• Flygfotogen

Utesluta syltlök? Hjälp!

Insåg idag att en av mina gäster imorgon inte äter lök. Kan tydligen inte peta bort heller så jag antar att hon är allergisk. Kan man utesluta syltlök i Kreolsk Gryta? Alltså sådan med fläskfilé, syltlök, ättiksgurka, grädde, paprika, svarta oliver och kabanosskorv m m? Kanske ersätta det med något annat? Har hunnit handla allt så det känns lite snopet att komma på det nu.

• Svar på tråden Utesluta syltlök? Hjälp!
  • jeikei

De kan du göra utan problem.. du kan servera det som tillbehör istället, för den som vill ha.. syltlöken behöver inte alls värmas eller kokas eller dyligt... så ställ en skål brevid för den som vill ha istället...

• Flygfotogen

Enligt min mor så är det syltlöken som ger grytan sin speciella smak så jag är lite rädd att det ska bli misslyckat... Fast hellre det än att mina gäster förvandlas till spärrballonger. Antar jag. hehe

*suck*

• jeikei

Har gjort grytan både med och utan och det är ingen större skillnad tycker jag... eller visst vill jag gärna ha dem för jag tycker smaken är god, men de går lika bra att strö över efteråt.. inte kan jag påstå att dem ger själva grytan smak, utan det är mest när man tuggar på dem som den goda smaken framträder... men de e min mening...

• jeikei
    Marsch skrev 2007-12-30 17:41:58 följande:
    Man kanske kan skvätta i lite spad från ättiksgurkan?

ja om man vill ha den smaken mer framträdande så går de nog bra... men den mesta smaken tycker jag brukar ligga i kabanosskorven, fast de beror ju på vilken styrka du tagit på den...

Tycker inte du ska oroa dig, använd smaklökarna dina i morgon så ska du se att de e precis lika gott som vanligt Flört

• 174Livia

Åhh den grytan skulle jag vilja ha receptet på.
    Har aldrig hört talas om den,men lät jättegott!!
    Någon som har lust att dela med sig av receptet??

• bumse2

Kreolsk Gryta

6 pers:

900 g fläskfilé
    3 stora eller 6 små kabanossenkorvar
    1 1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk mejram eller timjan
    1 msk vetemjöl
    1 burk syltlök, ca 200 g
    2 burkar svarta urkärnade oliver
    1 dl hackad ättiksgurka eller cornichons
    2 röda strimlade paprikor
    4-5 dl vispgrädde

Gör så här:
    1. Putsa filén och skär i tjocka skivor, bulta dem lätt med handen.
    2. Skär korven i skivor och bryn i en tjockbottnad gryta.
    3. Ta upp korven och bryn fläskfiléskivorna. Salta, peppra och krydda med mejram.
    Strö över mjölet.
    4. Tillsätt syltlöken, oliverna som delats, den hackade gurkan och paprikastrimlorna.
    5. Rör i grädden. Blanda ner korven och koka grytan ca 10 min.
    Smaka ev av med spad från syltlöken.

Servera med ris och en god sallad

• 174Livia

Åhh tack snälla!!
    Den ska jag prova att laga så snart som möjligt!!

Svar på tråden Utesluta syltlök? Hjälp!