• Thiilda

vad är till lös resp. hård mage?

Nu när grabben börjat käka lite mat o så tycker ja han är rätt hård i magen.
    vad är vill vad nu då??

plommon gör magen lös?!

päron gör mahgen hård??

mer då?!?!

• Svar på tråden vad är till lös resp. hård mage?
  • missteddy

morotspure gör magen hår. majsvälling/gröt lika så

• aktuelle

nä, päron gör nog också magen lös.

banan är olika beroende på om det är gröna eller bruna bananer.. om jag inte missminner mig så är de gula stoppande medan de bruna är motsatta..
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Thiilda

Vill ha fler tips. Min son är kräsen verkar de som. Har inte alls kommit igång med maten. Men ändå verkar han ganska hård i magen.
    vill veta fler saker som är mot hård resp lös mage.
    Han äter saftiga päron bra va e de bra mot???

tack på förhand

• MissXXX

messmör ska va väldigt lösande har jag hört :)

• HelenaMaria

Päron och plommon är lösande, banan är stoppande såvida de inte är mer än mogna.

• Thiilda

okej men då är ju päron kanon..
    har testat plommonpuré men de va inte alls populärt!!
    va e blåbär då, gör magen hård va?!

• sagomor

Lösande: päron, kiwi, mango, plommon, messmör

Stoppande: ris, blåbär, majs, morot, banan

• Twixie

Persika är också lösande för magen (utöver det som Sagomor skrev). Det och päron funkade kanon på sonen. Var det illa så skickade vi på messmör i vällingen men oftast räckte det med Päron-, persika- och mangopuréer efter maten för att hålla magen i hyfsad bra form.

Banan kan tilläggas är lösande om den är mogen/övermogen (bruna fläckar på skalet), hårdande om den är omogen/mogen (åt det grönare hållet).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Just det - Äpple är hårdande för magen också! Men det är ingen fara med Äpple/Päronpuré då päron är mer lösande än vad äpple är hårdande (iaf för sonen).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Nimosa

Vi testade lite olika med vår son när han började äta smakisar och blev lite hård. Det som funkade absolut bäst var aprikospurén (som dessutom innehåller päron). Vi gav/ger katrinplommonpuré i morgongröten och sen aprikospurén till lunch eller fm-fika. Efter bara nån dags "behandling" funkade allt som det skulle igen.

• FiaÅkotten

vindruvor brukar också kunna få fart på magen. Min dotter får fart på sin av banan oavsett om den var brun eller gul. Och fort går det. Sen är det ju viktigt att dricka mycket.

• räven03

Vi brukar mata vår lille grabb med grillchips och då blir det alltid bra skjuts i magen på honom. Även stora mängder curry och vid vissa tillfällen några matskedar bakpulver har gjort jobbet!

• Holk
    räven03 skrev 2013-07-31 17:33:49 följande:
    Vi brukar mata vår lille grabb med grillchips och då blir det alltid bra skjuts i magen på honom. Även stora mängder curry och vid vissa tillfällen några matskedar bakpulver har gjort jobbet!

Hoppas min son också gillar kryddor ;)

Hur gammal är din?
  • sommar2001

När pojken är hård får han päron och/eller färska el frysta (ej tillagade) blåbär alt brun banan el vattenmelon. Det löser problemet enkelt.

Är han lös får han ris/majsgröt.

Ger resultat ganska snabbt max 1dag.

Svar på tråden vad är till lös resp. hård mage?