• really

Rödvinssås

Jag hittar väldigt lite - nästan ingen - information om man kan äta rödvinssås eller inte.
    När jag söker gamla trådar så står det att det är lugnt att äta, för att "alkoholen kokas bort". Men efter att ha följt lite trådar om glögg så har jag förstått att det där med att all alkohol kokas bort är en myt.

Så vad sjutton gäller för rödvinssås?

Enligt vårt nyårsrecept så kommer varje portion innehålla drygt 1 dl rödvin per portion (råvara).
    Kan jag äta det? Eller ska jag laga en egen sås till mig själv vid sidan av, på matlagningsvin?
    (Vi är ett sällskap på 12, så känns löjligt att vara överdriven och göra stor grej av detta, därför tänker jag inte be de andra att ha alkoholfri vin i hela såsen. Inte en chans...)

Tacksam för kunniga svar!

• Svar på tråden Rödvinssås
  • Mickis74

Ja, man kan ha rödvinsås till maten...

• Kristall V

Det är väl klart att alkoholen kokar bort!! Det är INTE en myt att den gör det
    annars skulle man ju inte kunna servera rödvinssås eller vitvinssås till barn heller men det kan man!)

Så koka sås och ät med gott samvete

Använd gärna Åkessons på tetra till sås (både den vita och den röda) Smakar hiskeligt att dricka men är ett perfekt såsvin, dessutom finns den på småtetra på systemet, mycket praktiskt

• really

Tack!

Mat & sås var jättegott.

• paddanpuff

Glöggen kokar man jue inte, den skall bara ryka. Kokar du alkohol så försvinner den bort. Så ät du och må gott=)

Svar på tråden Rödvinssås