• clay

    Fotsvamp på spädbarn?

    Min son är snart 6 mån och har haft illaluktande fötter sen ca 1 mån och stanken går inte bort om man bara tvättar med vatten och olja.
    Idag efter badet så upptäckte jag att han fjällar mellan tårna.
    Detta ihop med stanken och det att han haft röda fotsulor ett tag får mig att undra om det inte är fotsvamp han har fått.
    Är det någon som varit med om liknande och vet ifall det är svamp?

    Doppade hans fötter i ramlösa idag men tänkte att det kanske inte hjälper lika bra som på torsk.
    Någon som vet någon annan mild behandling som man kan testa?

  • Svar på tråden Fotsvamp på spädbarn?
  • Lilla näktergal

    Min son hade samma problem. Han fick sova utan strumpor och luftade fötterna så ofta som det gick. Jag brukade hälla lite banpuder mellan tårna, tyckte det blev torrt och fnt. Fråga BVC om det inte blir bättre.

  • mian75

    Vår son hade också problem med fotsvamp. BVC ville inte ge något preparat mot det så vi tvättade och torkade hans fötter noga morgon och kväll samt rena strumpor varje dag. Det hjälpte och symptomen var borta på bara ett par veckor.

    Vi smörjde inte med något men såg till att han alltid var ordentligt torr mellan tårna innan vi tog på strumpor.

  • Preggy101

    Min lille har haft jätte mycket problem sen han var 4 månader och nu är 11 månader. Jag testade tom med canesten men det kommer tillbaka hela tiden.

    Tvättar i 90 grader och byter strumpor varje dag, håller super torrt mellan tårna men verkar ha fastnat i en ond spiral. Tyvärr träffas inte hudläkare förrän i december. Och jag tvivlar att ens dom vet vad man ska göra för det är tydligen jätte ovanligt.

Svar på tråden Fotsvamp på spädbarn?