• panki2

frysa potatis

Kan man frysa in potatis i en ex. matsåda eller blir den inte god att äta när man tinar?

• Svar på tråden frysa potatis
  • Dimitra

Den blir verkligen inte god. Antingen väldigt mjölig och smaklös eller seg

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Repris

Rå potatis ska man inte frysa in, stärkelsen omvadlas till socker, så potatisen blir söt.

Kokt potatis kan man frysa in, men jag tycker inte det blir bra att värma den i mikron, det blir liksom som ett extra "skal". Däremot kan man värma kokt potatis genom att koka den i vatten i några minuter, det tycker jag funkar bra.

• Mickis74

Smakar inte så gott *ryser*

• Trynträ

Det skulle jag avråda från. Potatisen ändrar helt konsistens. Superäckligt är det med potatis som varit fryst. Du kan gott ha den i kylskåpet i en veckas tid utan att den blir förstörd. Den håller t o m ännu längre om den är oskalad.

• Grannen

Tycker att stekt potatis är rätt ok att värma men inte vanlig kokt, så stek den innan du lägger den i matlådan!

• panki2

oki, det var det jag misstänkte.

Suck jag har lagat en jättestor fiskgratäng med potatis men men...

• Wkd chick
    panki2 skrev 2007-12-30 17:26:39 följande:
    oki, det var det jag misstänkte. Suck jag har lagat en jättestor fiskgratäng med potatis men men...
    kan du inte frysa fisken och koka ris sen när det e dags att äta den i gen då?
  • W W

helt okej att frysa som mos, kokt blir inte gott.. men har man gjort sås till den kokta potatisen så kan man mosa den i såsen o sen frysa.. eller bara mosa den utan sås det blir iaf bättre än att ha den omosad..

• Maria40

Potatismos har jag hört ska gå bra att frysa. Jag har inte testat själv men har kompisar som gör det och säger det blir bra.

Svar på tråden frysa potatis