• jordnöten

Koh samet eller koh chang

Åker snart till Bangkok, och har tänkt fortsätta till Koh Samet eller till Koh Chang...Någon som varit på någon av öarna och kan dela med sig lite av sina erfarenheter?? Vad som var bra/dåligt? Kommer åka med en 1-åring och en 3-åring...så undrar också hur barnvänliga öarna är?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Koh samet eller koh chang
  • LML

Va på koh samet i oktober. helt underbart. Kanon för den som bara vill sola bada o slappa. Bussresan (ca 4 timmar) från bangkok va inte jätterolig (tyckte ja, men min dotter 2 år va nöjd) Båtresan över tog bara 30 min så d va inga problem. Det fanns inge shopping (bara små livs typ 7-11) Trevlig resa

• annica26

Här är en till som vart på bägge ställena för snart 2 år sedan, ko samet tyckte vi verkligen var ett paradis,men som ovan skrev så är det en ö som man solar och slappar på...finns inte direkt någon shopping där...men går ju bra att kombinera med Bangkok eller pattaya som inte ligger så himla långt bort. Men stranden är verkligen vit och mjuk och vattnet underbart...
    På ko chang bodde vi på white sand beach, på kascha resort&spa..i bungalow direkt på stranden, poolområdet var nästan helt nybyggt när vi var där och är verkligen i toppklass...finns även en barndel i den och en bar.
    Stranden går inte att jämföra med ko samet, den är lite mera gul/brunfärgad...inte sådär vit och mjuk som på ko samet, och det är stor skillnad på ebb och flod och stranden nere vid vattnet och en bit upp är ganska så packad och hård..men perfekt ändå för barnfamiljer då det går bra att gå med barn och det är långrunt. På kvällarna var det jättemysigt på stranden, dom tände stora eldar och man kunde beställa mat som dom gjorde iordning direkt på stranden...stolar och dynor satt dom oxå ut på stranden som man kunde sitta på.

Finns en hel del utflykter man kan göra, vi var på bla elenfantridning och iväg till ett vattenfall som man kunde bada vid efter att ha gått nån km.

tror jag har några bilder från ko chang i galleriet.

• jordnöten

Ja det är väl främst slappa och bada som vi kommer göra, men en elefanttur är ju också såklart ett måste! Vill att det ska vara barnvänligt...shopping är ingen nödvändighet när man är på öar tycker jag. Det kan fixas i bangkok precis innan hemfärd!
    Tack för svaren

Fler som varit där och vill dela med sig av sina erfarenheter??

• mittenavapril

Jag var på Ko Chang i somras, skulle ha tagit mig till Ko samet, men efter 7 v i Laos, Vietnam och Kambodja så pallade jag inte att ta mig till Ko Samet . Ko Chang var en trist ö i juli, allt var stängt. Jag hade ett helt hotell för mig själv, en bungalow på beachen, hette White House och låg ganska långt ner på västra sidan ab ön. Det går inte att ta sig någonstans utan att åka bil eller moppe. Ön är full av party barer. Vill man ta det lungt så rekommenderar jag Ko Samet.

• Preciosa

Har varit på Kho samet 2 ggr och det är mitt favoritställe i thailand, men som tidigare skrivit är det mer att ta det lungt där, inte mycket shopping, men stränderna är härliga! Varning för mycket mygg bara!!!!

• mittenavapril

Malariatabletter behövs ej i Thailand.

• smill

ska till koh chang om 3 veckor....har hört mig för bland massor med människor som varit på båda öarna o ALLA säger att koh chang e bäst.....

• jordnöten

Någon som har något bra bungalowställe attt tipsa om på Samet eller Chang??? Vill inte bo på den mest exploaterade stranden. Men det får heller inte ligga så det är nästintill omöjligt att ta sig dit, med tanke på att vi har småttingar med oss. Pool ej nödvändigt. Men barnvänligt i övrigt!!! Gärna direkt vid stranden....

• cillae

www.samedvilla.com där bodde vi, jättebra. Jag rekomederar Samet. Har varit på Chang två gånger, -06 o-07, tycker sådär. Kae bae baeach var iaf mycket bättre än White sand beach sp var mycket exploaterad, snart som Phuket. Fast som sagt tidigare, det finns inte så mycket att göra på Samet men det är mycket finare och mysigare

• Kaffekopp
    jordnöten skrev 2008-01-10 08:30:04 följande:
    Någon som har något bra bungalowställe attt tipsa om på Samet eller Chang??? Vill inte bo på den mest exploaterade stranden. Men det får heller inte ligga så det är nästintill omöjligt att ta sig dit, med tanke på att vi har småttingar med oss. Pool ej nödvändigt. Men barnvänligt i övrigt!!! Gärna direkt vid stranden....
    Smaken är som baken - jag gillar Koh Chang mycket mer än Koh Samet :)
    Vill du inte bo på mest exploaterade stranden på Chang ska du skippa White Sand Beach. Khlong Phrao som ligger söder om den är riktigt fin och mysig och barnvänlig, men inte så mycket bungalower (i alla fall inte när jag var där) men boende finns. Lonely Beach i söder är mest för backpackers, rätt svårframkomligt pga backar och hyddor med palmtak och billigt boende. Kika runt lite runt omkring Khlong Phrao och se om du kan hitta något =)
  • Kaffekopp
    jordnöten skrev 2008-01-10 08:30:04 följande:
    En liten länk:
    http://www.vagabond.se/vb/travelguideCity.aspx?id=39157

http://www.thailandhotell.se/koh_chang_mak_trat/klong_prao_beach/

Det finns nog mer boende om man bara letar lite på google m.m. =)
  • Sofi 79

Ni som gillar Koh Samet: var har ni bott? Kan ni rekommendera något? Vår åttaåring vill gärna bo med pool. Vi vill att det ska vara någorlunda billigt. Farmor vill gärna kunna duscha

Svar på tråden Koh samet eller koh chang