• Julianna

Rubbning av sköldkörtelhormon efter graviditet? Någon som vet?

Hej!

Jag har just fått reda på att jag har fått en rubbning av sköldkörtelhormonet. Sökte läkare pga jag har gått ner jättemycket i vikt, har blodtrycksfall och känner mig allmänt svag och orkeslös. Läkaren ringde idag och meddelade detta. Tydligen kan detta hända efter en graviditet. Jag hade inga problem innan, det vet jag för jag tog ett sånt test innan jag blev gravid (pga olika orsaker).

Jag hade visst överstimulering av sköldkörtelhormonet. Ska få några hormoner att äta och då kunde man få understimulering i stället...?
    Enligt läkaren är rubbning av sköldkörteln ganska vanligt. Har detta något med struma att göra? Jag vet ingenting i stort sätt om detta.

Frågan är om jag kommer dras med detta för evigt nu eller kan det vara tillfälligt? Kan amning ha något med detta att göra?

Vill ha så mycket information jag kan om detta problem. Skriv gärna om du vet något om detta eller har egna erfarenheter.

Kram

• Svar på tråden Rubbning av sköldkörtelhormon efter graviditet? Någon som vet?
  • tjips

Min syster har också sköldkörtelrubbning, understimulering tror jag. Hon kommer att få äta medicin hela livet och det tar lång tid innan man hittar rätt dos. Man börjar med lite och om det inte hjälper så ökar man sakta tills man hittat rätt dos till just den personen. Hon har nu hittat rätt dos och det har tagit ca 9 månader. Hon mår mycket bättre nu än hon gjorde innan då hon var trött, hade problem med vikten (tvärtom från dig), kunde få svimningsanfall mm.

Jag har för mig att struma är en viss typ av sköldkörtelrubbning. Min syster har inte fått problemen i samband med graviditet så jag vet inte om det kan gå över för din del.

Kolla om du hittar något mer här:
    www.infomedica.se/start.asp
    netdoktor.passagen.se/
    www.vardguiden.se/

• Myran72

Jag drabbades av det när jag fick mitt första barn, men har inte haft några problem sedan jag blev bra.

• Lilla Linnéa

Hej! Det är JÄTTE VANLIGT!!! Näst intill hela min släkt har fel på sköldkörteln så snart är det säkert min tur.

Har en jätte bra länk här: thyroid.nu/thyroid.php

Här kan du läsa allt som har med detta att göra.

• Tiff

Hejsan. Jag fick Hupothyreos efter att mitt första barn fötts. Det är en underfunktion i Sköldkörteln. Vilket betyder att min Sköldkörtel får jobba lite extra. Jag kände mig väldigt frusen, gick inte upp i vikt och var orkeslös och trött ständigt. Min dotter var 6 månader när jag började känna av symptomen. Jag blev gravid tre ggr efter att min dotter föddes men fick 3 missfall. Det var under mf utredningen jag fick reda på att jag hade en underfunktion och jag var gravid på nytt med min son i v 8 och fick medicin (Levaxin) för att hålla Sköldkörteln i balans. Min son föddes i september och jag äter fortfarande medicin men ska iinte behöva göra det livet ut enligt Dr. De har skrivit ut ett recept som ska räcka ett år till och sedan går jag och kollar mina värden iblnad på Vårdcentralen. Denna åkomma beror på graviditeten då kroppen utsätts för så mkt hormoner att Sköldkörteln blir överstimulerad eller understimulerad. Är väldigt vanligt och drabbar ca 5 % av alla gravida kvinnor. Inget att oroa sig för. Har inget med Struma att göra. Detta kommer att försvinna så fort hormon balansen i kroppen är tillbaka till det normala. Det tar ju ca 5 år för kroppen att återhämta sig efter en förlossning, så det kan ta upp till några månader till flera år tills man är bra igen. Det där är så olika. Jag glömmer ibland min tablett och känner inte av det lika mycket som tidigare när jag var gravid att jag mådde dåligt på en ggn så fort jag inte tog tabletten på samma tid. Jag tror nog att jag kommer att få äta Levaxin året ut. Sedan får vi se vad läkarna säger. Så hoppas att du har fått lite information och oroa dig inte, helt normalt. Sköt om dig.

• Julianna

Åh, tack snälla för era svar! Jag var lite orolig men nu blev jag lugnare!! Grejen är att jag är hypokondriker (men detta är ju ingen inbillning eftersom läkaren har sett det på blodproverna...)och kan inte hantera såna här saker särskilt bra. Stor kram till er! Julianna

• Tygtiiger

Jag har haft hypotyreos i några år (dvs underfunktion) och ätit medicin för det. Mycket enkelt att hantera, medicinen är samma hormon som sköldkörteln gör så om man tar rätt dos får man så gott som inga biverkningar (jag har aldrig känt nåt). Nu efter graviditeten så har jag fått sänka dosen eftersom sköldkörteln verkar ha piggat på sig och gör mer hormoner igen, då får jag ta prover lite oftare men i övrigt inga problem. Det är rätt vanligt att man får en inflammation i sköldkörteln efter graviditet, då gör man först för mycket hormon och sedan för lite.

En släkting till mig fick överfunktion, då fick hon mediciner som slog ut sköldkörteln så att den gör för lite hormoner och hon fick ta rätt dos i tabletter istället (precis som jag gör).

Hypokondrikerns tröst: ska man bli sjuk är sköldkörtelrubbningar ett bra val, det kan vara lite klyddigt i början om man har en hypertyreos men en underfunktion är busenkelt att hantera.

Struma är sköldkörtelförstoring och ett gammalt namn för problem med sköldkörteln.

Svar på tråden Rubbning av sköldkörtelhormon efter graviditet? Någon som vet?