• fridamamma

vad kostar det ungefär att tvätta i tvättmaskinen en gång?? alltså elräkningen??

jättedum o konstig fråga jag vet, jag förstår att det varierar beroende på vilket elbolag man har men på ett ungefär vad kostar det per gång att tvätta i maskinen 60 c 2 timmar????

• Svar på tråden vad kostar det ungefär att tvätta i tvättmaskinen en gång?? alltså elräkningen??
  • fozzie

det brukar stå i instruktionsboken hur mycket el det går åt vid en standardtvätt, tex 1 kw vilket motsvarar ca 1 kr så titta i instruktionsboken. Men rent generellt kan man räkna med 1-3 kr/tvätt kan jag tänka mig, torktumlaren drar mer energi

• ohlssons

Det beror jättemycket på om det är en ny maskin som är A-klassad eller en gammal. Men jag tror som fozzie att 1-3 kr/maskin (närmre en krona för en tvätt i en ny, energisnål maskin) stämmer ganska bra. Och så nån krona per tvätt för tvättmedel och mjukmedel.. Tvätta fint!

• fridamamma

tack snälla ni ha en trecvlig kväll! o tack för hjälpen!! nu ska jag slänga in en maskin fick sån dyr elräkning o undrade bara om det kan bero på att tvättmaskinen går jämt o ständigt. men så dyrt verkade det ju inte.

• fozzie
    fridamamma skrev 2007-12-30 19:31:12 följande:
    tack snälla ni ha en trecvlig kväll! o tack för hjälpen!! nu ska jag slänga in en maskin fick sån dyr elräkning o undrade bara om det kan bero på att tvättmaskinen går jämt o ständigt. men så dyrt verkade det ju inte.
    man kan köpa en mobil elmätare som man använder för att mäta hur mycket el olika elektriska prylar drar, finns bland annat på clas ohlsson och den är inte så dyr heller tror jag och det kan man snabbt tjäna in
  • fridamamma
    fozzie skrev 2007-12-30 19:34:19 följande:
    man kan köpa en mobil elmätare som man använder för att mäta hur mycket el olika elektriska prylar drar, finns bland annat på clas ohlsson och den är inte så dyr heller tror jag och det kan man snabbt tjäna in
    åh tack snälla för tipset, ska inhandla en sån tack tack!
Svar på tråden vad kostar det ungefär att tvätta i tvättmaskinen en gång?? alltså elräkningen??