• Syth

Hjärtat dunkar så hårt...

Jag har läst att hjärtat kan dunka väldigt hårt när man är gravid pga att man har ökad blodmängd och hjärtat måste arbeta hårdare. Nu hävdar min svärmor att det beror på att jag måste vila mera.
    Är så himla trött på att höra att jag måste vila och ta det lugnt hela tiden. Visst ÄR det så att det beror på ökad blodmängd och mera jobb, inte på att jag överansträngt mig på något sätt?!?!

• Svar på tråden Hjärtat dunkar så hårt...
  • Annicapannika

Ingen aning om vad det beror på, men jag har det också. Har påpekat detta för bm och hon säger att det inte är någon fara.

• delinda

Jag hade precis så under hela min första graviditet och det har börjar nu igen.. Det är inget farligt, men obehagligt! Åkte in till sjukan flera gånger för att försäkra mig om att allt allt stod rätt till - och det gjorde det förstås. Helt normalt! Men det är nog olika hur man upplever det, en del känner inget alls medan andra mår väldigt dåligt.

• Syth

Verkar som att det är rätt vanligt, och även jag har hört att det inte är något att oroa sig för. Visst, det är obehagligt, det är det - men jag får det även när jag ligger o vilar eller när jag ska sova. Alltså tror jag inte det beror på överansträngning!

• MarieHJ

Dom senaste dagarna har det vissa stunder kommit som hård hjärtklappning. Inte att det slår fort men hårt! Tycker det är jätte obehagligt men tror att det är helt normalt.

• sister82

jag har precis som dig! Innan hade jag puls på ca 60 när jag satt och kollade på tv t.ex nu kan jag ha 85-90! Hjärtat bara klappar på. Men jag försöker bara ta det lite lugnt. Men vad jag har förstått är detta helt normalt. Kanske har du som mig, järnbristanemi också?? Har du kollat järnvärdet?

• Tess26

Jag slutade nyss röka och är nu i vecka 10 men jag tycker att jag blivit jätteandfådd +att jag har fått jättelåg puls + att hjärtat slår så sjukt långsamt..
    Någon som känner igen sig?? Är rädd faktiskt!!

Svar på tråden Hjärtat dunkar så hårt...