• Erika

Gräsmatta

Hej

Vi har en gammal gräsmatta som är fylld med ogräs och den är helt ojämn.

Vi tänkte hyra en jordfräs och göra en helt ny gräsmatta men har nu fått höra att mna inte använder jordfräsar tilldet???

Vad använder man då för att fixa i ordning den, en plog känns ju lite stort.

• Svar på tråden Gräsmatta
  • Jennie Brunflo

Jordfräs går ju ypperligt!!!

Först skalar du bort översta lagret på gräsmattan med en spade. Ja, tyvärr för hand!
    Det tar tid och det är TUNGT - men det blir bra till slut.

Sedan tar du en grep och vänder lite i jorden och sorterar bort stora stenar.

Sedan fräser du jorden med en jordfräs.

Sedan välter du jorden med en vält eller med en sån där vibrator.

Sedan sår du gräs eller lägger ut färdig gräsmatta på metervara.

Om du ska så gräs så ska detta helst göras på hösten så du hinner klippa EN gång innan vintern.
    Lägger du ut färdigt gräs så är det bäst på våren så det hinner ta sig ordentligt under sommaren.

Glöm inte att VATTNA! Vattna vattna vattna!

• Gustie

Vi håller på att lägga gräsmatta och vi har använt jordfräs, det går hur bra som helst.
    Sen har vi valt att rulla ut färdigt gräs, det kostar visserligen en bra slant, men i gengäld så är det ju färdigt sen. Det gäller bara att vattna och inte gå på det i början, men det är ju smidigare än gräsfrön, tycker vi i alla fall. Men det handlar klart om hur stort man har det osv
    Lycka till

• Champagne

Ett alternativ är ju att toppdressa den, och göda den med gödningsmedel som är avsett för gräsmattor med ogräs i. Då blir gräsmattan jämn och fin, ogräsen dör och ni kan så i nytt gräs där det behövs.

• AnnaZ

Jag såg på "Äntligen hemma" hur Martin Timell grävde upp gammal gräsmatta med jordfräs. Inget grävande med spade före såg jag... Det såg lite "tungkört" ut men det gick.

• Alegni

Jag kör den enkla metoden med att toppdressa år efter år. Det blir faktiskt bättre. Inte lika bra som att lägga en ny men skönar för soffliggarepersonligheten.

Svar på tråden Gräsmatta