• Janet73

Överblivna pepparkakor

Jag har en hel burk oöppnade pepparkakor, någon som har nåt tips vad man kan göra med dem? Baka något eller så.

• Svar på tråden Överblivna pepparkakor
  • Mamsingen

Cheesecake kanske? Här kommer några olika recept...

Cheesecake med pepparkaka (6 port):

Botten:

20 pepparkakor, ca 100 g

30 g smör

Smält smöret och mixa med pepparkakorna. Tryck ner i portionsformar.

Fyllning:

150 g vit choklad

50 g mörk choklad

1 ask philadelphiaost

1 dl kesella

1/4 dl socker

Smält den vita chokladen. Grovhacka den mörka. Blanda philadelphiaost, kesella och socker. Tillsätt den smälta vita chokladen långsamt under omrörning. Blanda ner den hackade chokladen. Fyll upp glasen och ställ svalt till servering. Garnera gärna med bär.

Cheesecake med pepparkakor (den i Mama)

Ingredienser 8-10 bitar:

? ca 25 pepparkakor

? 75 g smält smör

? 800 g philadelphiaost

? 2 1/2 dl strösocker

? 2 msk vetemjöl

? 2 tsk vaniljsocker

? 1/2 tsk salt

? 1 tsk malen kanel

? 1 tsk malen ingefära

? 1/2 tsk malen kryddnejlika

? 4 ägg

? ca 10 pepparkakor

? Glasyr

? 100 g philadelphiaost

? 1 dl florsocker

? några pepparkakor

Så här gör du:

Sätt ugnen på 175 grader. Kör pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.

Rör ihop philadelphiaost och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.

Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15?20 minuter eller tills kakan har stelnat något. Lägg försiktigt ut 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda

i ytterligare 35?40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten. Blanda philadelphiaost och florsocker till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.

Pepparkakscheesecake

2 dl socker

3 ägg

3 dl grädde

200 g philadelphiaost

2 tsk vaniljsocker

20 pepparkakor (eller efter behag)

Dela äggen. Vispa socker o äggulorna pösigt. Rör ner vaniljsockret o blanda i philadelphiaosten.

Vispa grädden i en egen bunke o rör ihop med det andra.

Vispa äggvitorna en bunke (hårda o vita) och vänd ner i det andra.

Krossa pepparkakorna o lägg 2/3 i botten på en form m löstagbara kanter. Häll på smeten o lägg resten av pepparkakorna ovanpå.

Frys i 7-8 timmar. Tag ut kakan 15-30 min innan servering.

Lycka till.

(räcker till ca 8 pers)

Pepparkaksglass med varm kardemummafudge

Antal portioner: 6

Förberedelsetid: 5 min

Tillagningstid: 10 min

Färdigt på: 15 min

Ingredienser

2 dl vispgrädde

0.5 tsk kardemummakärnor

200 g mörk kvalitetschoklad eller mjölkchoklad

1.5 l mjuk vaniljglass

150 g pepparkakor

Frukt eller färska bär till servering

Gör så här:

1. Krossa kardemumman och koka upp den med grädden. Hacka chokladen grovt och smält den i grädden.

2. Varva glassen med krossade pepparkakor och fyll i glas, toppa med den varma såsen och garnera med frukt eller bär.

Den första cheesecaken är ganske syrlig till sin smak, så vill man inte ha för sött är denna perfekt. Den andra är ganska mäktig, men ack så god. Den tredje är ett helt oprövat recept. Glassreceptet är sååå smarrigt.

• Millan83

trean är den jag brukar göra, supergod, men ja har bara 100gram (ett halvt paket) ost i min! :)

smarriga recept!

• Pinkstar

peppearkaks perfaii eller hur de stavas ja hemgjord pepparkaksglass helt enkelt.. svinigt gott..

• singstar76

Köp hem grönmögelost som du lägger på pepparkakorna och bjud kompisarna på Glögg kväll

• bluebride

perfait stavas det om jag inte har fel

• vonka

krossa dem och ha som ströbröd när du bakar sockerkaka =)

Svar på tråden Överblivna pepparkakor