• Dulia

Efterrätt som är laktosfri/låglaktos

Vi ska ha nyårsmiddag för 8 pers imorgon och en av gästerna är känslig mot laktos. Jag har nu problem att hitta en spännande efterrätt som jag kan göra som han också kan äta. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Efterrätt som är laktosfri/låglaktos
  • Dulia

Jag var inne på den sidan men jag tror inte jag läste tillräckligt noga. Nu ser jag ju att det finns många fler recept. Tack

• kodoktorn

Du kan ju nästan göra vad som helst bara byt ut mjölkprodukterna mot något av Valios motsvarande.

• Dulia

Är det stor skillnad i smaken på Valios produkter? Vi har hittat ett recept på pannacotta där man ska ha i 7½ dl grädde. Blir det samma sak med Valios grädde?

• lillnasse

Det jag kan tilllägga om valiosprodukter har märkt då man ska göra vaniljsås så blir den tjockare än vad den blir på vanlig mjölk.. Så man får ta lite mindre pulver i om man vill ha den lös. För följer man det som står på paketet blir den tjock..

• lillnasse

Jag har inte kännt någon annan smak.. Tycker det smakar som vanligt med valios produkter som är helt laktosfria.. Men det finns såna som är låglaktos dom tycker jag inte om. Men de är väl smaksak. Finns även andra märken som Arla den tycker jag är lite annan smak på också..

Det som är med valio är att dom är ganska dyra.. 1 st 1 litersmjölk ligger mellan 18-24 kr beror på vart man köper den..
    sedan har du vispgrädden som bara finns att köpa i 2dl och kostar mellan 11-14 kr tror jag det är.. Men tycker de är värt det ..

• Dulia

lillnasse, eftersom vi bara ska ha det just nu så är det ok att det är lite dyrare

• lillnasse

Jo.. Men va ute i god tid o köpa det för det går slut ganska fort.. Vissa affärer köper in så lite av det..
    Men valio är den jag rekommenderar inte arla.. den har en annan smak..

Svar på tråden Efterrätt som är laktosfri/låglaktos