• Nirnaeth

Vad gör man åt en hetsätande katt?!

Jag håller på att bli galen på ena katten!!

Vi har två katter, bröder, som har bott hos oss i lite mer än 4 år nu. Och sedan dag 1 har den ena haft en minst sagt udda relation till mat.
    I början var han helt galen vid matskålen, morrade och skrek så fort man råkade gå för nära. Han sprang runt med maten i munnen och gömde sig för att äta upp den.

Vi visste att han var minst i kullen, och därför fått slå sig fram till matskålarna, men vi täntke att det går nog över tids nog när han lär sig att här finns det alltid mat åt honom.

Visst, morrandet och skrikandet gick över, men han äter som om varje måltid vore den sista, även än idag!
    Han kastar i sig maten, tuggar den inte ens, och som resultat av detta så spyr han sen som en gris.
    Vi har provat att köpa mat med större bitar, så att han skulle bli tvungen att tugga den, men det hindrade inte honom ett dugg. Den åkte också ner hel.

Vi får torka kattspyor i princip varenda dag, kan inte ha mattor nånstans för då är han där direkt och spyr på dom.
    Inatt hade han spytt i soffan, och på golvet. Min sambo hade varit uppe och torkat, men bara hittat den på golvet.
    Så i morse när jag och sonen gick upp och kollade på teve i soffan, så lyckades jag såklart sätta mig mitt i en plaskig kattspya.
    Det börjar bli minst sagt frustrerande!!

Vi har provat att ransonera maten, så att han inte får så mycket på en och samma gång, men då hetsar han ännu värre för då vet han ju att det finns en begränsad mängd mat.
    Vi har annars maten framme jämt, och matskålarna är alltid fyllda, för att på så sätt få honom att förstå att han inte behöver äta för livet.
    Inget funkar...! Han är helt galen när det gäller mat!

Ibland tuggar han maten, och då spyr han inte heller, efter 4 år har vi ju lärt oss se ett mönster i hans ätande.

Den andra katten har en mer hälsosam inställning, han är lugn och sansad och äter normalt. Tuggar, och vräker inte i sig.

Jag vet inte vad vi ska ta oss till med honom snart, jag håller på att bli galen på alla spyor, och det kan ju knappast vara särskilt roligt för honom själv heller. Att äta tills han måste spy..

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Svar på tråden Vad gör man åt en hetsätande katt?!
  • fismaja

Har ni provat avmaska honom?

• lillalillalillamysan

Du kan prova hälla ut torrfodret på en bricka. Det gör att han måste jobba lite för att få i sig maten (det glider ju runt på brickan) och därför måste äta lite lugnare. Han måste ju koncentrera sig lite...

• Juniphé

Istället för att ge stora bitar borde ni kanske prova att mosa maten åt honom. Och... sitta med vid varje mål - tyvärr.
    Lägg fram en tesked åt gången i skålen. (Du får såklart ha en särskild skål med den mosade maten och du får sitta med på golvet.)
    Eller... om katten ska ha torrfoder bara. Stäng in katten i köket eller ett annat rum. kasta ut fodret runt golvet. Katten lär ju inte slicka i sig alla kulor på en gång och sen svälja... utan då kommer den att behöva gå runt mellan bitarna och passa på att svälja då.
    Men... jag tycker ändå att fodret/maten ska vara mosad med tanke på kattens brist på tuggande.
    Ännu ett alternativ kan ju vara att klicka ut burkmat på en stor bricka... vilket borde ge nästan samma effekt som torrfoder på golvet.

• Juniphé

obs... katten måste få äta ifred - utan andra husdjur och familjemedlemmar.

• Nirnaeth

tack för alla tips!

Ska prova ge honom mosad mat. Borde ju vara effektivt att lösa upp den i vatten, så blir det ju som blötfoder i princip.
    Katterna tål bara en sorts mat, RC torrfoder, så vi kan inte byta heller, utan måste försöka göra det bästa av det vi har.

• Rigmor Mortis

Oj vilket jobbigt problem, i synnerhet med en katt som bara tål torrfoder.. blötlägga och mixa till puré?

• ming

Ni kan ju prova Royal Canins siamesfoder som är framtagen speciellt för att motverka hetsätning (iom att siameser är kända för att hetsäta). Det är något med storleken och formen som gör att katterna måste tugga mer, snarare än att bara svälja dem hela.
    Spyr han fortfarande kan ni prova blötfoder med större bitar som gör att han måste tugga lite mer.

• jennyfannyemil

Vad äter han för mat?
    Har ni torrfoder stående framme hela tiden?(det verkar inte så)

• Nirnaeth
    ming skrev 2007-12-30 11:39:46 följande:
    Ni kan ju prova Royal Canins siamesfoder som är framtagen speciellt för att motverka hetsätning (iom att siameser är kända för att hetsäta). Det är något med storleken och formen som gör att katterna måste tugga mer, snarare än att bara svälja dem hela.Spyr han fortfarande kan ni prova blötfoder med större bitar som gör att han måste tugga lite mer.
    Det är precis det fodret vi har provat, med större bitar. Vi trodde att han skulle börja tugga då eftersom det förmodligen inte är så skönt att svälja hela större  bitar..men icke!

Nu har jag blött upp fodret, så vi får se om det ger nåt resultat.
  • Nirnaeth
    jennyfannyemil skrev 2007-12-30 11:42:44 följande:
    Vad äter han för mat?Har ni torrfoder stående framme hela tiden?(det verkar inte så)
    Det står i TS, att vi vanligtvis har mat framme jämt, alltid fulla skålar, för att han ska känna att han inte behöver "passa på medans det finns". Men det hjälps inte.

Fodret dom äter just nu är RoyalCanin Oral Sensitive
Svar på tråden Vad gör man åt en hetsätande katt?!