• Kajsan

Hur ofta har era barn feber?

Vi börjar bli oroliga här.
    Vår dotter på drygt 2 år har feber ( över 38.5 ) minst två perioder varje månad, och så har det vart sen hon var typ 9 månader.
    14 öroninflammationer har hon hunnit med, men nu är rör inopererade och vi slipper det.
    Nu är det hosta istället.
    Hon har hostat som en tok nätterna igenom sen september.
    Läkarna tar det inte på allvar utan säger att alla barn är förkylda ibland, ge ipren.
    Men allvarligt, hur ofta är det normalt att barn har feber?
    Hur ofta har era barn feber?

• Svar på tråden Hur ofta har era barn feber?
  • Fru N07

Hampus är 21 mån & alltsom allt har han nog haft feber 4 ggr.
    Rasmus är 8 mån & han har bara haft feber en gång & det var nu i dagarna när han blev förkyld.

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • mot

Om det är oförklarlig, återkommande feber (som alltså inte beror på någon förkylning eller infektion) ska det kollas upp. För någon månad sedan hade M "bara" feber och inga andra symtom. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de bad mig avvakta, men sa till mig att anteckna ned febern så att jag skulle veta hur länge sedan det var det hände om det skulle återkomma.

• Kajsan
    Jojjanna skrev 2007-12-30 03:14:11 följande:
    Stackars liten... har de åtminstånde kollat upp hennes immunförsvar?
    Nä, de bara viftar bort.
    Nu är senaste rönet att hon kanske har förkylningsastma, men det kan de inte kolla upp/ behandla förrän om typ 2 månader när vi får tid hos en barnläkare
  • Isolde

Förkylningsastma ger inte feber, den är liksom bara en följd av en förkylning. Så det förklaras inte av hostandet. När ni kommer till barnläkaren, se till att ta upp febern! VC kan vara hur bra som helst (vårt är), men ibland är de lite väl mycket för att vänta och se med barn när det handlar om symptom som man inte kan ta hand om med en enkel kur penicillin.

Vi har just fått förkylningsastma diagnosicerad för Sven, och det tog oss hur länge som helst att få en remiss till barnläkare. Vet inte hur många gånger vi satt med hostande bebis i väntrummet på VC och de försäkrade oss om att "hostan sitter inte i lungorna", "det låter inte alls farligt" – nähä, men han hostar hela nätterna så att varken han eller vi kan sova – "vänta och se". När hostandet nu kom tillbaka i höst efter ett uppehåll under sommaren (inga förkylningar) och vi råkade hamna hos rätt VC-läkare som tog oss lite mer på allvar.

Våra barn har feber lite då och då, särskilt Frida, men absolut inte så där ofta. I samband med förkylning, kanske nån dag i månaden på vinterhalvåret.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • Kajsan
    Isolde skrev 2007-12-30 09:57:27 följande:
    Förkylningsastma ger inte feber, den är liksom bara en följd av en förkylning. Så det förklaras inte av hostandet. När ni kommer till barnläkaren, se till att ta upp febern!
    Det trodde inte vi heller, men läkaren i fredags på akuten sa att förkylningsastma kan ge feber och att det troligen är därför hon har det.
    Det var febern vi sökte för i första hand.
  • tru

min två åring kanske har haft feber 1 eller 2 gånger i hela sitt liv. men jag har hört andra som varit friska typ två dagar så har de börjat om igen och så har de hållt på hela vintrarna.

• Isolde
    Kajsan skrev 2007-12-30 09:59:08 följande:
    Det trodde inte vi heller, men läkaren i fredags på akuten sa att förkylningsastma kan ge feber och att det troligen är därför hon har det.
    Det var febern vi sökte för i första hand.
    Ja, i och för sig. Förkylningsastman är en infektion i … äh, vad heter det? … de små "trådarna" i lungorna, så på så sätt kan det förstås orsaka feber. Tänkte inte på det.
    Kajsan skrev 2007-12-30 10:00:01 följande:
    Men hur behandlas nu Sven? Märker ni nån skillnad?
    Han får inhalera Airomir (luftrörsvidgande) och Pulmicort (cortison). Vi håller just på med första behandlingsomgången, så det är svårt att säga hur det verkar. Han har fått Bricanyl (luftrörsvidgande) oralt förut, och det hjälper lite när hostan är som värst - men det behandlar inte infektionen utan hjälper bara andningen.

Jag hittade ingen riktigt bra beskrivning av just förkylningsastma, men om man bara kollar på själva symptomen förklarar det här om asma www.vardguiden.se/Article.asp det rätt bra. Vår läkare poängterade att förkylningsastma troligen inte är samma sjukdom som "vanlig" astma, även om den behandlas likadant.
    Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • milimina

junior har sällan feber, inte ens när han är förkyld. tror vi kan räkna på ena handens fingrar de gånger han haft feber och då oftast enbart i samband med tänder. inte ens när han hade öroninflammation hade han speciellt hög temp och han kommer nästan aldrig över 38 grader som det alltid tjatas om att de ska ha innan det räknas som feber.

att ha hög feber så mkt som din lilltjeja kan omöjligt vara normalt eller gå under vanlig förkylning, det måste de ju kolla upp! tråkigt att man alltid måste slåss för att få den hjälp man behöver hoppas barnläkaren har bättre besked att ge än vänta-och-se.

• Fröken T

Min flicka är 2år hon har haft många feber perioder. Det började när hon var ca 2månader.Hon har feber två ggr i månaden minst. I somras så hade hon feber i 10veckor på raken. Då gjordes det en utredning som inte visade någonting. Läkaren har inte en aning om vad det beror på. Senaste två veckorna har hon haft feber som varit runt 39-40 grader. Jag hoppas ni kommer få den hjälp ni behöver och att det snart blir bra.

Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • No way

elias är 2,5. Haft feber en gång

• etanol

Grabben har också feber en till två ggr i månaden. Skitjobbigt, och det har varit så sedan september, med tillhörande förkylningar och snuva som gör att han knappt kan andas om nätterna...
    Stackars liten...

• betsla

Tova har haft feber kanske 1 eller 2 gånger och hon fyller snart 3 år. Vet inte om sånt är ärftligt? Jag har aldrig feber... kanske har haft det 3 gånger i hela mitt liv.

܍ mamma till Tova ('05) och Vidar ('07) ܍
  • etanol

Jag vet inte om det här stämmer, men jag har teori om att det oftare är grabbar som blir förkylda. Sällan ser man en flicka med grönt snor under näsan, men rätt ofta en grabb...
    Vad tror ni, är min teori helt uppåt väggarna?

Svar på tråden Hur ofta har era barn feber?