Creme brulée med mjölkchoklad.
Någon som har ett bra recept på det. Har gjort denna:
http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15090
som görs med kakao men jag tyckte den smakade alldeles för mycket kakao...
Någon som har ett bra recept på det. Har gjort denna:
http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15090
som görs med kakao men jag tyckte den smakade alldeles för mycket kakao...
Pannacotta med mjölkchoklad
ca 6-8 port
1 l vispgrädde
1,5 dl socker
1 vaniljstång
4 gelatinblad
200 g mjölkchoklad i bitar
Koka upp grädden med socker och vaniljstång. Blötlägg gelatinet i kallt vatten tills det är mjukt. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem. Rör ner dem och chokladen i grädden så att allt smälter samman. Ta upp vaniljstången och skrapa ur den. Häll upp i portionsformar och ställ i kylen att stelna.
Servera gärna med körsbär i rom. Rårör urkärnade körsbär med hälften socker och smaksätt med en skvätt rom och servera några matskedar till varje pannacotta.
Förlåt, såg att det var creme brulee du var ute efter, ska se om jag kan hitta mitt recept på det
Creme brulée med mjölkchoklad
ca 5 port
4 dl vispgrädde
1 vaniljstång
130 g mjölkchoklad, hackad (går lika bra att byta till vit choklad)
6 äggulor
1 dl farinsocker
Tillagning av recept
Värm grädden i en stor kastrull till kokpunkten med vanilj. Skär vaniljstången i två delar på längden och skrapa ur fröna med en kniv. Lägg fröna och stången i grädden och värm sakta upp till kokpunkten. Låt svalna något. Bryt och smält chokladen i vattenbad eller mikro. Rör ner äggulorna i chokladen, blanda väl och rör i den varma grädden.
Häll smeten i en kastrull, värm på låg värme under omrörning tills smeten tjocknar något ex. fäster på baksidan av en sked. Ta av från värmen och ta upp vaniljstången. Fördela smeten i sex stycken små portionsformar och ställ dem på en bricka och in i kylskåpet (eller frysen om du har bråttom) tills de har stelnat. Det kan ta någon till några timmar.
Vid servering strör du sockret som ett täcke över bryléerna. Karamellisera sockret med en blåslampa eller värm ugnen på grill. Ställ formarna så nära grillelementet du kan tills sockret blivit gyllenbrunt. Låt svalna.
Servera kalla med färska bär exempelvis hallon.
det ska vara 6 port inte 5 som jag skrev
Tack!! Blir ändå pannacattan som du skrev. Blev så sugen på det!