• Anonym (mamma)

Svullna lymfkörtlar på halsen?

Upptäckte idag att min femåriga son har stora svullna lymfkörtlar på halsen, han är väldigt hostig och det låter som att han är irriterad i halsen, visst har lymfkörtlarna med det att göra??? Men han är inte snorig eller har feber. Gud jag blir så nojjig!

• Svar på tråden Svullna lymfkörtlar på halsen?
  • Anonym (mamma)

Nja, det tror jag inte att han har..han har matlust och så, ingen feber

• Anonym

mina lymfkörtlar sväller innan min förkylning bryter ut, jämt. Det ska inte vara någon fara om dom går tillbaka, i annat fall ska du nog kontakta läkaren. Jag har förresten en som varit stor som en brun böna typ, i över ett års tid. Har vart å kollat den, å det va ingen fara heller. Genomgick en del prov å så. Men är det i samband med förkylning kan du nog avvakta tills den är över och kolla då om dom gått tillbaka

• SNöViT

Lymfkötlarna svullnar upp när dom arbetar med en infektion i kroppen. Så ja det brukar va normalt att dom svullnar upp vid hosta osv.
    Man brukar säga att om en lymfa blir större än 3 cm bör man söka läkare för en koll men kommer körtlarna i samband med nån infektion så är det inget att oroa sig för.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2007-12-30 20:13:04 följande:
    mina lymfkörtlar sväller innan min förkylning bryter ut, jämt. Det ska inte vara någon fara om dom går tillbaka, i annat fall ska du nog kontakta läkaren. Jag har förresten en som varit stor som en brun böna typ, i över ett års tid. Har vart å kollat den, å det va ingen fara heller. Genomgick en del prov å så. Men är det i samband med förkylning kan du nog avvakta tills den är över och kolla då om dom gått tillbaka
    Ok, tack! Jo jag förstår att det nog hänger ihop med hans hosta och rosslande hals. Men jag är som sagt väääldigt nojjig!
  • Anonym (mamma)
    SNöViT skrev 2007-12-30 20:14:42 följande:
    Lymfkötlarna svullnar upp när dom arbetar med en infektion i kroppen. Så ja det brukar va normalt att dom svullnar upp vid hosta osv.Man brukar säga att om en lymfa blir större än 3 cm bör man söka läkare för en koll men kommer körtlarna i samband med nån infektion så är det inget att oroa sig för.
    TACK!
  • Anonym

Min son på snart 5 har oxå det! Några små som han brukar ha (bara på vänster sida) Och en stor som en krona ca. Han hade en oxå för ca ett halvår sen som vi var hos doktorn och visade, den gick ner av sig självt, hoppas denna gör det oxå!!

Svar på tråden Svullna lymfkörtlar på halsen?