napp, istället använder hon mina stackars bröstvårtor som napp vilket börjar bli totalt ohållbart.

Jag kan avbryta amningen när hon bara börjar "tutta" utan att suga, men på kvällen kan hon inte somna om hon inte får ligga och snutta i ibland upp till två timmar. Phu!

Vi bara måste få henne att gilla nappen, annars komemr det ju bli kaos också när jag ska sluta amma när hon är sex månader. Nu försöker vi få henne att ta napp varje dag, men hon bara spottar ut den trots att vi håller emot. Vi har provat att doppa den i ersättning - då suger hon på nappen tills hon upptäcker att det inte kommer nåt mer ätbart ur den, och sedan så spottar hon ut den.

Har ni några bra tips på hur vi kan göra för att hon ska tycka att nappen är mer lockande???? Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Hur tränar man sitt barn att ta napp?
  • CanelaCaliente

Vi kämpar oxå med det. -Vi har lyckats att hon tar den korta stunder emellanåt. Vi ger henne den när hon börjar bli gnällig. vi ger den varje gång hon blir gnällig o hon tar den mer nu än tidigare...så att ge den små korta stunder verkar funka.

BF 17:e december
  • auroura

Det är bara så att alla barn inte vill använda sig av napp, vi hade turen som fick en napp älskande dotter

Prova med lite olika sorter och storlekar, vi köpte först de små napparna men dom gillade hon inte utan vi gick över till den större och den gick bättre.

Vid de tillfällen som hon dissade nappen så spolade vi den i kallt vatten så blev den lockande igen.

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • Heliotrop

Tack! Bra tips!!! Har någon mer fler tips?

• Heliotrop

Aurora - jag tror vi har testat alla nappar som finns på hela marknaden, men jag ska testa det där med kallt vatten, man vet aldrig

• allamalla77

Hade samma problem, dottern ammade nonstop och det var rätt uppenbart att hon hade ett större sug än matbehov.

Du får testa olika nappsorter, gillar hon kanske latex eller silikon bäst. Större sort (dottern ratade dom som var för 0-3 månader, men gillade esska:s vanliga). Om hon tar nappen i munner så pröva att stimulera sugreflexen genom att smeka henne lite på kinden. Tokvägrar hon napp ändå så testa snuttefilt eller gosedjur.

• Saandraa

Min dotter sög på napp till hon var 2 månader.. sen plötsligt bara vägrade hon Förvånad så sedan dess vill hon inte ha napp överhuvudtaget!

ღ Isadora ღ
  • Cey

Nog svårt o få en 3 mån bebis o ta napp..man ska börja redan från när dom e nyfödda..
    Min dotter använder inte napp, aldrig försökt heller...jag e ingen napp gillare;)
    Hon använde min tutte som napp när hon va mindre..hela nätterna! nu e hon 11 mån o sover utan tutte...de va värt de!

• C r e d o

Är verkligen NAPP expert efter två ungar som tokvägrat napp i flera månader. Första sonen tog napp när han var 5,5 mnd, hade testat ALLA sorter och till alla dygnets tider. Plötsligt satt den som en smäck, fattar inte vad som gjorde det än i dag. Prova med en större napp, MAM Air sitter jättebra tycker jag. Son nummer två tog napp på bb, och trean tog napp när hon var 3 mnd, men BARA vid sovdags. De flesta skulle nog ge upp i min sits eftersom hon inte ens tagit ett enda tag om nappen innan dess, men jag har en ohälsosam syn på napp och bebis, de hör ihop liksom. Nu för en vecka sen (hon är 6 mnd) så tog hon plötsligt nappen på dagtid också, och vi har fått en annan unge i bil, vagn osv. Så skönt! Kan tillägga att första barnet var "kolik-bebis"/väldigt skrikig, därav min fixering vid nappar tror jag. Ge inte upp, förr eller senare sitter den tror jag.

* Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Lequisha

Vår son vägrade napp tills han var ca 4,5 månad. Helt plötsligt en dag tog han den, och sov samma natt hela natten för första gången

Vi hade testat lite olika nappar innan, men den han till slut fastnade för var lite platt på båda sidorna.

• Trekidz

Samma här.Testade oxå alla möjliga sorter,men ingen passade lille herrn som även han hade enormt sugbehov...När jag hade en napp kvar så gjorde jag ett sista försök,han var då ca 5 mån ,& vips han diggade den.Nu tar han vilken napp som helst, latex,silikon osv, så ge inte upp hoppet

Elias 070530
  • Sarah84

En del barn atr inte napp, ja va ett sånt barn när ja va liten, tog tummen senare istället. Vill du hon ska ta napp så testa NUK napaprna om du inte gjort de, dom e rätt bra mot kräsna barn. Vi testa i 4 mån me napp, men hon bara spotta ut den, sen gav vi upp, men testa igen vid 5 mån, då helt plötsligt tog hon den, men hon har tumme ungefär lika mkt som napp.

• enny signatur

Varför måste abrnet ta napp? det är btrw int eni som är napp utan nappen som är ersättning för bröstet, inte tvärtom.

varför ska du suta amma när hon är 6 månader efterosm det verkar vara ett problem för er?

• jelikas

Min son har aldrig tagit napp och jag har inte lagt ner energi på att han ska göra det heller.
    Han är tuttig i vissa perioder men det är ju bara och stå ut, tycker jag iaf.
    Nu har han slutat att tutta för tuttandet skull eftersom jag tog bort honom från bröstet när han slutade äta och bara tuttade och allt eftersom har hans tuttbehov försvunnit och sen jag började med gröt på kvällen så vill han bara ha bröstet efter maten (inte alltid) och sen när han går och lägger sig.

Svar på tråden Hur tränar man sitt barn att ta napp?