• Lacrima

Alfakassa+deltidsarbete???

Är det någon här som vet om man har rätt till både alfakassa och ett deltidsarbete?

• Svar på tråden Alfakassa+deltidsarbete???
  • Bebbsen05

Ja, det har du! Du får ha halvtidsjobb om du vill och stämpla upp resten. De räknar de timmar du jobbar per vecka och så får du ersättning för resten. Om du tex jobbar 20 timmar en vecka får du Alfakassa för de andra 20 timmarna!

• Lacrima

Men fick just hem ett papper där det stod att det inte alls säkert att jag har rätt till fortsatt ersättning från alfakassan eftersom jag har fått deltidsarbete...

• ming

Jag trodde också att det är som vilken a-kassa som helst, dvs man är ju även deltidsarbetslös och kan alltså stämpla för de timmarna.

• Lacrima

Ja, det trodde jag med. Ska ringa och höra med dem...

• Bebbsen05

Men till mig sa de att jag får jobba 50% om jag så vill, och stämpla upp till 100%. Konstigt att de säger samma. För om du "bara" har deltidsarbete kanske du inte ens tjänar på att arbeta..

Fick du jobbet "där" förresten??

• ming

TS, var det arbetsförmedlingen som sa det till dig?
    För de brukar inte ha så bra koll på nånting, och alla säger olika saker.

• Bebbsen05

Ming
    Till mig sa det så på AF och jag har 3 deltidsjobb/extrajobb och de har aldrig ifrågasatt om jag är berättigad till Alfakassa

• Poena

Jag gör så också, fast du får inte jobba mer än ett visst antal timmar/vecka. KOmmer inte ihåg exakt men låt oss säga 37 timmar/vecka, då får du inte stämpla upp resten. Sen har jag för mig att det skulle vara minst 17 tim, men när jag tänker efter så har jag fått ersättning även veckor jag jobbar mindre än så.. Lite krångligt blev det nu men i grunden har du rätt att stämpla upp ,ja!

• Moster S

Jag har de senaste två somrarna haft ett deltidsjobb på ca 30 (plus/minus några timmar, beroende på semestertider) och haft alfa-kassa upptill. Har gått jättebra! så, jag sällar mig till resten av kören - ettrungande JA! Sen vet jag inte om det går nån gräns, ex. halvtid, men det lönar sig alltid att försöka. Man kan inte få mer än ett nej!

Svar på tråden Alfakassa+deltidsarbete???